(Elbil24): Volkswagens nye asfalt-racer, VW ID.R, har satt den nye rekorden på Nürburgrings nordsløyfe. Dette ble den raskeste runden som noen gang er gjort unna med en elektrisk bil, med en nesten uslåelig tid.

Roadster-konkurrent fra Audi
Verdens vanskeligste
Nürburgring er en av verdens raskeste baner, i den grad den kan kan kalles en bane, for i praksis er den definert som vei.
På folkemunne kalles den The Green Hell, etter at Sir Jackie Stewart ga den klengenavnet.
En rekke sjåfører har opp igjennom tidene blitt både skadet og drept her, og banen er kanskje mest kjent for å være åsted for Nicki Laudas nær fatale krasj i 1976.
Nürburgring består av to deler, der Nordsløyfa er den de fleste snakker om når de henviser til Nürburgring. Det er denne som er åpen for alle, som etter å ha betalt en slant i porten kan sette ut på den rett over 20 km lange banen.
Banen er også blitt en målestokk for alle som vil sloss om fartsressurser, nettopp fordi banen er lang, takler høye hastigheter, og minner mest om en ordinær vei.
Det var under en slik test at Volkswagen, første helgen i juni, satte en nær uslåelig rekord med deres elektriske VW ID.R.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Rekord-tid
Bilen ble kjørt av Romain Dumas, og målet var å slå den gamle rekorden på 6:45.90 minutter, satt av den kinesiske Nio EP9 i fjor.
Se hele løpet fra Dumas synsvinkel her:
Dumas og VW ID.R ikke bare slo rekorden i sitt forsøk, de knuste den med hele 40.564 sekunder, og fikk en målpasseringstid på 6:05.336 minutter.
Med en gjennomsnittsfart på 204,96 km/t, er dette den nest raskeste offisielle rundetiden noensinne satt på denne banen, som ble åpnet i 1927.

- For meg er Nordsløyfen (på Nürburgring, journ.anm) den beste og vanskeligste løypen i verden, og jeg er utrolig stolt av å inneha e-rekorden her, sa Dumas etter rekorden var et faktum.
Tredje rekord på kort tid
Dette er faktisk den tredje rekorden som ID.R har satt på et knapt år.
i juni i fjor vant Romain Dumas og ID.R det berømte løpet Pikes Peak International Hill Climb i USA med rekordtiden 7:57.148 minutter.
Tre uker senere satte franskmannen igjen fartsrekord for elbiler under Goodwood Festival of Speed i sør-England, med tiden 43.86 sekunder.
Ubeskrivelig
For å sette tiden i perspektiv kan det nevnes at Porsche 911, generasjon 991, ble oppgitt med en ring-tid på 7:40 med profesjonell sjåfør.
Undertegnede har selv kjørt banen på en tid rett under 8 minutter, og fikk senere samme dag sitte på med testføreren til Lexus, der vi med en løpsrigget Lexus LFA kjørte på tiden 7:24. Bare de tretti sekundene forskjell var enorm.
Nå ratter altså Dumas ID. R den samme runden på rett over 6:05.
Det er en ubeskrivelig tid som per nå det kanskje bare er de selv som er i stand til å matche.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.