Ti år med elbil

- Utslippsreduksjon tilsvarende en million fossilbiler

Tall fra Miljødirektoratet viser at de samlede CO2-utslippene fra personbiler har sunket kraftig siden 2015. Nå har Energi Norge regnet på hvor mye av reduksjonen som skyldes elbiler.

VISER VEI: - Tallene viser at elbilene er helt sentrale i kampen for å redusere utslippene kraftig. Her viser Norge vei for resten av verden, sier administrerende direktør i Energi Norge, Knut Kroepelien. Foto: Bjørn Eirik Loftås
VISER VEI: - Tallene viser at elbilene er helt sentrale i kampen for å redusere utslippene kraftig. Her viser Norge vei for resten av verden, sier administrerende direktør i Energi Norge, Knut Kroepelien. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I 2019 var det totale utslippet av klimagasser i Norge i overkant av 50 millioner tonn. I all hovedsak dreier det seg om karbondioksid (CO2), som samtidig er den klimagassen som de fleste forskere er enige om at bidrar mest til menneskeskapte klimaendringer.

De største utslippene kom fra olje- og gassutvinning, industri, veitrafikk og annen transport.

Veitrafikk står nå isolert for rundt 17 prosent av de totale utslippene av klimagasser i Norge, viser beregninger foretatt av NILU for Miljødirektoratet.

Markant nedgang fra personbiler

Fra 1990 fram til og med 2019, økte utslippene fra veitrafikk med rundt 15 prosent. Hovedårsaken er kraftig økning i godstransporten. Utslippene fra tunge kjøretøy og varebiler økte nemlig med hele 75 prosent i perioden.

Når det gjelder personbiler, er situasjonen en helt annen. Utslippene var temmelig stabile helt fram til 2015. Etter dette har de gått markant ned.

Miljødirektoratet peker på kraftig økning i andel elbiler som en hovedårsak til den positive utviklingen.

Elbiler gir nemlig ingen direkte utslipp av klimagasser. Nærmest all elektrisitet i Norge produseres i tillegg ved hjelp av vannkraft, der utslippene er svært små. Dermed blir også de lokale miljøgevinstene store, totalt sett.

Har regnet på gevinsten

Hvor store, har ingen klart å tallfeste - før nå. Energi Norge, som er underlagt NHO, har regnet seg fram til at i løpet av de siste ti årene har den totale besparelsen vært 1,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter.

- Det er et enormt tall som tilsvarer dobbelt så mye som hele Melkøya-anlegget og like mye som en million fossilbiler slipper ut i løpet av ett år. Det er ganske oppsiktsvekkende, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge, til Elbil24.

I beregningene har Energi Norge brukt statistikk fra Elbilforeningen over antall elbiler på veiene, samt distanse etter kjøretøytype fra SSB. Elbil24 har fått uavhengige eksperter til å se over beregningene, og har fått bekreftet at estimatet ser ut til å være av riktig størrelsesorden.

- Hva er det viktigste disse tallene forteller oss?

- Først og fremst at vi har klart noe ingen andre land har klart. Tallene viser at elbilene er helt sentrale i kampen for å redusere utslippene kraftig. Her viser Norge vei for resten av verden, sier Kroepelien.

Etterlyser helhetlig strategi

- Hva bør myndighetene gjøre for å stimulere til at vi skal fortsette å velge elbiler?

- Bilmodellene som introduseres i markedet nå, er konkurransedyktige på nær sagt alle områder. Elbilandelen blant nyregistrerte biler kan kanskje komme så høyt som 65 prosent i år, og målet om at det ikke skal selges særlig mange fossilbiler innen 2025 er innenfor rekkevidde. Derfor bør fokus fremover først og fremst være på å bygge en solid ladeinfrastruktur i hele landet. Vi trenger å få elbilen til å bli førstevalget også i spredtbygde strøk. Og da må det offentlige stille opp, svarer han.

Kroepelien mener det samtidig trengs en elektrifiseringsstrategi som også omfatter varebiler og næringstransport.

- Det er her vi har den lengste veien å gå, sier han.

Han etterlyser blant annet bedre dialog med nettselskapene og en forsikring om at lading skal være billigere på natten, når belastningen i nettet er lavest. Han foreslår også at noe av inntektene fra framtidige økte CO2-avgifter settes i et fond som kan brukes til å bygge ut løsninger for næringstransport.

Går i bresjen med flere

Energi Norge er ikke alene om å etterlyse kraftigere fokus på utbygging av ladeinfrastruktur. I det siste har både NAF og Elbilforeningen uttrykt bekymring for at utbyggingen ikke går raskt nok, i forhold til økningen i antall elbiler på veiene. Bare i år forventes det rundt 100.000 nye elbiler på norske veier.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide mener imidlertid regjeringen allerede gjør mye for å legge til rette for slik utbygging.

- Denne regjeringen har lagt godt til rette for en omstilling til lav- og nullutslippsbiler. Vi mener at utbyggingen av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur skal være markedsbasert. Det er markedet som vet best hvor mange ladestasjoner det bør være, og hvor de bør bygges, uttalte Hareide nylig til Elbil24.

Hareide mener også at regjeringen har tatt og tar ansvar i de tilfellene der det ikke har vært lønnsomt å bygge ut.

- Staten bidrar gjennom Enova, der det ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ut. Det er også verdt å merke seg at regjeringen vedtok en ny strategi for rasteplasser langs riksvei i desember 2020, der en av forutsetningene er at Nye Veier AS og Statens vegvesen skal legge til rette for etablering av elbillading ved oppgradering eller etablering av rasteplasser langs riksveiene. Slik legger vi til rette for ladeinfrastruktur i hele landet, avsluttet han.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer