Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): For fem år siden solgte General Motors (GM) bilmerkene Opel og Vauxhall til PSA-gruppen, eller det som nå heter Stellantis, for 2,2 milliarder dollar. Dermed var det slutt for General Motors i Europa, etter mer enn 90 år med tilstedeværelse i det europeiske markedet.
Nå ser de imidlertid på mulighetene for å returnere, denne gangen som en ren elbilaktør, skriver Insideevs.com.

Nei, elbilmomsen vil ikke føre til at færre velger elbil
Blanke ark
Under en tale under Milken Global Conference i Los Angeles, bekreftet administrerende direktør i General Motors, Mary Barra, at de vurderer en retur. Selskapet ser nemlig på elektrifiseringen av bilparken som en gyllen mulighet til en frisk start.
- Vi ser på vekstmuligheten vi kan ha ved å gå inn i Europa som en ren elbil-aktør. Det ser jeg fram til, sa hun fra scenen.
Selskapet er foreløpig tilbakeholdne med opplysninger om når dette kan skje, og vil heller ikke røpe noe om hvilke modeller som det eventuelt vil bli satset på.
Det som imidlertid er et faktum, er at selskapet virkelig har giret opp satsingen på elbiler, og lover å lansere hele 20 helelektriske modeller innen kort tid.

Test: Tesla Model Y Performance fra Berlin
Duket for Cadillac Lyriq likevel?
En av dem kan virke som en meget aktuell modell for Europa - og ikke minst Norge: Cadillac Lyriq. Dette er en elektrisk SUV som har mye av det norske kjøpere ser etter, inkludert firehjulstrekk, god plass og et batteri på 100 kWh som skal gi rekkevidde på respektable 600 kilometer. De to motorene byr på en samlet effekt på 340 hestekrefter, og ladehastigheten er oppgitt til maks 190 kW.
Introduksjonsprisen i USA er på under 60.000 dollar (528.000 kroner) fro utgaven med tohjulstrekk.
Da bilen nylig ble lagt ut for forhåndsreservasjon, forsvant alle bilene ut på 19 minutter. Det skal ha vært snakk om minst 1500 biler, og de skal være klare til levering i løpet av 2023.
Da vi først omtalte saken, var det helt i det blå om den noensinne ville bli tilgjengelig for norske kjøpere, men nå kan det altså bli en åpning likevel.
Designmessig er det også mye som bør falle i smak hos norske kjøpere, tror vi. Se video øverst i saken.
Artikkelen fortsetter etter bildekarusellen
Tapte store penger
Ifølge kilden hadde GM tapt store penger på Opel de siste årene før salget til PSA-gruppen. I løpet av ett år skal PSA (nå Stellantis) ha snudd underskudd til overskudd. Opel er blant annet aktuelle i Norge med elbilene Mokka-e og Corsa-e.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.