(Elbil24):
Denne helgen er en av årets største utfartshelger fra Oslo Lufthavn Gardermoen.
For elbilister som skal ut og fly, tilbyr Avinor gratis lading på elbilplasser i to parkeringshus rett ved flyplassen.
Men vær obs, ladingen er ustabil og fungerer ikke alltid som den skal.
Ladet én prosent
Det fikk en reisende erfare forrige uke, da han skulle på et kort utenlandsopphold.
Knut Arne Marcussen, som til daglig jobber som kommunikasjonssjef i Nissan, parkerte bilen sin i P10, en av to parkeringshus med en egen avdeling med ladeplasser for elbiler. Marcussen bor halvannen time unna flyplassen og valgte derfor å lade, for å forsikre seg om at han hadde nok strøm til tilbaketuren fra flyplassen.
Og da han satte i ladekabelen fungerte alt tilsynelatende greit.

- Da jeg satte den på lading, oppdaget jeg at det var en type kortleser der. Men det sto ingenting på ladestolpen om at jeg skulle registrere noe kort. Jeg ventet et øyeblikk og registrerte at ladingen begynte som vanlig når jeg kobler bilen til en ordinær lader.
Dagen etter skal Marcussen hente bilen og kjøre hjem. Da oppdager han at bilen kun har ladet én prosent.
- Jeg registrerte ikke dette før jeg hadde kjørt ut av selve p-huset. Jeg tenkte litt fram og tilbake og kom på at det var en hurtiglader rett ved E6 cirka en mil lengre framme. Heldigvis var den ene av to hurtigladere ledig og jeg fikk igangsatt lading kjapt. Jeg var i hvert fall glad for at jeg slapp ladekø.
Ustabile ladere
Marcussen ringte til OnePark, som drifter parkeringsanlegget, og fikk til forklaring at disse laderne var litt ustabile og fortsatt under utprøving.

Slik lader du i utlandet
Det er Avinor som eier laderne. Parkeringshusene har to skilter hver, som bekrefter det Marcussen fikk forklart. Laderne er ustabile, og er derfor gratis. Men betyr dette at de plutselig slutter å lade?
- Konsekvensen for brukeren er at disse laderne stort sett fungerer som de skal. Men vi har hatt noen eksempler hvor ladingen har falt ut, og bilen rett og slett har sluttet å lade.
Det forklarer kategorisjef i Avinor, Amy-Caroline Løken-Erichsen, til Elbil24. At laderne er ustabile blir først opplyst om idet man kjører inn på parkeringsfeltet.
Verken Avinor, eller OnePark som drifter parkeringen, opplyser om dette på sine nettsider.

For tilreisende kan det derfor komme som en overraskelse at man ikke kan stole på laderne.
På spørsmål om hvorfor ingen av aktørene opplyser kundene om dette på sine sider, har verken OnePark eller Avinor noe godt svar.
- Det er et godt spørsmål. Avinor skal være oppdatert med riktig informasjon, så det skal vi passe på å få oppdatert med en gang, sier Løken-Erichsen.

Så raskt lades elbilene i praksis
Gratis inntil videre
På sikt skal elbil-ladingen settes i permanent drift, men når dette vil skje har ikke Løken-Erichsen noe godt svar på.
- Håpet er at vi får denne ladingen opp og stå så raskt som mulig, men akkurat tidspunkt er vanskelig for meg å si.
Frem til da vil ladingen være gratis, men også ustabil.
- Det viktigste er å få til en stabil drift først, og det vil ikke innføres noen form for betaling for lading før dette er på plass.

Når det er oppe og stå, vil det koste 10 kroner per time, med et tak på fem timer. Det vil si at du maks vil betale for 5 timer med lading uansett hvor lenge du står.
Løken-Erichsen forteller at bilister kan stå på ladeplasser så lenge de ønsker, så lenge de er tilkoblet en ladepumpe.
Per i dag vil det kun være parkeringsavgiften som løper, mens etter betalingsløsningen starter må du plusse på 50 kroner. Dette gjelder altså dersom du står kun en dag, eller i tre uker.

- Uholdbart
- Siden ladingen er ustabil fremover - har du noen tips til de som skal bruke lademuligheten frem til det har blitt stabil drift?
- Sørg for at bilen har startet ladingen før du forlater bilen. Skulle det oppstå problemer underveis mens man er borte, så kan man kontakte OnePark, som vil være behjelpelig med å restarte lading. Ofte hjelper det bare å plugge ut og inn kontakten, sier Løken-Erichsen
Elbil24 har vært på parkeringsplassen og snakket med flere brukere som selv har erfart problemer med ladingen. Disse er imidlertid klar over stabilitetsproblemene.

Sommerferien er reddet, dersom du tar elbilen til Europa
Kommer man imidlertid langveis fra er det per nå umulig å gjøre seg kjent med disse på forhånd. Og er man avhengig av lading mens man er på ferie, kan dette by på utfordringer.
Marcussen mener at det er helt uholdbart at aktørene ikke har informert noe om dette på sine nettsider, og at de i det hele tatt lar kunder parkere før dette er fullt ut oppe og stå.
- Det er greit at de ikke tar seg betalt, men de kan ikke praktisere dette slik at det er helt bingo om kunden får lading eller ei.
- Jeg håper virkelig de endrer dette raskt. Og for deres egen skyld, så anbefaler jeg dem å gjøre det i god tid før det store innrykket av reisende på sommerferie begynner, om mindre enn en måned, sier Marcussen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.