Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!
(Elbil24): Vinteren ebber ut og våren står allerede i full blomst flere steder i Sør-Norge.
Mange bruker påsken til å legge om til sommerdekk. Bladet Motor har allerede publisert sin test av sommerdekk, og denne gangen var det et rimelig, taiwansk dekk som snappet seieren foran giganter som Nokian, Pirelli og Continental:

Taiwansk billig-dekk vant stor test av sommerdekk
Uansett: Dersom det er på tide å kjøpe nye dekk, er det greit å vite hva du bør se etter - og unngå - når du åpner lommeboka. Hvilke felger og dekk du velger til bilen din kan nemlig ha stor påvirkning på hvor lang rekkevidde bilen får, noe som er spesielt aktuelt for deg med elbil.
Selv om enkelte synes store felger er fristende, er det ikke sikkert at det er disse som er mest hensiktsmessige å bruke.
Lavest mulig rullemotstand
Motorjournalist Rune Korsvoll er dekkekspert i Elbil24 og Dinside. Han anbefaler å velge dekk med lav rullemotstand for å få best mulig rekkevidde. Spesielt når det kommer til vinterdekk.
- Vi måler rullemotstanden ved at bilen ruller fritt fra 80 km/t til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i forskjellige temperaturer, sier Korsvoll til Elbil24.

Resultatet av testen angis som en prosentvis økning i forbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.
- Det er store forskjeller. I Dagbladets siste test av vinterdekk øker dekket med høyest rullemotstand (Nexen) forbruket med 2,9 prosent sammenliknet med dekket med lavest motstand (Hankook).
Rullemotstand og veigrep
Elektriske biler har store batteripakker. Dette gjør elbilene tyngre enn fossilbiler og valget av dekk er desto viktigere.
Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes, forteller at man grovt sett kan dele elbilmarkedet i to:
Små kompakte biler som Nissan Leaf og VW Golf, og større luksuriøse biler som Tesla eller Jaguar I-Pace.
For den første gruppen er rullemotstand det viktigste kriteriet.
- Disse bilene har kortere rekkevidde, og tungtrullende dekk vil gjøre store utslag på rekkevidden. Lettrullende dekk til disse bilene har gjerne et mønster som bidrar til lav rullemotstand, sier Haukenes.

Strømprissjokket: På tide å gi elbilene skylda?
Vær obs på grep
Men slike mønstre gir også dårligere våtgrep, sier han.
- Dette har imidlertid mindre betydning da bruksmønsteret på slike biler tilsier at vannplaning i høye hastigheter på motorvei ikke er det største problemet.
For de større bilene er imidlertid grepet på våt veibane viktig, sier Haukenes.
- Her vil sikkerhet under alle forhold bli vektet høyere enn rullemotstand. Samtidig vil man selvsagt søke etter dekk med både høy sikkerhet og lav rullemotstand.
Gummiblandingen er også en viktig faktor i så måte, da det er stor forskjell i grep på harde og myke dekk, avhengig av sesong.

Stor oversikt: Her lader du bilen raskest
Tenk på vekten
Haukenes sier at også vekten på bilen er noe man bør tenke litt ekstra på når man velger dekk til en elektrisk bil.
- Høy vekt gjør at kjøreegenskapene og sikkerheten i kritiske situasjoner blir satt på prøve. Det er derfor særlig viktig at man respekterer dekkdimensjoner og hastighetsmerkinger. Særlig for vinterdekk er det viktig å ikke velge ett dekk med for myk konstruksjon.
Selv om de fleste i dag velger piggfrie dekk til vinterføre, er det fremdeles noen som sverger til piggdekkene. Haukenes sier at hva man velger her må være opp til hver enkelt.
Vi er forsiktige med å anbefale det ene fremfor det andre. Dette bør være kundens valg. Elbil skal jo være et miljøvennlig alternativ, og da blir det kanskje litt feil med piggdekk? På den annen side må man vurdere sikkerheten. På grunn av den høye vekten vil det være mer fornuftig med piggdekk på elbil enn fossil.

Dimensjon på felgene
Veldig mange setter altfor store felger på bilene sine, men er kanskje ikke klare over konsekvensen i forbruket.
En stor felg øker vekten ytterst på den armen som en felg i hovedsak er. Dette skaper større jobb for motoren, og øker forbruket. Det reduserer også ytelser som akselerasjon.
Haukenes anbefaler å velge originaldimensjoner på hjul.
- Større felgdiameter fører til lavere profil på dekkene. Dette gir bedre sikkerhet i kritiske situasjoner, men øker rullemotstanden.
I tillegg reduseres rekkevidden som en følge av høyere forbruk.
- Den reduseres, men det er vanskelig å kvantifisere fordi det er store forskjeller mellom ulike dimensjoner. En konsekvens av å velge en større felg er at dekkdimensjonen ofte blir bredere og lavere. Går man opp to størrelser i bredden, for eksempel fra 205 til 225, vil luftmotstanden øke med ca to prosent. Ved landeveiskjøring vil dette redusere rekkevidden med mindre enn én prosent. Ved bykjøring tilnærmet null.
Ha riktig trykk

Slik lader du elbilen sikkert
En annen ting som påvirker rekkevidden, er lufttrykket i dekkene. Og her syndes det mye.
- Generelt kjører de aller fleste med for lite luft. Vi anbefaler å bruke det trykket produsenten anbefaler for makslast. På vinteren anbefaler vi å øke dette med ti proent. Dette har i tillegg stor betydning for våtgrepet , sier Haukenes.
Korsvoll bekrefter at det er viktig å sjekke dekktrykket.
- I kaldt vær synker trykket i dekkene og rullemotstanden øker. Kontroller viser at nesten halvparten av bilistene kjører med feil lufttrykk i dekkene. Dette gir ikke bare økt slitasje, men også økt rullemotstand og høyere forbruk når trykket er for lavt.
Tester viser at for lavt trykk vil øke forbruket med 5-6 %.
Denne saken har vært publisert på Elbil24 også tidligere.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.