Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er månedene mars og april som står for flest steinsprutskader hvert år.
– Det er i overgangen mellom vinter og vår flest frontruter rammes, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Nå bør teipen ligge i bilen
Tallene fra bransjeorganisasjonen Finans Norge viser at 2022 ble et rekordår med tanke på steinsprutskader. Norsk forsikringsbransje erstattet hele 274.000 glasskader, med en samlet kostnad på 1,7 milliarder kroner. Det gir en snittkostnad på drøye 6000 kroner. Året før var totalsummen på 1,6 milliarder kroner.
Går vi 25 år tilbake i tid, var tallet 117.000 skader. Altså er antall steinsprutskader mer enn doblet siden 1997.
Forbikjøring er verstingen
Det er mange grunner til at antall steinprutskader har økt mye de siste åra. Den enkleste av dem er rett og slett at det er flere biler på veiene.
Men også det at veistandarden har økt, med stadig flere veier med flere felt i samme kjøreretning, bidrar til økningen. For det er særlig ved forbikjøringer og i forbindelse med akselerasjonsfelt at steinsprutskader oppstår.
Mange moderne biler selges dessuten uten skvettlapper, som ellers hjelper til med på å fange mye av grusen som blir slynget bakover. Økt bruk av piggfrie dekk, og mer strøing fra Statens vegvesen, bidrar også i negativ retning med tanke på steinsprutskader.
Ja, selv frontrutene er jevnt over tynnere enn bare for noen år siden.
Vanskelig å unngå
– Det er vanskelig å verge seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du risikoen for å få en steinsprutskade i frontruta til en viss grad, sier Sigmund Clementz i If.
If minner om at reparasjon av glasskader er dekket så lenge du har en (del-)kaskoforsikring og gjelder alle ruter, inkludert eventuelt glasstak. Så lenge glasset kan repareres koster det ingenting, mens du blir nødt til å betale en egenandel dersom ruta må byttes. Dette er en praksis som gjelder hos alle forsikringsselskap.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.