Fisker Ocean straks i produksjon

- Vår neste elbil skal vi lage én million av i året

Fisker Ocean er forhåndssolgt i mer enn 61.000 eksemplarer. - Men dette er bare starten, sier gründer Henrik Fisker til Elbil24.

FISKER OCEAN: Snart vil det rulle mange Fisker Ocean på norske veier. Vi tok en prat med gründer og designer Henrik Fisker om planene for den ferske bilprodusenten. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FISKER OCEAN: Snart vil det rulle mange Fisker Ocean på norske veier. Vi tok en prat med gründer og designer Henrik Fisker om planene for den ferske bilprodusenten. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Henrik Fisker er den karismatiske, dansk-amerikanske gründeren og bildesigneren som tidlig på 2000-tallet satte sin signatur på ikoniske modeller som BMW Z8 og Aston Martin DB9. Arbeidet førte til at Fisker ble og fortsatt blir regnet som en av verdens mest anerkjente bildesignere.

Senere startet han også egen bilproduksjon, og linjelekre Fisker Karma var blant verdens første ladbare hybrider da den kom på markedet i 2011.

Fisker Karma var en sportslig luksusbil med en hybrid drivlinje. Brukt «riktig» kunne bensinforbruket bli så lavt som 0,21 liter per mil. Foto: Fisker
Fisker Karma var en sportslig luksusbil med en hybrid drivlinje. Brukt «riktig» kunne bensinforbruket bli så lavt som 0,21 liter per mil. Foto: Fisker Vis mer

Eventyret ble imidlertid kortvarig. Etter at A123 Systems, som leverte batteripakken i bilen, gikk konkurs, strandet både prosjektet og selksapet Fisker Automotive i 2013. Men det ble bygget nærmere 2500 eksemplarer av Fisker Karma, flere av dem ruller faktisk fortsatt rundt på norske veier den dag i dag.

- Vi var uansett for tidlig ute. Mange av kundene var mer opptatt av å ha en kul sportsbil enn å plugge den i laderen for å redusere forbruk og kjøre miljøvennlig. Men nå har tidene forandret seg, sier Henrik Fisker til Elbil24.

Straks klare med Fisker Ocean

Hans nye bilsatsing har fått navnet Fisker Inc, og høsten 2020 kom nyheten om at selskapet hadde inngått avtale med østerrikske Magna Steyr om produksjon av deres første elbil, Fisker Ocean.

Dette er en mellomstor SUV med lett gjenkjennelig og sportslig design. Den kommer i flere utgaver, innstegsutgaven har drift på forhjul og en elmotor som yter 275 hestekrefter, nok til å klare sprinten fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 440 kilometer på én lading.

Topputgaven Ocean Extreme skal derimot klare hele 630 kilometer på fulladet batteri. Denne har to elmotorer med drift på alle fire hjul, 550 hestekrefter og skal klare 0-100 på pene 3,9 sekunder.

Ocean kan også leveres med solcelletak. Energien panelene produserer, kan for eksempel brukes til strømforbrukere i bilen som musikkanlegg, vifte og vindusviskere - eller til å forlenge rekkevidden.

Bilen ble vist fram i Norge for første gang under Oslo Motor Show i helgen. Artikkelen fortsetter etter bildekarusellen:

Fisker Ocean. Foto: Bjørn Eirik Loftås

- Ingen vil lenger inngå kompromisser på kvaliteten

Magna Steyr har lang erfaring med bilproduksjon, og produserer blant annet biler for Mercedes-Benz, BMW og elbilen I-pace for Jaguar. Toyota Supra produseres også på Magna Steyrs fabrikkanlegg i Graz, Østerrike.

Og da skulle man kanskje forvente at Fisker Ocean blir en dyr bil, men i stedet sikter selskapet seg inn i «mye for pengene»-segmentet. Ocean er en temmelig stor bil, men startprisen er så lav som 372.000 kroner i Norge.

- Ville det ikke vært billigere å få bilen produsert for eksempel i Kina?

- Mange glemmer at selve produksjonen kun utgjør rundt 10 prosent av totalkostnaden ved å utvikle og lansere en ny bilmodell, sier Fisker, og fortsetter:

- Vi valgte Magna Steyr fordi kvalitet er viktigere enn noen gang. De nye elbil-kjøperne er ikke villige til å inngå kompromisser på kvalitet, slik første generasjon kjøpere, teknologientusiastene, var. Magna Steyr kan dette. De trenger ingen opplæring. Kvaliteten og lønnsomheten sikres dermed fra første eksemplar som ruller ut av fabrikken.

2000 forhåndssalg til Norge

Interessen for bilen har i hvert fall vært stor. Ifølge Fisker er den allerede forhåndssolgt i 61.000 eksemplarer. 2000 av kundene kommer fra Norge, og for en gangs skyld er vi ikke på topp i Norden: I Fiskers hjemland Danmark er det nemlig solgt enda flere eksemplarer.

- Det er veldig morsomt. Nå kommer alle familiemedlemmer og gamle naboer i hjembyen min til å kjøre rundt i Ocean, sier han spøkefullt, før han fortsetter:

- Vi hadde mål om at vi skulle klare 50.000 forhåndssalg innen nyttår. Nå har vi faktisk solgt flere biler enn vi klarer å produsere i hele 2023.

- Hva med de norske kundene, når kan de regne med å få bilene sine da?

- De 2000 i Norge som har kjøpt Fisker Ocean hittil, vil få bilene sine i 2023. Produksjonen starter i november, og jeg tipper de første norske kundene vil få bilene sine i februar, sier Fisker, som hevder at selskapet ikke har de samme utfordringene med databrikker som mange av konkurrentene.

- Takket være at vi har brukt kort tid på å utvikle Ocean, har vi de nyeste brikkene. Dem er det ikke mangel på i markedet. Flere av konkurrentene våre bruker gjerne fem år på å utvikle nye modeller. Det er dem som sliter med brikketilgangen, sier han.

Neste bil ut: Pear

Fisker strutter av selvtillit når han snakker om veien videre.

- Dette er bare begynnelsen. Den neste modellen vår, Pear, blir en kompakt SUV på størrelse med en Volkswagen Golf, som skal koste 29.900 dollar (rundt 300.000 norske kroner, red.anm). Målet vårt er å lage en million eksemplarer av Pear i året.

Pear står for Personal Electric Automotive Revolution, og er en «minimalistisk elbil med fremtidsrettede funksjoner som gir intuitiv kontroll og sporty kjøring», som Fisker selv presenterer dem som. Den er planlagt lansert i 2024.

Elbil24 kommer naturligvis med flere saker så snart vi vet mer, både om Ocean, Pear og andre nyheter fra den kanten. Ocean står også naturligvis på testplanen vår, så snart den ankommer landet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.