VELG RIKTIG: Bilen bestemmer hvor stor ladeeffekt du får på hurtigladere. Foto: Fred Magne Skillebæk
VELG RIKTIG: Bilen bestemmer hvor stor ladeeffekt du får på hurtigladere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Elbillading:

Velger du feil her, får lommeboka svi

Ikke betal for noe du ikke får.

Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

Nå kan du lade elbilen enda raskere på hurtigladere. Men lader du på feil lader, kan det bli en dyr affære.

Større ladekapasitet

Tidligere kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men flere av laderoperatørene oppgraderer laderne sine med effekter til både 175 kW og helt opp mot 350 kW.

Både Fortum Charge and Drive, Circle K og Ionity leverer såkalte lynladere.

I februar 2019 åpnet Fortum landets første lynlader, ved Nygaardskrysset i Ski i Akershus.

Denne kan gi en makseffekt på 175 kW. I mars åpnet de også en lynladekorridor mellom Oslo og Helsinki. I ettertid har det kommet lynladere på en rekke andre lokasjoner.

Ionity er også godt i rute med sine lynladekorridorer, og den første innlandskorridoren mellom Stavanger og Oslo stod ferdig våren 2019. Her kan laderne gi en makseffekt på 350 kW. Nå har de kommet langt i å sette opp et komplett nettverk.

Som den første bensinstasjonskjeden i Norge har Circle K inngått avtale om kjøp av lynladere. Disse skal, i likhet med Ionity sine ladere, gi en maksimal ladekapasitet på 350 kW.

Velg riktig lader

Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.

På disse lynladerne er det ikke lenger laderen som er begrensningen på toppeffekten, men bilen.

En stor del av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Tommelfinger-regelen er at det er de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.

Her er noen eksempler på bilenes maksimale ladeeffekt:

Modell: Effekt:
Audi e-tron150 kW
BMW i3 (120 Ah)50 kW
Citroën C Zero45 kW
Hyundai Ioniq70 kW
Hyundai Kona100 kW
Jaguar i-Pace100 kW
Mercedes EQC110 kW
Nissan Leaf 24 kW50 kW
Nissan Leaf 62 kW100 kW
Opel Ampera-e50 kW
Tesla Model 3Inntil 250 kW
Volkswagen e-Golf40 Kw
Volkswagen e-UP40 Kw

- Betal for det du får

Det er verdt å sjekke hva høyeste ladeeffekt på den respektive bilen er, og velge en lader som dekker dette, men nødvendigvis ikke veldig mye mer.

Eksempelvis kan de eldre modellene av populære Nissan Leaf lade på 50 kW, nyere Jaguar i-Pace tar imot 100 kW.

Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW og Tesla som nylig oppgraderte noen av sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.

Hurtigladere har nemlig en lavere minuttpris enn lynladere, og dersom din bil ikke er i stand til å ta imot den høyere effekten lynladerne kan levere, så får du heller ikke utbytte for den høyere minuttprisen. Da bør du heller velge en hurtiglader, fremfor en lynlader, og spare penger.

Dette er ofte kjent for den erfarne elbilisten, mens nye eiere ikke nødvendigvis har satt seg inn i prisstrukturene.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.