Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
Nå kan du lade elbilen enda raskere på hurtigladere. Men lader du på feil lader, kan det bli en dyr affære.
Større ladekapasitet
Tidligere kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men flere av laderoperatørene oppgraderer laderne sine med effekter til både 175 kW og helt opp mot 350 kW.

Nyhet: Elbil24 Forsikring
Både Fortum Charge and Drive, Circle K og Ionity leverer såkalte lynladere.
I februar 2019 åpnet Fortum landets første lynlader, ved Nygaardskrysset i Ski i Akershus.
Denne kan gi en makseffekt på 175 kW. I mars åpnet de også en lynladekorridor mellom Oslo og Helsinki. I ettertid har det kommet lynladere på en rekke andre lokasjoner.
Ionity er også godt i rute med sine lynladekorridorer, og den første innlandskorridoren mellom Stavanger og Oslo stod ferdig våren 2019. Her kan laderne gi en makseffekt på 350 kW. Nå har de kommet langt i å sette opp et komplett nettverk.

Så raskt lades elbilene i praksis
Som den første bensinstasjonskjeden i Norge har Circle K inngått avtale om kjøp av lynladere. Disse skal, i likhet med Ionity sine ladere, gi en maksimal ladekapasitet på 350 kW.
Velg riktig lader
Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.
På disse lynladerne er det ikke lenger laderen som er begrensningen på toppeffekten, men bilen.
En stor del av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Tommelfinger-regelen er at det er de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.
Her er noen eksempler på bilenes maksimale ladeeffekt:
Modell: | Effekt: |
Audi e-tron | 150 kW |
BMW i3 (120 Ah) | 50 kW |
Citroën C Zero | 45 kW |
Hyundai Ioniq | 70 kW |
Hyundai Kona | 100 kW |
Jaguar i-Pace | 100 kW |
Mercedes EQC | 110 kW |
Nissan Leaf 24 kW | 50 kW |
Nissan Leaf 62 kW | 100 kW |
Opel Ampera-e | 50 kW |
Tesla Model 3 | Inntil 250 kW |
Volkswagen e-Golf | 40 Kw |
Volkswagen e-UP | 40 Kw |
- Betal for det du får
Det er verdt å sjekke hva høyeste ladeeffekt på den respektive bilen er, og velge en lader som dekker dette, men nødvendigvis ikke veldig mye mer.

Dette koster det å lade elbilen
Eksempelvis kan de eldre modellene av populære Nissan Leaf lade på 50 kW, nyere Jaguar i-Pace tar imot 100 kW.
Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW og Tesla som nylig oppgraderte noen av sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.
Hurtigladere har nemlig en lavere minuttpris enn lynladere, og dersom din bil ikke er i stand til å ta imot den høyere effekten lynladerne kan levere, så får du heller ikke utbytte for den høyere minuttprisen. Da bør du heller velge en hurtiglader, fremfor en lynlader, og spare penger.
Dette er ofte kjent for den erfarne elbilisten, mens nye eiere ikke nødvendigvis har satt seg inn i prisstrukturene.
- Elbil24 opplyser om at dette er en tidligere publisert artikkel.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.