Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): En etter én trakk de store amerikanske bilprodusentene seg ut av det europeiske markedet for noen år siden. De lagde biler med drivlinjer – og i størrelser - som ikke passet våre markeder. Dette gjorde bilene deres usalgbare, spesielt etter at avgifter på seks- og åttesylindrede motorer var lagt til.
Med elektrifiseringen kan det igjen være håp, for da står det ikke lenger på produktene. De er likestilt med europeiske biler når det gjelder utslipp, og de har mye annet godt å by på.
Det er biler som modellene fra Tesla og blant annet Chevrolet Bolt gode eksempler på. Sistnevnte solgt som Opel Ampera-e i Europa.

Stor oversikt: Se alle elbil-nyhetene
For også på den andre siden av dammen erkjennes det at fremtiden er fullelektrisk, og alle de store produsentene er langt inn i planleggingen mot fremtiden.
Nå begynner nyhetene og resultatene om fremtidige biler å poppe ut fra arnestedene, som for eksempel Chrysler Airflow, som vises frem under CES-messen i Las Vegas i disse dager.

Anno 2025
Airflow er et hint om hva vi kan vente fra den kanten i 2025, og når vi sier fra den kanten mener vi først og fremst Chrysler, men også hele Stellantis, som Chrysler er en del av. Stellantis er den nye grupperingen bestående av det som tidligere var PSA-gruppen (med bl.a. Peugeot, Citroën, DS) og FCA-gruppen (Fiat, Chrysler Automobile). I 2028 skal de ha en full bredde av elbiler, melder selskapet.
At dette er et produkt som først skal lanseres senere ser vi også i det Chrysler ønsker å tilby.
Airflow skal blant annet ha selkjøring ved hjelp av STLA AutoDrive på nivå 3, noe veimyndighetene ikke har åpnet for på bred basis. Foreløpig er det bare Mercedes-Benz som har fått tillatelse til å lansere selvkjøring på nivå 3, og da først i enkelte områder i hjemlandet Tyskland.
Få detaljer
Foreløpig er det ikke mye håndfast vi får vite, annet enn at bilen skal få en rekkevidde som ligger et sted mellom 55 og 65 mil. De forteller også at de jobber med langt raskere lading enn vi er vant med i dag.
Det er tydelig at bilen er et relativt raskt utarbeidet prosjekt, for bilen skal lages på en felles plattform som lages innad i Stellantis-gruppen. Den skal også få programvaren STLA Brain, som i praksis er Stellantis sitt operativsystem for kommende elektriske biler, som blant annet skal støtte trådløse oppdateringer, OTA – «Over The Air», med mye mer.
Formen på Airflow er laget med tanke på lav luftmotstand, samtidig som den naturligvis også må ha et tiltalende utseende.

Dette gjelder også innvendig, der det skal være et luftig og rommelig interiør. Her har designerne lekt seg med utstrakt bruk av dekorbelysning, blant annet. Airflow er også vist frem med to alternative ratt, der det ene er med tohåndsgrepet vi har sett både Tesla, Toyota og flere andre hinter om.
Utover dette er det få detaljer om ytelser, batterikapasiteter, og lignende. Bilen er som sagt en konseptbil per nå, så først nærmere 2025 får vi vite flere detaljer.

STOR TEST: Én suveren elbil-vinner på vinterføre
Kommer, kommer ikke...
Det store spørsmålet her på berget er om den nye Airflow i det hele tatt vil komme til Norge. Stellantis-gruppen har som kjent blant annet Peugeot, Citroën, DS, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler og Dodge i porteføljen.
Noen av disse merkene er forbeholdt USA, andre Europa og asiatiske markeder.

Derfor er det per nå helt i det blå om hvorvidt vi får se de typisk amerikanske merkene her til lands, da det er mer logisk at tilsvarende varianter av de europeiske merkene kommer hit, så får vi heller sitte og misunne amerikanerne deres utgaver. Men hvem vet hvilken vei vinden blåser i morgen? Det er lov å håpe.
Dette er forøvrig ikke den første Airflow merket lanserer, for allerede på 30-tallet kom den første, da det ble produsert rett under 30.000 biler mellom 1934 og 1937.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.