Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Hydrogen er fremtidens drivstoff, og vil for alltid være det, er det meningsbærere som ytrer.
Vel, ikke alle er enig i dette, deriblant en rekke bilprodusenter. Toyota har i lang tid ledet an, tett fulgt av både Honda, Hyundai-konsernet, Mercedes-Benz, Audi, og nå BMW, som nå viser frem et nytt prosjekt.
For på bilmessen i München viser de frem deres BMW iX5 Hydrogen for første gang.
Dette gjør de to år etter at de viste frem BMW i Hydrogen Next som konseptbil. Nå er bilen så ferdig utviklet at BMW har tatt den med seg til den pågående bilmessen, der bilen vil rulle rundt som transportmiddel mellom de forskjellige arrangementene i byen.

Bilen er foreløpig kun laget i en liten serie, basert på den ordinære X5, men med helt ny drivlinje. Bilen har naturligvis en brenselcelle, der hydrogenet omvandles til strøm, som igjen drifter bilen. Overskuddsproduksjonen av strøm legges over på et batteri, som naturligvis er mindre og lettere enn det vi finner i fullelektriske biler.
Men bare for å slukke en gryende brann med en gang. Dette er ikke et tiltak som er i stedet for batterielektriske biler, men i tillegg til.
BMW har fortsatt storselgeren i3, og de kommer i løpet av året med elbilene i4 - som det er stor ståhei rundt - og ikke minst iX, en SUV som er en anelse større enn dagens X5. BMW er med andre ord kraftig opptatt av å utvikle batterielektriske biler, vel så mye som hydrogenelektriske.

BMW iX, den nye «norgesbilen»
Hvordan
På sett og vis kan en hydrogenbil sammenlignes med en hybrid, som har en bensinmotor og et batteri som leverer energi til å drive bilen fremover. I en hydrogenbil er forbrenningsmotoren byttet ut med en brenselcelle som omvandler hydrogenet til strøm, enten til direkte drift av elmotorene, eller til lager på batteriet – akkurat den samme jobben forbrenningsmotoren i hybrider gjør.
Selv om BMW mener bilen er unik, i positiv forstand, er selskapet også klar over utfordringene.
For teknologien har stort potensiale til å bli en bærebjelke innen bilindustrien, forteller de, men legger til at det må være under de rette forholdene. Med dette mener de selvfølgelig at hydrogenet må være såkalt grønn hydrogen, altså hydrogen produsert av fornybar energi, som vind, vann og sol. Å produsere hydrogen fra kullkraft gir ingen mening. BMW er også klar på at hydrogenelektriske biler ikke er en erstatning for batterielektriske, men et både og.

Hvorfor
Blant fordelene man finner i en hydrogenbil er at den kan fylles på kort tid, og dermed er godt egnet for dem som kjører mye og langt, den veier mindre enn en tilsvarende batterielektriske biler, og det sies at drivlinjene i en hydrogendrevet bil vil være langt rimeligere i produksjon enn batterielektriske på sikt.
Samtidig vil den være mindre avhengig av sjeldne råvarer enn sine batterielektriske slektninger.
Det er også sterke krefter innen EU, der EU-kommisjonen har en rekke programmer og prosjekter for å bygge infrastrukturer for hydrogen, først og fremst for tungtransporten. Når dette blir en driver i markedet, er veien kort til også å omfavne deler av personbiltrafikken, som en slags bieffekt. Men igjen, det er ikke et enten eller. For mange tror dette er en kamp mellom batterielektrisk eller hydrogenelektrisk. Selv Toyota innser at det er plass til begge, selv om de for sitt eget marked anser hydrogen for å være veien å gå, på lang sikt.

Fremtiden handler ikke bare om batterier
Norge har i stor grad en god infrastruktur, og vi har grønn energi i form av vannkraft. Vi er med andre ord perfekt skodd for å trekke mot batterielektriske løsninger, men vi skal ikke lenger enn til Tyskland før det er vel så viktig å skaffe nok tilgang til energi, før de i det hele tatt ser på opprinnelsen. Og jo lenger unna Norge vi kommer, jo større virker utfordringene å være. Og her kommer et neste element inn i vurderingene. Hydrogen er transportabelt. Såtransportabelt at asiatiske markeder har vært i Varanger for å se om de kan produsere hydrogen fra allerede oppførte vindmøller, og transportere det til Asia med båter- hydrogendrevne selvfølgelig.

Hamstret hydrogenbiler - satser på «hjemmelaget» drivstoff
Realisme
BMW er med andre ord ikke på ville veier når de nå lanserer en iX5 Hydrogen. Samtidig er de en del av IPCEI (Important Projects of Common European Interest), som ser på storskala-prosjekter innen hydrogen i Europa, som også støttes av både det tyske finansdepartementet og transportdepartementet.
Når vi får se iX5 Hydrogen i salg i en butikk nær deg? I sin nåværende form, kanskje aldri, men det er teknologien som er interessant på det nåværende tidspunktet, så kommer helt sikkert bilene etter hvert.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.