Venstre advarer mot å fjerne elbil-fordeler

Venstre advarer mot å fjerne fordelene for elbilene og mener dette vil være å gamble med målet om at det bare skal selges biler uten utslipp i 2025.

Å fjerne fordelene for elbiler er å gamble med målet om å nå målet om at det bare skal selges biler uten utslipp i 2025, mener Venstres Ola Elvestuen. Foto: Tore Meek / NTB
Å fjerne fordelene for elbiler er å gamble med målet om å nå målet om at det bare skal selges biler uten utslipp i 2025, mener Venstres Ola Elvestuen. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24):

Denne uken ble det kjent at nær 20 prosent av den norske bilparken er ladbare, og at tallet ser ut til å øke måned for måned. Men tall Teknisk Ukeblad (TU) hentet inn i mars, viser at det er et stort skille mellom noen få kommuner med kraftig vekst i elbilandelen, og resten av landet.

I 139 av 356 kommuner i fjor var elbilandelen tilnærmet den samme som tidligere, det vil si innenfor en vekst eller nedgang på 1 prosentpoeng.

– Byområdene har tatt elbilbølgen, ikke distriktene. Regioner og distrikt som ikke har tatt del i elbil-løftet, trenger at fordelene beholdes lengst mulig. Alt annet vil være å gamble med målet om bare nullutslippsbiler i 2025, sier Venstres Ola Elvestuen til NTB.

Merker knapt økningen

Ved nyttår var det 67 kommuner hvor elbilbestanden lå under 2 prosent, ifølge tallene TU hentet inn.

– I halve landet merkes knapt økningen i elbilandelen. Å stramme inn på elbilfordelene er en oppskrift på å hindre folks muligheter til å ta del i det grønne skiftet på veien, sier Elvestuen.

Han viser til SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet, som alle vil innføre merverdiavgift på elbiler med et fradrag på 600.000 kroner.

– Enhver endring i elbilfordelene vil gjøre det vanskeligere å nå målet om utelukkende salg av nullutslippsbiler i 2025, sier Elvestuen.

Forsvarer skattleggingen

– Dette handler om hvor lenge staten skal subsidiere store og kostbare elbiler. Det har nå kommet svært mange elbiler i segmentet under 600.000 kroner, sa Svein Roald Hansen, avgiftspolitisk talsperson i Ap, til E24 i mai.

Da sa Ap-politikeren at han ikke var bekymret for at elbil-momsen vil true Norges mål om at alle nye biler som selges skal være utslippsfrie fra 2025.

– Vi må huske på at da elbilfordelene i sin tid ble introdusert, skulle de i utgangspunktet vare til det var 50.000 elbiler solgt. Nå er halvparten av alle solgte biler elbiler, sa Hansen.

(©NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.