Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): Toyota var en av verdens første bilprodusenter som var tydelige på at de hadde en nullutslippsvisjon for fremtiden. Dette budskapet ble hyppig kommunisert allerede da de lanserte hybridbilen Toyota Prius i 1997.
Siden den gang har selskapet videreutviklet og perfeksjonert hybridteknologien, men har ikke vært like offensive når det kommer til helelektriske drivlinjer. De var riktig nok tidlig ute med en elektrifisert utgave av RAV4, men den ble aldri noen volummodell.
Mens mange av de argeste konkurrentene allerede har hatt en rekke helelektriske personbiler i markedet i flere år, har Toyota foreløpig kun én; den hydrogenelektriske Mirai.

E-fuel: Vi tester drivstoffet som gir håp for forbrenningsmotoen
Når kommer bZ4X til Norge?
Nå er straks ventetiden over. 1. april åpner de salget av den batterielektriske SUV-en bZ4X, og de første bilene skal leveres kunder allerede i juni, lover Toyota.
Mange har svært store forventninger til salget av denne bilen, gitt Toyotas historikk i Norge. Produsenten har svært mange tilhengere her til lands, der hybridutgaven av klassikeren RAV4 fortsatt ligger svært høyt på salgslistene i et marked som ellers domineres fullstendig av helelektriske biler.
- Vi har hatt en fantastisk interesse rundt bilen gjennom vinteren og er sikre på at dette er en elbil godt egnet for behovene til norske kunder, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Hva koster bZ4X?
Bilen kommer enten med drift på to eller fire hjul, og i flere forskjellige utstyrsgrader, med startpris på 411.400 kroner. Da er også tre år med service inkludert i prisen. Prisene er oppjustert noe siden vår forhåndstest, men er fortsatt aggressive.
Hva er rekkevidden på bZ4X?
Alle bilene får samme batteripakke på 71,4 kWh, og rekkevidden er mellom 415 til 511 kilometer, avhengig av utgave. Se tabellen nederst for detaljer.

Overraskende vinner og taper i stor vintertest av elbiler
Toyota understreker at de er trygge på at kvaliteten på batteripakken skal være svært høy, og ved å tegne et utvidet vedlikeholdsprogram når du kjøper bilen, garanterer selskapet minst 70 prosent restkapasitet etter 10 år eller 1 million kjørte kilometer.
Toyota bZ4X
Drivhjul | Grad | "Rekkevidde km | |
WLTP kombinert" | . | . | Veil. utsalgspris* |
2WD | |||
. | Active | 511 | 411.400 |
. | Active Tech | 503 | 455.400 |
. | Active Tech Bitone | 444 | 475.400 |
AWD | |||
. | Active | 466 | 438.500 |
. | Active Tech | 460 | 482.500 |
. | Active Tech Bitone | 417 | 502.500 |
. | Executive | 459 | 508.500 |
. | Executive Bitone | 415 | 528.500 |
Fargetillegg | |||
Metallic | 6.400,- | ||
Premium | 9.500,- |
*Prisene er eksklusive frakt, registrering og leveringsomkostninger. Lanseringsprisen inkluderer serviceavtale for 3 år/45.000 km.
Elbil24 har allerede prøvekjørt bilen, du finner flere detaljer om bZ4X og alt om våre inntrykk i artikkelen under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.