Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

Audi e-tron 50 testet: Dropp 6 mil rekkevidde, og spar 130.000 kroner
(Elbil24): Tro det eller ei, men bil kan være en investering. En rekke supersportsbiler blir ofte solgt til samlere og oppkjøpere fordi de rett og slett produseres i et svært lite antall. Derfor blir de ofte mer verdt med tiden. Foreløpig har det ikke vært mange elbiler på listen over egnede investeringsobjekter, men nå kan den tid komme.
Nils Tronrud, som fra før har agenturet på både Bentley og McLaren, får nå også agenturet på Automobil Pininfarina, gjennom selskapet Brooklands Motors.

- Med Automobili Pininfarina representerer vi ikke bare noe av det mest spennende innen bilverdenen i dag, men også banebrytende teknologi og design, sier Tronrud til nettstedet Bilnytt.no.
Tronrud håper på å få to-tre eksemplarer av den spesielle doningen, noe som alene vil skape en omsetning selv middels store bedrifter ville være fornøyd med. Bilen skal koste den nette sum av 21 millioner kroner, og det vil kun bli produsert 150 eksemplarer. Om dette var ekstreme tall, så kan vi fortelle at det ikke er de eneste enorme tallene.

En diger stall
Dersom kreftene i bilen skulle måles i hester, så trengs det en diger stall. Det måtte nemlig vært plass til 1.900 av dem. Dreiemomentet er på svimlende 2.300 Nm, og utviklingen er ledet av Rene Wollmann, som tidligere har vært å finne i Mercedes-AMG.
-Drivlinjen er allerede puttet inn i testbiler, og vi har allerede nådd 80 prosent av ytelsene uten problemer, forteller han.
Bilene skal bygges i Cambiano i Itlaia, men testes for øyeblikket i tilsvarende strøk som bilene forventes å selges i. Eksteriørdesignen er tatt hånd om av Luca Borgogno, og bilen han lager kan på mange måter anses som Pininfarinas 90-års gave til seg selv.

Hyperbil
Pininfarina kaller bilen en hyperbil. Dette som en følge av at superbil ikke lenger er godt nok, for en ting er kreftene, men så var det ytelsene. Akselerasjonen til 100 km/t er i grunnen en tullete målestokk for en slik bil, men Pininfarina bedyrer at Battista skal gjøre sprinten unna på to sekunder. Deretter er toppfarten oppgitt til 350 km/t – foreløpig – for dette er målsettinger som ble gjort tidlig i 2018.
Også rekkevidden er anstendig, for selskapet lover at den skal kunne trille 50 mil, før den igjen må lades.
Det er slettes ikke overraskende at det er Rimac som skal stå for drivlinjen og batteriene. De har som kjent sitt eget lille elektriske hyperbilprosjekt, og har fått så stor oppmerksomhet rundt dette at selveste Porsche har investert i selskapet.

Fullades på ni minutter, har 2000 hester og gjør 0-300 km/t på ni sekunder
Og dersom jeg ikke har sagt det før, så skal den endelige bilen fra Pininfarina få det fulle navnet Automobili Pininfarina Battista. Bilen skal håndbygges, og de første kundene vil få bilene sine sent i 2020.
Dersom du setter deg på listen over interesserte, så vil du bli invitert til prøvekjøring innen sommeren, men ikke forvent å slippe billig inn på denne listen. Konseptutgaven av Battista ble vist under bilmessen i Geneve i fjor.
En så godt som ferdig bil skal offentliggjøres på samme bilutstillingen i mars i år.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.