Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Det er batteriene i et stort antall Hyundai Kona og Ioniq som nå ser ut til å måtte byttes, etter at et antall biler har tatt fyr som følge av en feil. Hyundai gjennomførte i høst en oppgradering av batterienes BMS (Battery Managment System), styringssystemet, men feilene har fortsatt å dukke opp etter dette, og flere bileiere har derfor fått beskjed om at batteriet skal byttes.
Nå forbereder Hyundai seg på å bytte så mange som 77.000 batteripakker, har flere medier meldt den siste tiden.

Stor oversikt: Sjekk bagasjeplassen i de nye elbilene
Verdens største
Hele kampanjen med tilbakekallinger estimeres til en kostnad på nær 8 milliarder kroner, og bil med det være verdens dyreste tilbakekallingskampanje for elbiler.
Kampanjen kan derimot ikke måle seg med Takata-skandalen, der foreløpig rundt 60 millioner biler er involvert for mulig defekt på en brakett til kollisjonsputen i rattet. Braketten av metall fulgte med puten ut når denne utløste, og har med dette tatt flere menneskeliv globalt.
Bare i Norge var det over 130.000 biler berørt for noen år siden – antagelig mange flere nå.
Her kan du se hvilke biler som var berørt:

130.611 norske biler tilbakekalles
Løsningen
Hyundai Motor i Norge har foreløpig ikke fått noen instrukser fra Europa-kontoret, og kan således ikke si noe om hva som skjer her til lands, foreløpig. Elbil24 er likevel kjent med at kunder har fått feilmeldinger om feil med batteriet, også etter oppdateringen av programvare, og deretter beskjed om at batteriet i bilen deres skal byttes.
Feilen skyldes i utgangspunktet heller ikke Hyundai direkte, men en feil i batteri-pakken, som er levert av LG Chem.
Det gjelder uansett ikke alle bilene. Kunder som går i butikkene i dag for å kjøpe en ny Hyundai, skal ikke behøve å bekymre seg, får Elbil24 bekreftet.
- Vi kan med sikkerhet si at nye Kona og Ioniq, som produseres i Tsjekkia for det norske markedet, ikke rammes av tilbakekallingen, sier kommunikasjonssjef Øyvind Knudsen i Hyundai Motor, til Elbil24.
Også Opel er i sving med undersøkelser av deres Ampera-e, som bruker samme batteriløsning. I flere av deres biler har det også oppstått branntilløp, men først og fremst i varmere strøk enn her hjemme. Opel har derfor gjort som Hyundai ved å kalle inn bilene til en oppdatering av programvare, der ladegrensen settes ned til 90 prosent som et preventivt tiltak frem til de i samarbeid med LG har funnet en endelig løsning. Det er ikke utenkelig at også Opel må bytte batterier.

I Korea er det transportministeren som har uttalt at Hyundai og LG i samråd har kommet frem til at batteriene skal byttes, ettersom en oppdatering av programvaren ikke fullt og helt kan anses som en fullverdig fiks for å hindre at nye branner oppstår.
Cellene det skal være funnet feil på er produsert på LGs fabrikk i Nanjing.
I Norge skal det dreie seg om rundt 5.300 eksemplarer av Hyundai Kona og Ioniq. Dersom Opel opplever feil av samme årsak, kan det dreie seg om et sted rundt ytterligere 4.000 biler. For begge merker gjelder dette biler produsert fra 2017 til 2019/2020.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.