Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til de beste sakene, og til en rekke medlemsfordeler.
(Elbil24:) Lucid, en elbilprodusent med base i ikke tilfeldig valgte Silicon Valley, skal snart avduke sin aller første elbil på markedet – Lucid Air. Mye er sagt om bilen, men foreløpig er lite vist - til nå.
Med 1.080 hestekrefter mener selskapet å ha bevist at den blir den raskeste elbilen på markedet i dag, selv om de ikke tar ordene «verdens raskeste» i sin munn.

Elbilen feier all konkurranse av banen
I en video illustrerer de hvordan de gjør den såkalte kvartmila unna på 9,9 sekunder i et dragrace, noe ingen annen elektrisk sedan har gjort før dem.
Uten sammenligning forøvrig, så gjør den draget side om side med en Tesla Model S, uten at vi kjenner til hvilken versjon av Model S dette er, hvem som kjørte den, eller hvordan bilen var satt opp med tanke på batteristatus, temperatur, eller annet. Det er mange forhold som spiller inn. Vi velger derfor å se på dette som en stor prestasjon fra Lucid, uten at Teslaen har noe å gjøre i denne sammenhengen.

Skal bli best på alt
-Vårt mål har fra dag én handlet om effektivitet, mest mulig krefter, og å skape en bil i verdensklasse, forteller sjefen for selskapet, Peter Rawlinson.
Han er heller ikke snauere enn at han mener Lucid Air er en elbil med teknologi som går utenpå alle andre teknologier i elbiler som finnes på markedet per i dag - med god margin.
Dagens melding om at bilen, med 1.080 hestekrefter, skal gjøre kvartmila på under 10 sekunder er en indikator på at bilen blir lynrask, så gjenstår det å se på resten.
Men også på rekkevidde setter Lucid Air standarden. Bilen vil få en estimert rekkevidde på 517 miles (827 km) etter den amerikanske EPA-standarden, som anses å være svært realistisk.

Det beste bilkjøpet som finnes nå?
Ingen nybegynnere
Mannen som nå leder Lucid, Peter Rawlinson, er ingen nybegynner i bransjen. Han har tidligere jobbet for selskaper som Jaguar og Lotus i England.
Den erfaringen de fleste veier tyngst er likevel som utviklingssjef for blant annet Tesla Model S fra 2009 til 2013, bilens kanskje viktigste utviklingsår.
Rawlinson påpeker at det er Lucid selv som utvikler alt til Lucid Air, inkludert batteripakkene. Lucid er som kjent moderselskapet til Atieva, som i samarbeid med McLaren og Sony leverer batteripakker til hele Formel-E sirkuset.
Tidligere er det gjort kjent at Lucid har inngått en avtale med både Samsung SDI og LG Chem om leveranser av 2170-celler til produksjonsversjonen av Lucid Air.
Typebetegnelsen 2170 definerer omkrets og lenge på de sylindriske cellene, som i form er identisk med de som benyttes i Tesla Model 3 og Model Y. Det er derimot Panasonic som leverer til Tesla.

Kraftpakke
Det er lett å konkludere med at en bil som gjør kvartmila på under 10 sekunder, og som har en rekkevidde på 82,7 mil har et enormt energilager ombord.
Såpass stort er dette lageret, at Lucid også annonserer en toppfart på over 300 km/t.
Det er det rett og slett ingen av de andre serieproduserte elbilene på markedet i dag som gjør. Dermed har Lucid påberopet seg å være raskest, både i akselerasjon og toppfart.
Men klarer virkelig Lucid å levere alt de lover, å være raskest, kjøre lengst, ha høyest toppfart, og samtidig kunne levere til en pris som er salgbar? 9.september får vi svaret på mange av spørsmålene vi sitter med, for da offentliggjør Lucid alle detaljene rundt sin nye Air.
I mellomtiden gratulerer vi med imponerende tall på det vi til nå har sett.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.