Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Kinesiske BYD er den største elbil-produsenten og det tredje mest verdifulle bilmerket i verden. Selskapet produserer også batterier, microchips, batteristyringssystemer og elektriske motorer.
Her i Norge er BYD aktuelle med tre personbiler; sedanen BYD Han, kompakt-SUV-en BYD Atto 3 og den store SUV-en BYD Tang.
Sistnevnte er BYDs mest populære i Norge så langt med over 2750 registrerte eksemplarer.
Lurer du forresten hva BYD står for? Build Your Dreams.

103 modeller sjekket - her er elbilene du får før sommeren!
Girer opp elbilsatsingen
I fjor besluttet BYD å stanse all produksjon av konvensjonelle fossile drivlinjer, og la med det grunnlaget for en økning i produksjonen av elbiler.
Tilbake i November kunngjorde BYD at de hadde passert 3 millioner produserte elbiler. Det skjedde etter at selskapet da hadde produsert 1 million elbiler det siste halvåret - et tempo og et antall ingen andre elbil-produsenter kunne måle seg med.
Nå ligger alt til rette for at produksjonsraten skal økes ytterligere. Mot slutten av fjoråret uttalte BYD-sjef Stella Li at de planla én eller to fabrikker i Europa. Et halvt år senere foreligger det mer konkret informasjon.
Flere fabrikker til Europa?
Ifølge både franske og kinesiske medier har det vært samtaler mellom BYD og ministre fra den franske regjeringen. Samtalene har handlet om mulighetene for å etablere en fabrikk i Frankrike.
Kanskje kan denne artikkelen være en del av forklaringen:

Slik vil Frankrike favorisere elbiler bygget i Europa
BYD har faktisk hatt en fabrikk i Frankrike tidligere. Den ble brukt til å produsere elbusser, men ble lagt ned i 2021 etter å ha hostet opp kun 30 eksemplarer.
Ellers spekuleres det i at BYD kan komme til å ta en Tesla - det vil si å bygge en europeisk fabrikk i Tyskland. Tesla har som kjent en gigantfabrikk i utkanten av Berlin.
BYD har tidligere vist interesse Fords fabrikk i tyske Saarlouis - en fabrikk Ford skal stenge. Kinesiske medier nevner også Spania som en mulig kandidat for BYDs kommende fabrikk(er). Det eneste som utelukkes er Storbritannia som følge av Brexit.
Utenfor Kina har BYD allerede begynt byggingen av en fabrikk i Thailand. Denne får en årlig kapasitet på 150.000 elbiler.
Imponerer i Norge
I Europa har Norge og importøren RSA vært pilotland for BYDs personbiler.
Den første modellen som kom til Norge var SUV-en Tang. Denne bet veldig godt fra seg i Elbil24s trippeltest med 7-setere. Her kan du lese mer om testen:

TEST: Tre store, elektriske sju-setere
Senere har BYD Han og BYD Atto 3 kommet til Norge. BYD Han lover luksus til folk flest, mens BYD Atto 3 tidligere har blitt omtalt som en av årets mest spennende nyheter.
Salgssjef Simen Wøien Christensen i Byd Norge mener selskapet er i ferd med å etablere seg som en solid aktør på det norske markedet. I en tidligere pressemelding har Christensen uttalt følgende:
- Som verdens største elbil-produsent med ledende kompetanse innen sikkerhet og batteriteknologi, opplever mange Byd som et trygt og sikkert bilkjøp. Vi tror mye av grunnen til suksessen det siste året skyldes sterke spesifikasjoner og innovativ batteriteknologi kombinert med god tilstedeværelse i hele landet, sier Christensen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.