Ioniq 5 N:

Verstingen Ioniq 5 N er priset

Og om ikke lenge ruller den snart inn over landegrensene.

Husk lyd! Her får du se Ioniq 5 N i full vigør med kunstig motorlyd. Vis mer
Publisert

(Elbil24): Elbilene har på mange måter latterliggjort det synet vi engang i tiden hadde på de typiske GTI-bilene. Med elbilenes krefter og fartsressurser vil nær sagt enhver elbil ha bedre akselerasjon enn de fleste GTI-bilene hadde, i den grad akselerasjon skal være målestokken.

Når enkelte bilprodusenter da lager en slags GTI-versjon av de allerede raske elbilene igjen, så tar det nærmest helt av, og en av godene er at det ikke trenger koste skjorta. Tesla Model 3 Performance, Model Y Performance, Kia EV6 GT, og nå Ioniq 5N, er alle eksempler på dette.

Nå har nettopp Ioniq 5 N fått en norsk pris, og i løpet av våren kommer den til Norge.

Bilen kan på mange områder sammenlignes med konsernslektningen Kia EV6 GT, da plattform og mye av drivverket er det samme. Med Ioniq 5 N har Hyundai likevel valgt å strekke strikken en smule lenger i hvordan bilen fremstår, for både utvendig og innvendig signaliserer de i enda større grad at de har laget det vi ofte omtaler som «lommeraketter».

Verstingen Ioniq 5 N er priset

Vi kunne i oppramsingen også tatt med biler som VW ID.5 GTX og Skoda Enyaq RS, men det virker virkelig ikke som VW-konsernet ønsker å være med racet om å lage slike raske lommeraketter, da de øvrige nevnte bilene eksempelvis gjør sprinten til 100 km/t på nær halve tiden av hva ID.5 GTX og Enyaq RS er i stand til.

Ioniq 5 N er den første rene elbilen fra N-divisjonen til Hyundai. Den har fått en lang rekke elektroniske hjelpemidler, som både skal styre kraftdistribusjon etter de valgte kjøreprogrammene, men også assistansesystemer som skal sørge for at det ikke går helt galt avsted, dersom viljen til føreren blir større enn evnene.

Hyundai anser det også som viktig at du får opplyst alt som er av informasjon, for i displayene får du tilgang til alt en gadget-freak måtte ønske seg i et firehjulsdrevet elektrisk leketøy.

De to elmotorene leverer 650 hestekrefter fra et svimlende dreiemoment på 770 Nm. Dette er nok til å gjøre sprinten til 100 km/t på 3,4 sekunder – ytelser man historisk sett må betale godt med penger for å få. Normalt på elbiler må man også akseptere en noe lavere toppfart enn man normalt får på fossile biler, men ikke her. Her skal det ikke stoppe å dra før du når 260 km/t, men da forsvinner også energien fra batteriet i racerfart.

Under normalt bruk skal den likevel klare seg med et forbruk på 2,12 kWt/mil, etter den velkjente WLTP-normen.

Verstingen Ioniq 5 N er priset

Batteriet har på sin side 84 kWt lagringskapasitet, noe som for Ioniq 5 N skal holde til 44,8 mil rekkevidde. Formatet på bilen er ikke nevneverdig forskjellig fra en normal Ioniq 5, men stylingen gjor den likevel godt synlig, og forskjellig. Om dette er nok til å bedre salget av modellen nevneverdig er vi usikre på, men det er alltid noen som vil ha det lille ekstra. Det ser vi også på både Tesla Model 3 og Model Y, som begge leveres i en liten andel Performance-utgaver.

Verstingen Ioniq 5 N er priset

Så var det prisen da, for mens du får en Ioniq 5 - uten bokstaven N bak - må du ut med 522.000 kroner, pluss eventuelle tilvalg. Da får du en Long Range med firehjulsdrift.

Velger du en Ioniq 5 N, verstingmodellen som her er omtalt, så må du ut med 720.000 kroner, inkludert frakt og leveringsomkostninger.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.