Kollisjonssikkerhet:

- Vi er ikke veldig opptatt av Euro NCAP

Direktøren for produkt og strategi i Citroën nærmest fnyser av sikkerhetstestene, og hun er ikke alene.

OPPGITT: Laurence Hansen er mildt sagt oppgitt over alt Euro NCAP ber produsentene forholde seg til. Foto: Fred Magne Skillebæk / Citroën
OPPGITT: Laurence Hansen er mildt sagt oppgitt over alt Euro NCAP ber produsentene forholde seg til. Foto: Fred Magne Skillebæk / Citroën Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

PARIS (Elbil24): I lange tider har Euro NCAP vært entydig med sikkerhetstester av biler, først i de rene kollisjonstestene, deretter også av både aktivt og passivt sikkerhetsutstyr. Fellesnevneren for disse testene er at kravene stadig blir flere, og de blir strengere. Bra, mener mange, men langt fra alle.

Elbil24 hadde denne uken en prat med Laurence Hansen, som er direktør for produkt og strategi hos Citroën. Vi traff henne på lanseringen av den nye Citroën ë-C3, en bil som foreløpig ikke kommet på markedet, og derfor ikke er testet av Euro NCAP.

-Har dere konstruert bilen med tanke på å oppnå fem stjerner i kollisjonstestene til Euro NCAP, spurte vi.

Hansen ble nærmest mørk i blikket, og deretter svært ivrig.

-For å være ærlig, så er vi ikke opptatt av resultatene til Euro NCAP lenger, legger hun i vei, og fortsetter med at ë-C3 er laget etter alle krav og spesifikasjoner, og er en sikker bil. Om den får fem stjerner (som er det meste) eller ikke, er for tidlig å si.

På spørsmål om hun vil bli skuffet over noe mindre, svarer hun igjen nokså kontant.

-For å være ærlig, så egentlig ikke.

NY MODELL: Citroën ë-C3 under lanseringen i Paris denne uken. Foto: Fred Magne Skillebæk
NY MODELL: Citroën ë-C3 under lanseringen i Paris denne uken. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Har gått for langt

Hansen starter så på en utdyping som vi kjenner igjen fra flere andre aktører, for i nyere tid har Euro NCAP lagt inn krav om at det skal varsles for både det ene og det andre, med det resultatet at førerne faktisk etterlyser mulighet for å skru disse varslingssystemene av.

Et eksempel på dette er den nylig innførte varslingen for å bryte fartsgrensen, som til og med kan slå inn selv om man nødvendigvis ikke har brutt fartsgrensen enda.

Det er en kjensgjerning at de fleste bilers speedometer har en feilmargin på 5-6 prosent, av og til mer. Når varslingssystemene da benytter speedometeret som kilde, så blir det særdeles plagsomt når de rett som det er varsler for tidlig. Det blir rett og slett et irritasjonsmoment som brukerne søker å heller skru av.

I regelverket heter det seg at et slikt system skal være like lett å skru på, som det er å skru av. Men lovverket sier også at det skal skru seg på igjen automatisk neste gang man starter bilen igjen. Og fartsvarsleren er ikke det eneste Euro NCAP har puttet inn som et punkt i sikkerhetstestene sine.

Summen av alt dette gjør at selv bilprodusentene ser etter løsninger for hvordan man med loven i hånd kan komme seg unna disse varslingslydene, som de vet at kundene forbanner opp og ned.

Se Elbil24's Fred Magne Skillebæk diskutere temaet med Vi Bilägares Tommy Wahlstrøm:

Elbil24's Fred Magne Skillebæk møter Tommy Wahlstrøm fra Vi Bilägare. Tema: Pling-pling. Vis mer

Omgår regelverket

Bilprodusenten Fisker har løst dette ved at bileieren kan legge inn i sin førerprofil at systemet til enhver tid skal være av, når det er han som kjører bilen. Elbil24 tipset ved en anledning Tesla om det samme, og de var krystallklare på at de skulle undersøke lovligheten av dette, og om mulig implementere det samme.

Laurence Hansen fra Citroën mener at Euro NCAP på mange måter har utspilt sin rolle, og nå har gått for langt i å stille krav. Hun mener også at et selskap som Citroën ikke lager bedre biler som en følge av Euro NCAP, i all den tid de har som mål å lage sikre biler uansett.

At vi i det hele tatt kom inn på temaet da vi traff henne, handlet først og fremst om pris. For ë-C3 er laget for å selge på lav pris, men hun nekter for at det er gjort kompromiss på kollisjonssikkerhet for å kunne lage en rimeligere bil.

BYD og VW med samme språk

I sommer var Elbil24 i Kina, og hadde der den samme diskusjonen med BYD. De har planer om å selge deres billig-bil BYD Seagull i Europa, men var da i en fase hvor de vurderte om de skulle se bort fra Euro NCAP. Dersom de skulle ta hensyn til Euro NCAP sine krav, ville det bety at de måtte bygge om bilen til å tilfredsstille hele rekken av deres krav, for på den måten å oppnå fem stjerner. Dette ville blant annet medføre at bilen måtte forlenges 20 centimeter, et klart fordyrende ledd. Alternativet vil være å selge bilen på pris som den er, uten å ta hensyn til kravene fra Euro NCAP.

Også VW-konsernet tok et slikt valg da de lagde en facelift-utgave av Skoda Citigo og VW UP og e-UP. For å kunne selge bilen rimeligere fjernet de AEB-systemet (Automatic Emergency Brake) - som faktisk satt i bilene før faceliften - for på den måten å kunne selge bilen til en lavere pris. Resultatet ble et stjernefall i Euro NCAP sine tester, der de altså mistet flere stjerner. Men bilene fortsatte å selge.

Små biler som VW e-Up, BYD Seagull og sikkert også Citroën ë-C3, er biler som har et mer urbant bruksområde. Spørsmålet er da om det er fornuftig å ilegge disse de samme kravene som man gjør med langt større biler, eksempelvis BMW 5-serie, 7-serie, Audi e-tron, eller Mercedes-Bens EQS, for den saks skyld.

Euro NCAP har naturligvis sin mening, men flere av bilprodusentene tar nå til orde for at dette ikke lenger henger på greip.

Nå har også direktøren for både strategi og produkt i Citroën, Laurence Hansen, satt både et ansikt og egne ord på situasjonen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.