Lang ventetid hos Tesla:

– Vi gjør alt vi kan

Et stort trykk hos Tesla gjør at kundene ikke får kontakt med kundeservice. Tesla sier de jobber med saken.

STOR PÅGANG: Flere tusen Tesla Model 3 har kommet med båter, og skal leveres til kunder denne måneden. Dette fører til problemer for selskapets kundeservice. Foto: Ingebjørg Iversen
STOR PÅGANG: Flere tusen Tesla Model 3 har kommet med båter, og skal leveres til kunder denne måneden. Dette fører til problemer for selskapets kundeservice. Foto: Ingebjørg Iversen Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

At det er stor interesse for spesielt nye Model 3 er det ingen tvil om. Bare så langt i mars er det levert ut over 2000 biler til kundene, noe som er ny norgesrekord i salg på en måned.

Det store trykket har imidlertid ført til at kunder, som vil ha kontakt med Tesla, verken får svar på telefon eller e-post.

Frustrerte kunder

Flere kunder har kontaktet Elbil24 og melder om store problemer med å få tak i kundeservice.

Kundene har spørsmål om alt fra utlevering av sin bil, til manglende sluttfaktura og vinterdekk, og frustrasjonen ser ut til å ha vokst seg større de siste dagene.

Flere har brukt langt tid på å få tak i kundeservice. Mens noen har gitt opp etter tre kvarter, har andre holdt linjen i flere timer – uten å få svar.

TAR TID: Kunder venter i timesvis på å få tak i Tesla om dagen. Foto: Privat
TAR TID: Kunder venter i timesvis på å få tak i Tesla om dagen. Foto: Privat Vis mer

Man har også et valg om å legge igjen beskjed til kundeservice, men de som har forsøkt dette får beskjed om at talepostkassa er full.

Flere har også prøvd å Tesla per e-post, men flere etterlyser svar på e-post på andre uken.

– Veldig leit

Kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland, sier til Elbil24 at de har jobber med saken, og beklager hvis kundene ikke får tak i de.

– Vi har satt alle kluter til for å ta hånd om kundene våre, og vi syns det er leit hvis kunder opplever urimelig responstid.

Roland forteller at de jobber med et stort volum om dagen, og dette vil trolig fortsette ut mars. I den perioden kan responstida på enkelte flater være dårligere enn de ønsker.

Han sier også at den beste måten å kontakte de på, er å sende en e-post.

LEIT: Kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland, sier de gjør alt de kan for å ta hånd om kundene. Foto: Tesla.
LEIT: Kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland, sier de gjør alt de kan for å ta hånd om kundene. Foto: Tesla. Vis mer

– Vi jobber for at alle som skal hente ut en bil får en så god opplevelse som mulig. Det er et stort trykk om dagen, og vi håper at kundene kan ha litt tålmodighet med oss i denne perioden.

Utsetter prisoppjustering

Det er ikke bare i Norge at det er stort trykk på Tesla.

Ved midnatt mandag skulle egentlig prisene på Teslaer øke med tre prosent i hele verden. Årsaken er at produsenten har valgt å holde åpne flere butikker enn de hadde tenkt.

På grunn av det store trykket på bestillinger, ble imidlertid oppjusteringen utsatt to døgn, skrev selskapet i et innlegg på Twitter.

Prisene skulle altså opp natt til onsdag lokal tid i Los Angeles, som vil si onsdag morgen i Norge. På Tesla sine nettsider er imidlertid prisen fremdeles ikke oppjustert.

Frem og tilbake

Det har vært mye fram og tilbake med prisene for Tesla den siste tiden. Først ble prisene kuttet etter at henvisningsprogrammet ble kuttet, deretter ble de kuttet en gang til som følge av at butikker ble lagt ned.

Nå skal de altså økes igjen, fordi Tesla har valgt å holde flere butikker åpne enn tidligere anslått.

Økningen skal gjelde alle Tesla sine modeller.