Elbil i revidert nasjonalbudsjett:

- Vi har ingen tid å miste

Norsk Elbilforening etterlyser støtte til borettslagslading.

SKUFFET: Christina Bu i Norsk Elbilforening mener regjeringen somler med å sette av penger til etablering av lading i borettslag. Foto: Norsk Elbilforening
SKUFFET: Christina Bu i Norsk Elbilforening mener regjeringen somler med å sette av penger til etablering av lading i borettslag. Foto: Norsk Elbilforening Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Regjeringen foreslår ikke midler til en nasjonal støtteordning for elbillading i borettslag og sameier i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Dette til tross for at en slik ordning varsles i regjeringsplattformen.

– Vi har ingen tid å miste skal vi oppnå Stortingets mål om at alle nye biler fra 2025 skal være utslippsfrie. For at folk skal kunne bytte til elbil, må man kunne lade hjemme, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, i en pressemelding.

Få kan lade

I begynnelsen av mai kom regjeringens eget forslag til endring i borettslagsloven som sier at styrer ikke lenger kan nekte beboere å sette opp ladepunkt.

Blir forslaget vedtatt i september, noe det stor sannsynlighet for, er det viktig at støtteordningen er på plass.

– Dette burde kommet nå. Under 20 prosent av dem som bor i borettslag og sameier sier de kan lade elbil hjemme, sier Bu.

Det viste en undersøkelse som tidligere har blitt gjennomført av Opinion på vegne av NBBL og Norsk elbilforening.

– Derfor var det en stor seier for oss at regjeringen lovet å få på plass en nasjonal støtteordning i regjeringserklæringen. Men det hjelper lite så lenge den ikke rulles ut, sier hun.

– Ingen grunn til å somle

Bu er skuffet over at det tar så lang tid, særlig fordi modellen for støtteordningen allerede finnes.

– Regjeringen kan gi Enova i oppdrag å forvalte en nasjonal støtteordning etter modell av den som allerede finnes i Oslo kommune. Støtteordningen bør ha en ramme på minst 250 millioner årlig. Selve ladeboksen må beboeren kjøpe og installere selv.

– I Oslo har dette vært en ubetinget suksess, så her er det ingen grunn til å somle. Det er også noen få andre kommuner som tilbyr støtte, men de aller fleste mangler, både byer og distriktskommuner, sier Bu.

- Nå behovet er størst

Også Norsk boligbyggerlag(NBBL) er kritiske til det reviderte budsjettet.

I en pressemelding skriver de at farten i utbyggingen av ladeinfrastruktur ikke går raskt nok i borettslag og sameier til at det er realistisk å nå 2025-målet. Derfor har de invitert staten med på dugnad. Statens bidrag vil være å putte noen kroner i en nasjonal støtteordning inntil markedet klarer å gjøre jobben i et raskt nok tempo.

- Det er nå behovet for en nasjonal støtteordning til lading er størst, for om få år vil dette gå av seg selv. Vi hadde derfor et håp om at det skulle kommet midler til dette i revidert nasjonalbudsjett, sier direktør for interessepolitikk og jus i NBBL Henning Lauridsen.