Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
SHIMOYAMA (Elbil24): Ryktene har gått en stund, men er det sant? Skal Lexus og Toyota virkelig lansere elbiler med manuelt gir? Vel, vi vet i det minste at de har satt teknologien ut i praksis, for vi har vært i Japan og prøvekjørt den.
Men bare for å gjøre det klart, så er det i første omgang snakk om en prototype. Om det blir en realitet eller ikke gjenstår derfor å se.
Samtidig kan vi si det med en gang: En slik løsning har i høyeste grad en funksjon for noen. Jeg kommer tilbake til hvem som virkelig kan dra nytte av noe sånt. Det er også viktig å skille på to ting. Nytte og glede. For bilen kan være ren nytte for noen, mens den kan by på ren glede for andre. Her er saken.

For entusiaster, av entusiaster
Det ligger i utgangspunktet ikke i en elbils teknologiske natur å dra nytte av en manuell girkasse. Dette fordi den har et dreiemoment som nærmest ligger på topp fra start, og dette opprettholder den så lenge at nær sagt hvilken som helst bil klarer seg med den ene utvekslingen man setter motoren til å ha i utgangspunktet.
Nettopp derfor har nær sagt alle elbiler bare ett gir fremover, med fire unntak som vi kjenner til. Disse fire har to gir som skifter automatisk, og det er i grunnen sportsbiler det er snakk om.
Når Lexus og Toyota nå har gitt en elbil manuelt gir, så er det rett og slett for å friste lystene, ikke det praktiske. For mang et bensinhode vil aldri gi slipp på stikka, men heller føle at de kjører selv. Og vi kan forstå dem.

Teknologien bak
Men realiteten er at Toyota-konsernet selvfølgelig ikke har satt inn en girkasse i bilen, bare spaken. Det hele er et resultat av digitalisering og programvare.
For i denne er det satt inn en elektronisk kløtsjpedal, og en elektronisk girvelger som ser ut som en vanlig girspak. Begge disse fungerer her som signalgivere for et program som forteller elmotoren hva den skal gjøre basert på hva du ber kløtsjen og girvelgeren å gjøre.
En helt nødvendig funksjon i et slikt oppsett er lyden. For hordan kan du vite når du bør gire i et lydløst miljø? Vel, nettopp derfor har Toyota satt inn en lydgenerator som gir deg motorlyd basert på det fiktive turtallet du har. Det morsomme er at du også kan velge hva slags bil som skal simuleres. Du kan se på det hele som et bilspill som spilles mens du faktisk kjører.

Rekordmange dropper manuelt gir
Klar, ferdig, kjør
Vi befinner oss på deres testanlegg i Shimoyama, en halvtimes kjøring utenfor Nagoya. Bilen vi skal kjøre er en prototype hvor det er satt inn en rekke remedier som ikke sitter der originalt. På siden av instrumentpanelet er det satt inn en stor turteller. Ved siden av dette sitter en liten ettermontert skjerm som viser oss hvilket gir vi har. Her får vi også opplyst hvor mye gass og kløtsj vi har, avhengig av hvor mye vi tråkker på de respektive pedalene. Opplysningen vises i prosent.

Bilen vi kjører er for anledningen en Lexus UX 300e. Dette skyldes antagelig at bilen også kommer med manuelt gir som alternativ i de fossile utgavene. Girspaken sitter der den normalt ville sittet, mens innmaten under dekselet er byttet med de sensorene som indikerer hvilket gir du har satt bilen i.
Vi har med oss en ingeniør som viser oss prototypens særegenheter, før vi setter i gang. Jeg trykker på startknappen, og bilen brummer. Jeg gir litt gass, og i høyttalerne hører jeg motoren ruser – litt surealistisk. Herfra gjør jeg som jeg alltid har gjort med en manuelt giret bil. Første gir, andre gir, og så tredje. Hva om jeg bomgirer, spør jeg, mens vi ligger der i vel 100 km/t i sjette gir. Ingeniøren gliser. – Prøv da vel, sier han.
Jeg prøver å legge inn andre gir, og turtelleren stanger umiddelbart i toppen, og turtallssperra slår inn. Alt utrolig troverdig.

Valgfri bil
Vil du prøve en annen bil, spør ingeniøren og drar frem mobilen. Han plotter inn en kommando, og brått får jeg en helt annen lyd i høyttalerne. Bilen har nå mistet halvparten av kreftene, minst, og jeg må jobbe mer for å få bilen opp i fart. Dette ble rett og slett litt kjedelig, så ingeniøren drar frem mobilen igjen. La oss ha det morsomt, sier han, og brått fikk vi en langt heftigere lyd i anlegget. – Nå kjører du en Lexus LFA, forteller han og gliser.
Tanken er at du over nettet skal kunne laste ned akkurat den bilen du ønsker å kjøre.
For å gjøre en lang historie kort, så oppfører bilen seg akkurat som en bil med faktisk manuelt gir. Jeg forsøker å finne områder der det ikke har vært mulig å simulere seg frem til en faktisk manuell bil, men klarer det rett og slett ikke. Selv tap av dreiemoment hvis du legger inn for høyt gir er lagt inn, og du må gire ned igjen for å finne krefter.

Ikke bare lek, men nytte
Så hvem kan et slikt system være til glede for? Faktisk tror jeg ganske mange ville satt pris på å ha det litt morsomt på en svingete fjellvei, eller to. Dette er ikke systemet du gidder bruke når du ligger i kø på vei til og fra jobben. Det må være riktig tid og sted, og da er jeg sikker på at mange kan ha glede av systemet.

Kalkulator: Dette skal du ha i strømstøtte nå
Det finnes garantert også en gruppe som ikke bare vil finne systemet morsomt, men også nyttig. For med et slikt system vil eksempelvis kjøreskoler slippe å kjøpe både en bil med automatgir og en med manuelt gir. Her kan de ta med seg begge kundegrupper i en og samme bil, noe som vil gjøre det både enklere og rimeligere å handle inn biler.
Så må det være lov å spørre seg om vi har tro på at et slikt system kommer på markedet. Vel, da tror vi det først og fremst må være på litt spesielle biler, ment for en mer entusiastisk kundegruppe. Toyota viste nylig frem sportsbilen FT-Se på bilmessen i Tokyo, og dette kan være et godt eksempel på en bil som mange vil like å kjøre med manuelt gir – enten det er på en bane eller på noen innbydende veier av noe slag.

Praktisk ulempe
Man må også huske at man tross alt blir stuck med en girspak i midtkonsollen som man kanskje bare bruker en gang av og til, når lysten blir stor. For det er naturligvis bare å skru over en bryter, så har du elbilen i dens egentlige utgave, med automatgir i form av det ene giret den egentlig har fra opprinnelsen av.
Prisen er et neste spørsmål. Her har vi ikke engang en liten indikasjon å vise til, men hva kan en girspak og kløtsjpedal koste, i tillegg til en programvare? Om vi skal tippe, så blir dette et tilvalg som blir å finne på utstyrslisten, og at det der nettopp er de spesielt interesserte som finner på å huke av.
Men at det er mulig å simulere så ekte er i seg selv en bragd. Personlig tror jeg dette ville blitt et leketøy jeg hadde brukt de første tre ukene, før bilen igjen hadde endt opp i sin fullautomatiserte form. Men morsomt var det. Det skal de ha.
Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.