Prøvekjørt:

Vi har kjørt splitter nye Renault Scenic - og den leverer

Dette er den mest interessante modellen Renault har kommet med på lenge.

Nye Renault Scenic har flere nære slektninger. Modellen er høyinteressant, men det finnes én hake. Foto: Fred Magne Skillebæk.
Nye Renault Scenic har flere nære slektninger. Modellen er høyinteressant, men det finnes én hake. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer
Publisert

(MARSEILLE): Rett som det er får Elbil24 tilgang til biler svært tidlig – som nå. Denne gangen har vi prøvekjørt en bil ikke alle er klar over engang skulle komme, men her er den – den sprell nye Renault Scenic, som først kommer på markedet nærmere sommeren 2024, og som først blir tilgjengelig før de øvrige mediene en gang til våren.

Nye Scenic er bygget på CMF-EV plattformen, den samme som Renault Megane E-Tech er bygget på, det samme med slektningen Nissan Ariya. Bilene har også en del delte komponenter, og vi kjenner blant annet igjen batterikapasitetene hos de respektive.

Vi har kjørt splitter nye Renault Scenic - og den leverer

Når vi først snakker om batterier, så kan vi fortelle at Scenic kommer med to alternativer, på enten 60 kWh, eller 87 kWh. Dette skal være nok energi til å flytte bilen henholdsvis 420 kilometer med minste batteri, og 625 kilometer med det største batteriet. Dette basert på et WLTP-forbruk på henholdsvis 1,63 kWh/mil, og 1,68 kWh/mil.

I denne sammenhengen har Renault også gitt bilen oppgraderte battericeller, med 6 prosent høyere energitetthet enn i Megane E-Tech. Det betyr blant annet spart vekt.

Nær slektning

Om du mener at Scenic E-Tech ligner på Megane E-Tech, så er vi ikke uenig i det. Slektskapet er nært, men Scenic er naturligvis lenger. I lengde måler den 4,47 meter, og den har en akselavstand på 2,78 meter – to centimeter mer enn eksempelvis VW ID.4 og Skoda Enyaq. Akselavstanden er til sammenligning 10 centimeter lenger enn på slektningen Megane E-Tech.

Dette gjør at det er blitt plass til et bagasjerom som tar imot 545 liter før du legger ned baksetene. Disse kan legges ned i en praktisk 40/20/40-splitt, der du kan legge ned bare midterste del for å få plass til skiene, og du har deretter 1.670 liter å fylle etter at hele bakseteryggen er lagt ned. Skulle ikke dette være nok, så kan du trekke en henger med vekt opp til 1.100 kg, eller laste 75 kg på taket.

Se flere bilder av Scenic utvendig:

Vellykket slankekur

Om vi skal ta med noen av de øvrige spesifikasjonene, så kan vi nevne at bilen veier 1.730 kg med det minste batteriet, og 1.850 kg med det største. Vekt har åpenbart vært et tema for Renault, for man skal ikke lage store elbilen i dag før man kjapt er oppe i to tonn.

Et eksempel på områder de har spart vekt finner vi i takluken, som for øvrig ikke er der. I stedet har de et panoramatak der man kan dimme hvor gjennomsiktig dette taket skal være. Med et tastetrykk kan du velge om det skal være gjennomsiktig eller det som ligner på frostet. Da slipper heller ikke solen gjennom på samme måte.

Du kan også velge om det skal være gjennomsiktig på deler av taket, og frostet på andre. Renault regner med at de sparer et sted mellom 6 – 8 kg på å ikke ha en motorisert gardin som også trenger skinner og annet for å fungere.

Fra flerbruk til crossover

I gamle dager var Scenic å se på som en flerbruksbil, en bil med store sidedører og en bil der du nærmest kunne pælme en sykkel eller to baki. Markedet endrer seg derimot, og i dag er det ikke mange som kjøper slike flerbruksbiler, som nesten er å betrakte som skapbiler.

Vi har kjørt splitter nye Renault Scenic - og den leverer

Renault har derfor tilpasset Scenic etter markedet, og gjort den mer til en SUV, samtidig som den også kan kalles en crossover. Foruten den innvendige plassen, så var det dette med å sette seg inn i bilen fremfor ned i den som tiltalte mange med flerbruksbilene. Sånn er det fortsatt med Scenic også, for du har her en høyere sitteposisjon enn du eksempelvis vil ha i en normal sedan eller stasjonsvogn. Bilen har også relativt store dører som gir en god åpning, både foran og bak.

Et trivelig indre

I baksetet er det også svært god plass, der selv en gryende voksen kan finne seg godt til rette. Ikke bare er setene gode å sitte i, men du har god plass til beina også. Om du først har kommet deg bak hit, så kan du legge ned det brede armlenet, som også inneholder to koppeholdere og stativ til to mobiltelefoner eller nettbrett, og USB-C kontakter til disse. Dette i tillegg til at det er et godt og anvendelig oppbevaringsrom under dette midtarmlenet.

Det viktigste er likevel hva som skjer når baken er vel plassert bak rattet.

Tiden er forresten over da baken møter et kaldt skinnsete, for skinn er nå historie i Scenic. Stoffsetene du ser på bildene er laget av plast som er tvinnet til tråder, og karvet opp til å ligne ulltråd. Det gir setene en varm og fin følelse om vinteren, i tillegg til ikke å bli brennende hett om sommeren.

Gjennomtenkt

Det er såre enkelt å finne seg til rett bak rattet, og du finner garantert en sittestilling som passer deg bra. Dashbordet og interiøret er for øvrig ryddig og oversiktlig, og du vil kjenne igjen det aller meste fra Megane, dersom du har kjennskap til den. Skjermen i midtkonsollen står oppreist, også dette som i Megane.

Selv om den ikke er blant de største, så gjør den alt den skal på en god måte, og du har i tillegg det mer standardiserte instrumentpanelet foran rattet, der alt av det obligatoriske er å finne.

Renault har i motsetning til alliansepartner Nissan, valgt å benytte Android Auto som operativsystem, et svært intuitivt og logisk oppsatt brukergrensesnitt som det er lett å sette seg inn i. Bilen byr også på trådløs oppdatering, såkalt OTA, eller FOTA som Renault har valgt å kalle det (Firmware Over The Air).

Godt avstemt

Ute på veien er Scenic superfint avstemt i understellet, og kjører akkurat som en slik bil skal. Komforten er upåklagelig, det samme med støynivået. Vi måtte sjekke om den har doble glassruter i sidedørene, men nei. Det ville antagelig senket det lille som var av støy ytterligere, men til gjengjeld også trukket vektet opp.

Du har hendler bak rattet der du kan velge opp til fire nivåer for regenerering, og du har også fire forskjellige kjøreprogram å velge blant – Sport, Normal, Eco, eller det siste der du selv kan overstyre styre- og pedalfølelse, blant annet. Renault er moderate i å gi bilene høy toppfart, som med minste batteri er senket til 130 km/t, og 150 km/t dersom du velger største utgave.

Det kan høres lite ut, men hvor ofte kjører du egentlig i disse hastighetene?

Vi har kjørt splitter nye Renault Scenic - og den leverer

Akselerasjonen er oppgitt til henholdsvis 8,6 og 7,9 sekunder. Heller ikke dette gjør bilen til en racer, men som familiebil er det helt innafor. Er man ute og sammenligner ytelser, så finnes det absolutt konkurrenter som er raskere, men om du velger den totalpakken du er ute etter, så er akselerasjon og toppfart bare to av mange punkter på lista.

Nå har vi ikke kjørt den fullastet enda, men som ren folkefrakter funger bilen veldig godt. Det samme med komforten. De ti centimeterne ekstra i lengde, sammenlignet med Megane, gjør bilen veldig godt.

En liten hake

Om vi skal lete etter mangler, så finner vi strengt tatt bare et punkt vi håper kan endres. Bilen blir nemlig ikke å få med firehjulsdrift, noe som går ut over fremkommelighet den ene dagen eller to i året hvor du virkelig trenger det, i tillegg til at det begrenser ytelsene og det går ut over tillatt hengervekt. For med to elmotorer ville bilen bydd på mer krefter som igjen ville gitt bedre akselerasjon, og den ville kunne trukket tyngre henger. Om dette velter lasset for akkurat ditt bruk må du selv avgjøre.

Alt i alt gir byr nye Scenic på en kanonfin pakke, både med tanke på det praktiske, kjøreegenskaper, komfort og ikke minst det visuelle uttrykket, som er signert Gilles Vidal.

Det eneste som dermed kan ødelegge for nye Scenic er prisen. Feil pris får fatale følger for en bilmodell som dette, men å spå en pris i dagens marked er nær umulig, ettersom markedet i dag kan være helt forskjellig fra i morgen. I dag ville en startpris på 399.900 kroner vært hyggelig, men det kan like fullt være en grufull pris den dagen bilen kommer på markedet. Vi venter tålmodig i spenning.

Elbil24 kommer naturligvis tilbake med full forbruk-, rekkevidde- og ladetest så snart bilen er tilgjengelig i Norge.

Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.

Tekniske spesifikasjoner:

. Comfort Range Long Range
Motor:1 x elektrisk1 x elektrisk
Effekt:170 hk220 hk
Dreiemoment:280 Nm300 Nm
Batterikapasitet:60 kWh87 kWh
Rekkevidde (WLTP):430 km625 km
Forbruk (kWh/mil):1,63 kWh/mil1,68 kWh/mil
Hurtigladng (DC):130 kW150 kW
Ombordlader (AC):22 kW22 kW
0-100 km/t:8,6 sek7,9 sek
Toppfart:150 km/t170 km/t
Egenvekt:1730 kg1850 kg
L x B x H (mm):4467 x 1861 x 15714467 x 1861 x 1571
Akselavstand (mm):27842784
Hjuldimensjon:19 og 20 tom19 og 20 tom
Bagasjeroms (liter)545/1.670545/1.670
Tillatt hengervekt:1100 kg1100 kg
Tillatt taklast:75 kg.75 kg.
PrisIkke kjentIkke kjent

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.