Endelig offisiell:

Vi har møtt Toyota bZ4X - den nye elbilen

Toyota har nå vist frem sin nye elbil for første gang. Nå har vi møtt den, og fått enda flere detaljer.

Navnet bZ4X har faktisk en betydning: bZ står for «beyond zero», 4-tallet er en alternativ måte å fortelle at den hører hjemme i D-segmentet (den fjerde bokstaven i alfabetet), og X forteller at bilen er en crossover. Foto: Fred Magne Skillebæk.
Navnet bZ4X har faktisk en betydning: bZ står for «beyond zero», 4-tallet er en alternativ måte å fortelle at den hører hjemme i D-segmentet (den fjerde bokstaven i alfabetet), og X forteller at bilen er en crossover. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): I oktober slapp Toyota noen bilder av deres nye elbil bZ4X. Nå har de også vist den frem offentlig, under et eget arrangement i Belgia denne uken.

Dette er deres helt nye bidrag blant de batterielektriske bilene i nyere tid - dersom vi ser bort fra noen tidligere utgaver av batterielektriske RAV4. For å realiteten er dette faktisk den femte batterielektriske bilen fra Toyota, når alt telles med.

Det noe kryptiske navnet, bZ4X, har faktisk en betydning, der bZ står for «beyond zero», 4-tallet er en alternativ måte å fortelle at den hører hjemme i D-segmentet (den fjerde bokstaven i alfabetet), og X forteller at bilen er en crossover. BZ vil etter hvert bli en serie, der denne er første bil ut, og legg spesielt merke til fronten. Denne blir ansiktet for de øvrige bilene i bZ-serien.

Dette er også den første bilen fra Toyota som er laget som elbil fra bunnen av, på den nye e-TNGA plattformen.

Bilen kommer med enten to- eller firehjulsdrift, og velger du drift på kun to, så vil dette være forhjulene. Den firehjulsdrevne utgaven skal ha noe Toyota definerer som et nytt system for firehjulsdrift.

-Dette gjør den ikke bare til en slags elektrisk RAV4, men er mer på linje med Land Cruiser, forteller en engasjert Andrea Carlucci under presentasjonen.

I praksis er det som på firehjulsdrevne elbiler flest en elmotor per aksel, som på denne måten gir drift på alle fire.

Den forhjulsdrevne utgaven byr på 150 kW, som betyr 204 hestekrefter. Dette er nok til å gi bilen en akselerasjon til 100 km/t på 8,4 sekunder, og en toppfart på 160 km/t.

Den firehjulsdrevne utgaven har en samlet effekt fra de to elmotorene på 217,5 hestekrefter, som er nok til å gjøre sprinten på 7,7 sekunder.

Ingen av delene er overraskende på noen måte, ettersom elmotorer i stor grad leverer høyt dreiemoment umiddelbart. Da skal det være enkelt å få bedre ytelser enn som så, men så kommer det naturlige spørsmålet; trenger man egentlig mer?

Erfaring teller

Toyota mener at deres erfaring gjennom 25 år med batterier og hybrider har hjulpet dem til å sikre kvalitet, levetid og pålitelighet i deres nye bZ4X. Derfor forventer de at batteriene deres fortsatt skal ha 90 prosent gjenværende kapasitet - selv etter ti års drift, eller 240.000 kjørte kilometer (det som kommer først).

Under arrangementet i Belgia fortalte Toyota at de føler seg så sikre på batteriene at de er villig til å garantere batteriene for 1 million kilometer. Dette krever derimot at du må innom et servicepunkt en gang i året for en helsesjekk.

En helsesjekk av et batteri handler mer om å lese av data enn å gjøre fysiske undersøkelser. Vi spurte derfor hvorfor ikke en slik helsesjekk kunne gjøres trådløst over nettet (OTA, Over The Air). Dette fikk vi vite ikke lot seg gjøre, ettersom OTA-løsningen foreløpig ikke går riktig så dypt enda.

Toyota antar selv at rekkevidden for bZ4X kommer til å bli over 450 kilometer på den tohjulsdrevne versjonen, og 410 kilometer for den firehjulsdreven utgaven.

Den første fasiten får vi først når de endelige WLTP-testene er unnagjort, og den faktiske fasiten så snart vi har fått gjennomført våre egne 100-0 forbrukstester.

Batteriet i begge utgavene 71,4 kWh som netto anvendelig kapasitet.

Når batteriet må lades opp igjen vil du ha en ombordlader på 6,6 kW for typisk hjemmelading, mens den fra en hurtiglader kan ta imot en effekt på maks 150 kW.

Toyota melder dessuten at de på et senere tidspunkt, fra slutten av 2022, vil levere bilen med en 11 kW ombordlader. I tillegg vil bilen også kunne leveres med et solcellepanel på taket som tilbehør.

Av erfaring vil dette i stort sett ikke yte mer enn å levere strøm til alle strømforbrukere som radio, varmeseter og lignende, men Toyota har kalkulert seg frem til at det i bZ4X vil kunne samle nok energi til å dekke 1800 kilometer kjøring i året. Med et normalt forbruk, tilsvarende andre biler i denne klassen, vil dette utgjøre en energimengde på rundt 300 kWh.

NY PLATTFORM: BIlen er bygget på e-TNGA plattformen, som det etter hvert kommer en rekke elbiler på. Foto: Fred Magne Skillebæk
NY PLATTFORM: BIlen er bygget på e-TNGA plattformen, som det etter hvert kommer en rekke elbiler på. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Varmehjelp

For første gang har Toyota også tatt i bruk væskekjøling av batteriet, en aktiv temperaturkontroll som strengt tatt er nødvendig i en fullelektrisk bil, men ikke riktig så viktig i en hybrid. I tillegg har bilen varmepumpe og ordinære PTC-elementer. Dette vil ikke bare hjelpe for oppvarming av kupéen, men også den nødvendige temperaturstyringen av batteriet – helt essensielt i en elbil.

Utvendig er bilen formet som en SUV, med noe høyere bakkeklaring. Akselavstanden er også strukket til 2,85 meter, noe som gir god plass i kupéen.

I spesifikasjonene er det oppgitt et bagasjerom på 452 liter, når det doble gulvet er lagt i nederste posisjon, og inkludert det lille rommet som huser kabler og andre rekvisitter under selve bagasjerommet.

Toyota ramser opp en del mål der de sammenligner bZ4X med dagens RAV4, og forteller at den tross for 85 millimeter lavere høyde, har 160 mm lengre akselavstand. Standard hjuldimensjon på den nye elbilen er 20 tommer.

Styrer med kabler

En annen interessant detalj med bZ4X er at den har en fullstendig elektrisk styring, uten noen form for mekanisk kobling fra ratt til hjul.

Systemet har lenge vært omtalt, men sikkerhetsmessige årsaker har gjort at systemet frem til nå ikke er satt i masseproduksjon.

Selve rattet vil i starten være et ordinært rundt ratt. På et senere tidspunkt kommer også det Toyota kaller One Motion-grip - et ratt som mer ligner det man har på fly.

At Toyota ikke får dette fra start, skyldes søskenkjærlighet. Lexus RZ blir nemlig den første bilen fra selskapet som kan tilby dette, så vil det komme i Toyota bZ4X etter hvert.

Med denne løsningen vil du ha kun 150 grader vridning på "rattet" fra ende til annen, forteller Carlucci.

Dette gjør at du ikke trenger slippe rattet en eneste gang for å kunne vri styringen helt fra ende til annen. Alt dette er fordeler skapt av den elektriske overføringen, som er langt enklere å justere enn de mekaniske løsningene.

Førsteinntrykket

Det er vanskelig å argumentere med Toyota på noe som helst. De selger biler som gress, og de kjenner åpenbart kundene sine godt. Elbiler blir likevel en ny greie, også for Toyota, selv om gjennom hybridteknologien har mer erfaring enn noen på elektrifiserte kjøretøy.

Vårt førsteinntrykk av bZ4x er likevel at Toyota ikke har strukket strikken på verken rekkevidde, ytelser, ladefart, eller spesielt mye annet.

Selv forteller de at de gleder seg til å vise oss deres nye system for firehjulsdrift i praksis, og at de selv mener å ha truffet blinken godt ved å være passe god på de fleste områdene, for én ting er å ikke alltid kunne skilte med høyeste og beste spesifikasjon. Å være tilfredsstillende, altså godt nok, holder som regel for de fleste.

Bilen bærer også preg av å være designet i Japan, i tillegg til at den også skal produseres der. Japansk og europeisk bildesign skiller seg ganske mye fra hverandre, uten at den ene eller andre kan si hvem som har best smak av den grunn. Eksteriørdesignen følger mye av designspråket på RAV4, en bil som for lengst er akseptert fullt ut. Da tenker vi at det samme vil gjelde bZ4X.

Innvendig er det litt mer å henge seg opp i. Det er en stor skjerm, der mye av funksjonaliteten vil styres fra, samtidig som det er et vell av knapper og brytere nærmest plassert over alt. Du finner dem i dørene, på begge sider av rattstammen, på rattet, i midtkonsollen og i taket. Det virker som overflod er brukt som et virkemiddel, fremfor ryddighet og funksjonalitet. Vi er heller ikke særlig begeistret for utpreget bruk av sort pianolakk, som etter to minutters bruk har like mye fingermerker som iPad'en til barna. Men det er fint når det er rent.

Vi har foreløpig ikke fått testet brukergrensesnittet i bilen til fulle, men Toyota har stor tro på sitt nye MM21-system, Multimedia 21.

I baksetet er det overflod av plass. Vi fikk dog ikke fotbladene under forstolene, men hva gjør vel det når det er så god plass at man ikke trenger det?

Bakseteryggen kan legges ned i en 40/60 deling, men selv om det har et midtarmlene man kan felde ned, så mangler den komplette åpningen for ski og andre lange gjenstander. Da er det greit at bilen vil kunne ta imot både taklast og ha mulighet for å trekke henger opp til 750 kg.

Bagasjerommet kan som nevnt romme 452 liter på det meste, når det doble gulvet er lagt i nederste posisjon. For å få et så flatt bagasjeromsgulv som mulig når seteryggene legges ned, må du heve gulvplaten igjen for å unngå høydeforskjell.

Foran er det ikke laget noen frunk, ettersom de har lagt all nødvendig elektronikk rett under panseret.

Foreløpig er det naturligvis for tidlig å si noe om pris, annet enn at Toyota naturligvis ønsker å være konkurransedyktig. Om du skulle være i markedet for en slik bil, har Toyota bestemt seg for å åpne en reservasjonliste på bilen i midten av desember.

Bilen er ventet til landet en gang til sommeren, og Elbil24 vil naturligvis være tidlig ute med en prøvekjøring.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.