Elsparkesykkel:

- Vi har sett mange stygge skader

Tallene fra legevakta bekrefter inntrykket av at det er stor forskjell på hvem som er flinke til å bruke hjelm og ikke.

De yngste er mye mindre opptatt av å bruke hjelm på el-sparkesykkel. Mange har blitt skadet. Foto: Shutterstock / NTB
De yngste er mye mindre opptatt av å bruke hjelm på el-sparkesykkel. Mange har blitt skadet. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): - Vi ser altfor mange ulykker etter bruk av elsparkesykkel. Det kan gå helt galt, spesielt når vi vet at mange bruker dem etter at de har drukket alkohol, sier motorfagsjef Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring i en pressemelding.

Tall fra Oslo skadelegevakt viser at det var 1594 ulykker med el-sparkesykler bare i hovedstaden på halvannet år i 2019 og 2020.

- Siden den gang har det bare økt på med mengden elsparkesykler i byer og bygder og vi har sett mange stygge skader. Armer, knær og hode er ekstra utsatt, sier Ytre-Hauge.

Husk forsikring

Nettopp hodeskader er mulig å forebygge ved bruk av hjelm. Nytt av året er dessuten kravet om forsikring ved bruk av privat elsparkesykkel.

Sesongen for elsparkesykler er for alvor i gang og Frende har sett at salget av forsikringer har skutt i været de siste ukene.

- De to første ukene i april kjøpte 70 prosent flere forsikring for elsparkesykkel enn i hele mars, sier Ytre-Hauge.

BARE GÅR OG GÅR: En sykkel trenger ingen pedaler. Her ser du beviset. Video: Lopifit. Redigering: Elbil24 Vis mer

Hvem bruker hjelm?

Tidligere var man dekket av innboforsikringen dersom man med elsparkesykkel forårsakte skade som utløste erstatningsansvar. Nå må du ha en egen ansvarsforsikring.

Hvis du ikke har forsikring kan du få bot fra politiet. Mye verre er imidlertid regningen du kan ende med hvis du er skyld i en skade, sier Ytre-Hauge.

Forsikringen dekker skader du påfører andre personer, kjøretøy eller eiendom.

Det at stadig flere nå skaffer seg denne forsikringen, tyder på at eierne er flinke til å ta ansvar. Men hvor flinke er de til å ta ansvar for seg selv ved å bruke hjelm?

Frende har undersøkt dette. Så mange svarer «ja» til påstanden «det er greit å kjøre el-sparkesykkel uten hjelm» i ulike aldersgrupper:

  • 18-29 år: 33 prosent
  • 30-39 år: 19 prosent
  • 40-49 år: 13 prosent
  • 50-59 år: 11 prosent
  • 60+: 4 prosent
    (Kilde: Frendeundersøkelsen)

Menn har mye å lære

Ifølge rapporten til Oslo skadelegevakt er det 10 ganger mer sannsynlig at du blir skadet på elsparkesykkel enn vanlig sykkel.

- Nå som våren er i gang er det lett for å kjøre litt for fort, ta noen ekstra sjanser og havne i en ulykke. Da er hjelm ekstra viktig, sier fagsjefen.

Ifølge Frendeundersøkelsen er det flest menn som synes det er ok å kjøre uten hjelm. Skadestatistikken til Oslo skadelegevakt viser også at det er flest menn mellom 25 og 34 år som blir skadet.

Hjelmpåbud for de yngste

Av 286 ulykker som endte med hodeskader i legevaktens statistikk, var det kun fire som brukte hjelm.

I fjor innførte regjeringen hjelmpåbud for barn under 15 år på elsparkesykkel.

- Det er et viktig grep, men de voksne må også ta læring av det. Når det er påbud for de yngste er det ikke ufarlig for voksne med dårlig tid heller. Jeg skulle gjerne sett at det ble påbudt med hjelm for alle aldersgrupper, sier Ytre-Hauge.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.