Porsche Taycan:

Vi har testet billig-versjonen

Tohjulsdrift og mindre batteripakke gir svært gunstig pris.

BILLIGERE TAYCAN: Ser du forskjell? Ikke vi heller. Foto: Fred Magne Skillebæk
BILLIGERE TAYCAN: Ser du forskjell? Ikke vi heller. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Porsche Taycan har skapt stor vekst for Porsche som merke i Norge. I 2019 omsatte merket 558 nye biler i Norge. I 2020 – året da Taycan kom på markedet – omsatte importøren nesten tre ganger så mange nye biler, 1.718 i tallet.

Av disse var 1.221 en Porsche Taycan.

I mars kommer den rimeligste utgaven av Taycan på markedet, en bil med bakhjulsdrift og en startpris på 769.000 kroner. Det er 200.000 mindre enn startprisen på eksisterende Taycan 4S. Vi har allerede testet en tidlig utgave. På tyske skilter rattet vi rundt på norske vinterveier, og det tok ikke lang tid før gliset var på plass.

Lik, men ulik

Vi har stort sett sagt det som er å si om Porsche Taycan tidligere. Elbil24 har vært med bilen fra dens fødsel, og fikk faktisk se den ferdige bilen avduket – under streng bevokning, og uten kamera – allerede et år før den ble vist til offentligheten. De tre utgavene 4S, Turbo og Turbo S fikk vi muligheten til å ratte mange ganger før dens fødsel, men disse var det på en måte greit å forvente mye av.

Hva da med en tohjulsdreven sak med mindre effekt og et enklere oppsett?

Vi har testet billig-versjonen

For det sier seg selv at når det står 769.000 kroner på prislappen, så er dette for enkleste utgave. Da har du ikke luftfjærer og PASM, men spiralfjærer av stål. Du har heller ikke firehjulsstyring, og fravær av firehjulsdrift er selvskrevent. Bilen vil naturligvis rulle på minste hjuldimensjon, ettersom du har valgt å ikke betale for noe ekstra. Og nei da, ikke engang adaptiv fartsholder vil du ha, du vet det som til og med er standard på en kinesisk MG ZS EV til 229.000 kroner – uten sammenligning for øvrig. Du kan også glemme varme i seter både foran og bak, det samme med stor stereo og alskens andre fasiliteter. Men Porsche Taycan er like fullt en premium bil i denne utførelsen også, ikke sant?

Med eller uten utstyr

Selvfølgelig er den det, og alle de som er opptatt av klassiske biler fortstår sikkert hva jeg mener når jeg sier at det bor mye fristelse i det helt enkle. Det er faktisk besnærende interessant å se hva det kan bo i en enkel utførelse av Taycan. Derfor har vi utfordret Porsche-importøren til å ta hjem en så enkel bil det bare lar seg gjøre å få fatt i, og dermed komme ned i noe tilnærmet innstegsprisen på 769.000 kroner.

For vi tror mange ville falle for en fullelektrisk Taycan for det bilen er, også i all sin enkelhet.

Jeg må nemlig innrømme at bilen vi her har testet er en innstegsmodell, men med en del utstyr - nok utstyr til at bilen ikke lenger koster 769.000, men 1.384.700 kroner. Ja, du leste riktig, den er pakket med utstyr for 618.100 kroner. Men alt har en forklaring. Bilen var i utgangspunktet spekket opp for å være lanseringsbilen for pressen, og dermed vise mulighetene, ikke begrensningene. Pandemien avlyste hele lanseringen, og Porsche sendte derfor bilen til Norge for at et par medier skulle få teste den likevel. Det setter vi stor pris på.

I bitende kulde la vi i vei. Målet var todelt, for vi skulle både få testet forbruk på en kald vinterdag, deretter se hva den var i stand til å ta imot av ladeeffekt, men ikke minst skulle vi ha det så morsomt det lar seg gjøre å ha med en bil som dette på vinterføre.

Nesa pekte etter hvert nordover på E6, mot høyereliggende Sjusjøen. Selv om det var kaldt var det godvær, og fjellet viste seg fra sin beste side.

Ut på glatta

Etter hvert som vi havnet på skikkelige vinterveier viste bilen hva den var i stand til, for mange vil nok være skeptisk til å kjøpe bakhjulsdreven bil med såpass mye krefter, nettopp på grunn av et føre som dette. Den angsten er det bare å legge fra seg en gang for alle. Bilen er mer lettkjørt en enn Toyota Avensis på tilsvarende føre.

Ettersom alt av overføringer er elektronisk, helt frem til motoren, vil den elektroniske styringen ha mye bedre og mer direkte kontroll på alt som foregår. Her er det fullstendig fravær av antispinnsystemer som må spinne en halv omdreining før den får justert ned pådrag og krefter til det ikke spinner mer, for deretter å prøve igjen.

Her kontrollmåler en rekke systemer fremdrift og hjulspinn på millisekunder. Resultatet er et system som gir et grep vi ikke trodde var mulig med en tohjulsdreven bil. Ettersom vektfordelingen i bilen er nær optimal ville ikke grepet blitt noe bedre om den hadde forhjulsdrift, så glem myten om at bakhjulsdreven bil på glatta er håpløst med tanke på fremkommelighet.

Vi har også kjørt Taycan Turbo S på tilsvarende føre, en bil som drar på alle fire. Det er nærmest så den opphever alle fysiske lover med sine akselerasjonsevner på glatta, men nok om det.

To batterivalg

I basisutgaven sitter det et Performance batteri på 79,2 kWh, mens testbilen er utstyrt med Performace + batteriet på 93,4 kWh. I basisutgaven er dette et tilvalg som koster 67.000 kroner ekstra, og er en del av den nevnte tilleggsprisen. Dette er da også det største batteriet du får i en Taycan, uavhengig av utgave, og gjør vekten 80 kg tyngre enn med Performance-batteriet.

Med fravær av en elmotor foran blir også fronten noe lettere, og det merkes, ettersom vekt er en av elbilenes store ulempe. Her virket det som om fronten var langt mer villig til å stikke dit man pekte med rattet, og faktisk ga bilen en mer agil oppførsel. Ettersom føret var det som var, og bilen var utstyrt med alle andre hjelpemidler, som firehjulsstyring og annet, så skal vi spare de kraftigste superlativene til vi får kjørt bilen igjen på sommerføre. Men det tyder veldig bra.

For å fullføre det med vekt, så veier bilen fra 2.050 kg med Performance-batteriet, og 2.130 kg med det største energilageret i form av Performance +. I tillegg kommer naturligvis alt annet du måtte velge fra utstyrslisten.

Ettersom denne utgaven av Taycan ikke har den plasskrevende motoren foran, hadde vi håpet på en større frunk, men dette har de ikke vektlagt viktig nok til å endre på. For at det er mer plass til rådighet foran uten frontmotoren er åpenbart.

Skal, skal ikke

For å være ærlig, sett med en potensiell kundes øyne, så er dette en av de mest spennende utgavene av Taycan for de mange. Ikke bare er det den rimeligste nye bilen du kan kjøpe med Porsche-logo, men den kan også vise seg å være en særdeles morsom kjøremaskin, gjerne med minste batteripakke for å spare vekt.

Ikke bare er prisen akseptabel, men den er i basisutgaven satt opp med stålfjærer, som kjøreteknisk er en raskere og mer responsiv løsing enn luft. Jo da, man må gjøre kompromisser når man kjøper en fullverdig bil, og da velger de aller fleste luftfjærer av forståelige grunner, men akkurat nå er det kjørehanskene som snakker.

At bilen i tillegg fungerer så utrolig bra på vinterføre som den gjør, er med på å bevise at den er en fullblods helårsbil. Du kan til og med laste 75 kg. med ski eller annet på taket, om du vil, så det praktiske er også tatt vare på.

Derfor, og jeg sikter ikke til deg som vurderer en Turbo eller Turbo S, men til deg som vurderer å strekke deg opp mot 800.000 kroner for en sportslig bil med både sommer og vinterhjul.

Her har du en bil som ser ut som en million dollar, og som gir deg den kjøregleden du har lett etter i lange tider.

Og er du som meg, så vil du antagelig sitte igjen med det samme store gliset. I mars triller de første bilene inn i landet.

Testresultat

Får raskt frem det store gliset

Pris, fremkommelighet, kjøreglede og x-faktor

Trenger litt utstyr for å nå opp til hva man vil ha.

Tekniske spesifikasjoner

. Taycan (Performance) Taycan (Performance +)
Motor:ElektriskElektrisk
Effekt:408 hk (m/boost)476 kW
Dreiemoment:345 Nm357 Nm
Hjuldrift:BakBak
Batteri:Li-ionLi-ion
Kapasitet brutto / netto:79,2 kWh93,4 kWh
Ombordlader:11 kW (22 kW opsjon)11 kW (22 kW opsjon)
Hurtiglading:225 kW270 kW
Oppgitt forbruk (WLTP):2,48 - 2,04 kWh/mil2,54 - 2,15 kWh/mil
Oppgitt rekkevidde (WLTP):354 - 431 km407 - 484 km
0-100 km/t:5,4 sek.5,4 sek.
0-200 km/t:17,6 sek.16,5 sek.
Toppfart:230 km/t230 km/t
L x B x H:4.963 x 1.966 x 1.3954.963 x 1.966 x 1.395
Akselavstand:2.900 mm2.900 mm
Vekt:2.050 kg2.130 kg.
Dekkdimensjon:225/55 R19 - 275/45 R19225/55 R19 - 275/45 R19
Bagasjerom:407 liter407 liter
Frunk:84 liter84 liter
Taklast:Maks 75 kgMaks 75 kg
Pris fra kr.:769.000836.000
Pris testbi kr.:xxx1.384.700

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer