Årets Bil 2024:

Vi kårer Årets Bil 2024

Dagbladet, Dinside og Elbil24 skal i år kåre Årets Bil for nittende gang. Er din favoritt på lista?

For 19. gang skal vi kåre Årets Bil i Norge – du kan gi din stemme til Folkets Favoritt-prisen.
For 19. gang skal vi kåre Årets Bil i Norge – du kan gi din stemme til Folkets Favoritt-prisen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Ikke bare er det en tradisjon, men det er i ferd med å bli en lang tradisjon at Dagbladet kårer Årets Bil, de senere årene i samarbeid med DinSide og Elbil24.

For nittende gang skal en utvalgt fagjury bedømme bilene etter et gitt sett med kriterier, og dere lesere er mer enn velkommen til å stemme frem deres favoritt. Resultatene fra lesernes stemmer er så viktig for bilbransjen at vi har skilt ut resultatene fra denne avstemmingen i en egen pris, «Folkets Favoritt».

Stem på din favoritt i stemmeboksen nederst i saken.

Årets liste over nominerte kandidater består av 18 nykommere på markedet, som på hver sin måte fortjener nominasjonen. At listen i år kun består av elbiler, andre året på rad, er en indikasjon om at målet om 100 prosent salg av elbiler i 2025 er i ferd med å nås.

For på det internasjonale markedet er det lansert flere nye modeller som kunne fortjent en plass blant de nominerte, men importørene har valgt ikke å ta inn biler de ikke ser at de kan selge her til lands. Så la oss fjerne all tvil først som sist. Årets Bil 2024 vil være en elbil.

I løpet av høsten skal de 18 nominerte bilene bedømmes ned til syv finalister. Deretter går testen av finalistene i Årets Bil 2024 av stabelen i månedsskiftet november/desember. Den endelige vinneren vil deretter bli kåret første uken i desember.

På samme tid i fjor gikk 2023-utgaven av Årets Bil av stabelen, og vinneren ble VW ID. Buzz, som det nå ruller over 4.500 eksemplarer av på norske veier når alle versjoner medregnes.

Her er årets nominerte, i alfabetisk rekkefølge:

BMW i5

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Her kommer den større slektningen til BMW i4, som vant Årets Bil i 2022. Bilen er bygget på samme plattform som den fossile utgaven av nye 5-serie blir laget på, og fremstår som en ganske så heftig teknobombe. Bilen kommer i første omgang som sedan, og vil ha oppgitte rekkevidder på opptil 582 kilometer. Den kommer også i en M60-utgave, den foreløpige verstingutgaven, med firehjulsdrift, 601 hestekrefter, og ytelser som får frem smilet hos enhver som liker friske fraspark. Priser fra kr. 685.900 kroner.

BYD Seal

BYD Seal Foto: Fred Magne Skillebæk
BYD Seal Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Her kommer BYD med en direkte konkurrent til Tesla Model 3, og de kommer godt. Vi har kjørt bilen ved flere anledninger, og det er åpenbart at BYD har forstått hva de må levere på. Som en mellomstor sedan vil den likevel ikke være førstevalget for mengden, da det er SUV som ofte frister flest kunder. Med 530 hestekrefter i den firehjulsdrevne versjonen, og en akselerasjon til 100-merket på 3,8 sekunder, er det åpenbart at alle får mer enn nok krefter. Det kommer også en tohjulsdreven utgave på 313 hester som er mer enn rask nok, og som byr på masse kjøreglede. Prisene er foreløpig ikke kjent, noe de må være før de kan velges inn blant finalistene.

Les vår prøvekjøring av BYD Seal her.

Fisker Ocean

Fisker Ocean, Foto: Fred Magne Skillebæk
Fisker Ocean, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Den lenge omtalte Fisker Ocean har begynt å trille inn til landet. Her snakker vi om en direkte konkurrent til storselgeren Tesla Model Y, og vi snakker om en amerikansk SUV som er satt i pennen av en dansk bildesigner, og som bygges i Østerrike. Bilen byr på særegne designelementer, og byr på funksjoner og løsninger som slettes ikke er å finne i enhver bil.

Selv forteller Fisker at de skal være best i klassen på rekkevidde (707 km), i tillegg til å ha tre funksjoner som ingen andre har – SolarSky roof, største snurrbare skjerm i klassen og California-Mode, der syv vinduer pluss takluke kan åpnes med et tastetrykk.

Prisen for en Ocean starter på 394.000 kroner med tohjulsdrift. Full pakke koster deg fort 680.000 kroner, for toppmodellen.

Les vår test av Fisker Ocean her.

Honda e:Ny1

Honda e:Ny1, Foto: Fred Magne Skillebæk
Honda e:Ny1, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det virker som de japanske produsentene har latt det gå sport i å skape kompliserte modellnavn, men navnet skjemmer ingen. Her har Honda laget en ny elbil, sin andre i rekken etter Honda e. Bilen er en kompakt SUV som faktisk er forfriskende i all sin enkelhet, der det meste er som man kjenner det fra normale biler i alle tider. Samtidig byr den på lite som er fremtidsrettet på noen måte. Batteriet på 62 kWh gir deg en rekkevidde på 412 kilometer, og du har en elmotor på forhjulene som yter 204 hestekrefter. Rimeligste versjon koster 347.000 kroner, mens best utstyrte utgave koster deg 427.000 kroner.

Les mer om Honda e:Ny1 her.

Ioniq 6

Ioniq 6, Foto: Fred Magne Skillebæk
Ioniq 6, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dette er bilen man enten elsker eller hater, først og fremst på grunn av designen. Den er uansett til det gode for luftmotstanden, som igjen gir bilen en lengre rekkevidde. Her har du altså muligheten til å skille deg ut, og det med en god grunn som unnskyldning – om du måtte trenge noen. Bilen kommer med enten tohjulsdrift eller firehjulsdrift, der utgaven som trekker på to er den som går lengst. Når dette valget er tatt kan du velge blant to utstyrsnivåer, Advanced eller Premium. Prisene starter på 464.000 med tohjulsdrift og enkleste utstyrsnivå, og stiger til 549.000 for modellen i andre enden av skalaen.

Les vår test av Ioniq 6 her.

Jeep Avenger

Jeep Avenger, Foto: Fred Magne Skillebæk
Jeep Avenger, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

I likhet med Fiat 600 snakker vi her om en storsjarmør fra Stellantis-gruppen. Bilen byr på samme drivverk som Fiat 600, hvilket betyr en elmotor foran på 156 hestekrefter, et batteri på 54 kWh, og en rekkevidde på rundt 40 mil. Jeep Avenger overrasket svært mange av jurymedlemmene i europeiske Car of the Year, og ble i mars kåret til vinneren for 2023. Først i sommer kom bilen til Norge, og den er derfor med å kjempe om tittelen Årets Bil 2024 her til lands.

Man skal lete lenge etter en så god, men liten pakke, som samtidig har så mange positive egenskaper som denne. Den er lekende lett i sin oppførsel, byr på nok krefter, har røffe detaljer som forteller at den er et verdig medlem i Jeep-familien, og den har en startpris på 338.900 kroner, som er høyst overkommelig.

Les vår test av Jeep Avenger her.

Kia EV9

Kia EV9, Foto: Fred Magne Skillebæk
Kia EV9, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Den er stor, og den er særdeles fleksibel. Du kan velge om du vil ha den som 7-seter, eller som 6-seter, der alle stolene er uavhengige av hverandre. Snurr midterste seter trill rundt, og du har en lounge, bare for å nevne noe. Når rekkevidde, ladefart og utstyrsnivå også er godt nok til å hente frem smilet, så er Kia EV9 definitivt en konkurrent å regne med i Årets Bil 2024. Selv med en startpris på rundt 900.000 kroner.

Les mer om Kia EV9 her.

Lexus RZ 450e

Lexus RZ 450e, Foto: Fred Magne Skillebæk
Lexus RZ 450e, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Her kommer Lexus med sin første elbil som er bygget som elbil fra bunnen av. Den er bygget på samme plattform som Toyota bZ4X, men har blant annet en kraftigere elmotor på den ene akslingen, og skal by på noe sportsligere egenskaper enn sin slektning. Lexus skal også være pakket på en måte som gir deg en mer premium reise enn hos Toyota. Lexus RZ 450e har heller ikke det sære designspråket som Toyota har inntatt den senere tiden, et valg vi tror faller i smak hos mange. Men premium koster også mer, og en Lexus RZ 450e spenner seg fra 584.600 til 698.900 kroner, avhengig av utstyrsnivå.

Les vår test av Lexus RZ 450e her.

Lotus Eletre

Lotus Eletre, Foto: Fred Magne Skillebæk
Lotus Eletre, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Her har du en SUV som med Lotus-navnet, som har noen forpliktelser å fylle, og det gjør den virkelig. Lotus har utfordret premium-begrepet med denne luksuriøse sports-SUV’en, eller som de selv velger å kalle den, Hyper-SUV. Her har de skapt ytelser og kjøreegenskaper som vil overraske mange, men de overrasker også med en særdeles god pris for en pakke som dette. Lotus valgte nettopp Norge som åsted for den internasjonale presselanseringen, selv om vi da hadde kjørt bilen i dens hjemland, Kina, for flere måneder siden. Og den skuffet ikke ved noen av anledningene. Innstegsmodellen av Eletre får du for rett under en million kroner, mens verstingen Eletre R lopper deg for nær 1,7 millioner.

Les vår test av Lotus Eletre her.

Lucid Air

Lucid Air, Foto: Fred Magne Skillebæk
Lucid Air, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Endelig begynner det å trille inn biler på det norske markedet, og de første kundene får snart sine biler. I skrivende stund er det tre biler på norske skilter. Vi har allerede prøvekjørt bilen, og ble mektig overrasket, i positiv retning. Selv om det har tatt tid, så har de brukt tiden godt.

Det skal komme en rekke utgaver, helt fra en enklere utgave med bakhjulsdrift, til firehjulsdrevne utgaver med ekstreme ytelser. I Norge starter prisene på 1.140.000 kroner, noe som fordrer at det da også er noe spesielt. Det er for en Lucid Air Pure, som yter 487 hestekrefter, og skyver bilen til 100 km/t på 4 sekunder. Rekkevidde? Svimlende 725 kilometer.

Mercedes-Benz EQE SUV

Mercedes-Benz EQE SUV, Foto: Bjørn Eirik Loftås
Mercedes-Benz EQE SUV, Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Normalt tar vi ikke med nye karosseriversjoner i kåringen, men SUV-utgaven av EQE er langt mer enn en karosseriversjon, og fortjener sin plass blant de nominerte. Her har Mercedes laget den utgaven «alle» ønsker at en EQE skal være, om de først måtte velge en EQE. Her har du plass og alle andre fasiliteter, i motsetning til i sedanen. I tillegg har du alt det øvrige som Mercedes-Benz står for. Skulle du ønske å sikre deg en kjøremaskin med sportslige egenskaper i tillegg, så kommer bilen i en AMG 43-utgave også. Til nå er bilen kun å få med firehjulsdrift, og i rimeligste utgave – EQE 350 4Matic – må du ut med 856.395 kroner, pluss det du måtte ønske av utstyr. Da får du en bil med en rekkevidde på 544 kilometer, og en ganske så komfortabel reise underveis.

Les mer om Mercedes-Benz EQE SUV her.

Nio ET5 / ET5 Touring

Nio ET5, Foto: Fred Magne Skillebæk
Nio ET5, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Nio har på en måte kjørt seg inn i et spor der de må lage biler av en viss størrelse, ettersom de egentlig først har laget en batteriløsning, og deretter må lage biler som passer til denne. Derfor er også ET5 og ET5 Touring en sedan og en stasjonsvogn som kan huse et batteri på opptil 100 kWh. Også på disse to modellene kan man kjøpe bilen uten batteri, for heller å leie dette. Det betyr at også ET5-modellene har løsningen med batteribytte, om ønskelig.

Nio følger opp med et svært trivelig og ryddig interiør, med god opplevd kvalitetsfølelse. For i overkant av 516.000 kroner får du en firehjulsdreven sedan med 480 hestekrefter, og skulle du velge en Touring må du ut med 533.000 kroner. Begge deler med Standard Range batteri på 75 kWh. Om du ønsker batteriet på 100 kWh må du legge til nær 90.000 til.

Les mer om Nio ET5 her.

Nio EL6

Nio EL6, Foto: Fred Magne Skillebæk
Nio EL6, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Den første elbilen Nio lanserte var SUV’en ES8. Her kommer SUV’en EL6, som antagelig er en langt riktigere pakke for flere, enn det ES8 er. Også her er det snakk om to alternative batteripakker, og to alternative eierformer. Leie eller eie batteripakken. Med en lengde på 4,85 meter har den nær identisk størrelse som Xpeng G9, som også stiller i årets kåring. Likheten til de andre Nio-modellene er slående, når det gjelder interiør og brukergrensesnitt. Det bærer preg av at Nio har laget en innmat som de bare veksler innpakning på, og denne er slettes ikke av det dumme slaget. Prisen for en EL6 er 595.000 med det minste batteriet på 75 kWh, eller 682.766 for en Long Range med 100 kWh batteri.

Les mer om Nio EL6 her.

Opel Astra electric

Opel Astra electric, Foto: Fred Magne Skillebæk
Opel Astra electric, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det var jo som ventet at også Astra skulle komme som en ren elbil. Nok en gang er det snakk om en bil med Stellantis sin drivlinje med 54 kWh batteri som i dette tilfellet skal holde til 418 kilometer rekkevidde. Elmotoren driver forhjulene, og er på 156 hestekrefter. Utover dette er resten av bilen et tysk produkt, og formgitt av gjengen i Rüsselsheim. Bilen er først på markedet i disse dager, og når akkurat frem til å delta i årets kåring – rykende fersk.

Les mer om Opel Astra electric her.

Peugeot E-308

Peugeot E-308, Foto: Fred Magne Skillebæk
Peugeot E-308, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dette er den elektriske utgaven av nye Peugeot 308, en bil som kun tas inn som elbil til Norge, altså med en E foran 308. Bilen har den samme drivlinjen som dens slektninger i Stellantis-gruppen, på 156 hestekrefter, 54 kWh batteri, og en rekkevidde som så vidt bikker 40 mil, med sine 413 kilometer. Til en startpris på rett under 420.000 kroner befinner E-308 seg i et skummelt prissegment, der det begynner å bli veldig mye å velge mellom. Samtidig vet vi at Peugeot er svanger med E-3008, som får den nye STLA medium plattformen, som har helt andre egenskaper å by på. Denne rekker derimot ikke frem til årets kåring.

Les mer om Peugeot E-308 her.

Seres 5

Seres 5, Foto: Fred Magne Skillebæk
Seres 5, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

For 600.000 kroner kan du nå få deg en Seres 5 Premium, en bil som i en normal verden ville vært å anse som spekket med utstyr, og som byr på et luksuriøst interiør det er lett å trives i. Med en størrelse på 4,7 meter passer den også fint inn i det norske markedet. Men Seres 5 er bare en av mange kinesiske biler som nå har inntatt det norske markedet, og konkurransen er beinhard. Spesielt i et marked der det for tiden knapt selges biler. Men Seres har så vidt rukket å lansere bilen, og vi skal følge dem med stor spenning, for det er ventet å komme mye spennende fra denne kanten etter hvert.

Les mer om Seres 5 her.

Smart #1

Smart #1, Foto: Bjørn Eirik Loftås
Smart #1, Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Smart er ikke det samme nå som Smart var for en tid tilbake. Selskapet har gjennomgått en slags omstrukturering og tenkt nytt. De har samtidig inngått et samarbeid med kinesiske Geely, og Smart #1 er et resultat av dette. Plattformen er den samme som benyttes i Volvo EX30 og Zeekr X, to biler den må finne seg i å konkurrere med, når disse kommer på markedet. Den lille rakkeren har en batteripakke på 66 kWh, som skal holde til en rekkevidde på 42 mil. I likhet med Mini og Fiat 500 og 600, har Smart her klart å finne sin egen identitet og design. Så gjenstår det å se om kundene er villige til å bla opp 385.000 kroner for en tohjulsdreven utgave, eller fra 435.000 for en firehjulsdreven utgave.

Les var test av Smart #1 her.

Xpeng G9

Xpeng G9, Foto: Fred Magne Skillebæk
Xpeng G9, Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Her har Xpeng virkelig laget en bil som passer det norske markedet godt. Foruten god plass og enormt mye luksuriøst utstyr, byr bilen også på god rekkevidde og enormt god ladehastighet. Når bilen samtidig sjekker inn i den viktigste størrelsen bil, så er mye på plass. Det gjør ikke saken noe dårligere at bilen er godt priset, og Xpeng G9 seiler dermed opp som en het kandidat.

Les testen av Xpeng G9 her (PRO)

Det var de nominerte. Nå kan du stemme på inntil tre av dine favoritter i stemmeboksen under. Bilen med flest stemmer fra folket blir vinneren av Folkets Favoritt-prisen for 2024:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.