Av: Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.
Så langt i år har 46 prosent av alle nordmenn som har kjøpt ny bil valgt en med batteri og ledning, og ingen drivstofftank. En elbil som kan kjøre på fornybar energi og som ikke forurenser lokalmiljøet.
En god elbil-politikk som virker etter intensjonen gjør at vi nå er i ferd med å lykkes med en helt nødvendig og planlagt omstilling. Vi må nemlig kutte utslippene fra transportsektoren så raskt vi overhodet kan.

Frykter konsekvenser av insentivkutt
Problematiserer elbilsuksess
Journalister fra hele verden besøker nå Norge for å rapportere om det raske skiftet som skjer.
På tross at vi nå begynner å lykkes, har ulike aktører de siste dagene stått i kø for å påpeke at denne elbilsuksessen er et problem.
Forskere på oppdrag fra Nordisk ministerråds forskningssenter Nordregio har tatt til orde for at elbilfordelene burde kuttes til fordel for høyere avgifter på bensin- og dieselbiler.
Så kom revidert nasjonalbudsjett med det som ble omtalt som en økonomisk elbilsmell.
Deretter la momsutvalget fram sine konklusjoner der man hevdet at momsfritak ikke er et målrettet virkemiddel i klimapolitikken.

Dette er de sikreste sommerdekkene
Forholder seg ikke til mål
Om litt under seks år, fra 2025, skal alle som kjøper ny bil velge elektrisk. At elbilsalget øker skjer altså helt etter intensjonen og i tråd med målene Stortinget har satt.
Vi må elektrifisere personbiltrafikken for å lykkes med å nå Norges mål om å halvere klimagassutslippene i transportsektoren.
Derfor er det et problem at ingen av aktørene som har kritisert elbilpolitikken denne uken forholder seg til målene som faktisk skal nås.
Det finnes ingen eksempler på at noen klarer å føre en politikk for å kutte halvparten av transportutslippene med høye avgifter alene. Elbilfordelene trengs.

Norge er dyreste billand
Folket støtter politikken
Og elbilpolitikken har støtte i folket. I befolkningsundersøkelsen Elbilbarometeret fra februar 2019 svarer 65 prosent at avgiftslette er viktig for at nordmenn skal kjøpe elbil, neste gang de skal bytte bil.
Det er ikke så rart, for uten ville elbilene bli langt dyrere å kjøpe enn bensin og dieselbiler. Og da ville ikke folk kjøpt elbiler. Vi trenger fortsatt avgiftsfritak og insentiver for å få folk til å velge elbil.
Over halvparten av nybilkjøperne velger nemlig fortsatt bensin- eller diesel.
Det er også lett å glemme i elbilsuksess-rusen at det fortsatt kreves en del ekstra av oss forbrukere å kjøre elektrisk. Det innebærer planlegging å dra på lengre turer, og det er mangel på ladestasjoner og ofte kø ved de vi har. En ny og ukjent teknologi innebærer dessuten at det er mye nytt å sette seg inn i.

Elbil-boom i bomringen
Må ikke ødelegge suksess
Norsk elbilpolitikk er en suksess fordi den spiller på lag med forbrukerne. Stadig flere får nå være med på å kutte klimagassutslipp ved å bytte fra fossilbil til elbil.
Innfører man avgift på elbil for tidlig, vil folk tvinges til igjen å investere i gammeldags forurensende teknologi. Norge må ikke risikere å ødelegge sin viktigste klimapolitiske suksess.
Skal vi lykkes med å kutte utslipp raskt nok, er støtte i befolkningen helt nødvendig. Dette glemmer veldig ofte økonomer og forskere, når de problematiserer elbilsuksessen og iler til med sine endringsforslag.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.