Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir ikke bare tilgang til våre beste artikler, men også en rekke knallgode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Tidligere i år viste den nyfødte bilprodusenten Polestar frem konseptbilen Precept. At en produsent, som ikke har en eneste modell på markedet, viser frem et så frekt prosjekt kan lett oppfattes som et rent publikumsfrieri, uten særlig substans.
I ettertid har de begynt å levere ut Polestar 2 til norske kunder, og nå melder de at også Precept skal produseres.

Polestar 2 ypper seg på Tesla Model 3
I Elbil24 ble vi faktisk ikke veldig overrasket. Vi vet at Polestar er kommet for å bli, og det er få produsenter som lenger tar seg rå til å utvikle luftslott i form av konseptbiler som ikke gir en mening. Polestar-sjefen, Thomas Ingenlath, har faktisk også uttalt tidligere at Precept forplikter, og ikke bare er ren fantasi. Når den kommer på markedet, vil den måtte finne seg i å bli sammenlignet med Lucid Air, Tesla Model S og deres like.

Fokus på utslipp
Denne gangen er det ikke teknologi og ytelser som står først i fokus. Den slags er faktisk ikke nevnt med et ord, men klimapåvirkningen, derimot. Thomas Ingenlath forteller at Precept blir et slags bevis for deres kommende forpliktelser. Målet skal være å gjøre selskapet CO2-nøytralt, og da må man begynne med bilene. Ingenlath har tidligere bedt hele bransjen ta grep og være ærlige i sin kommunikasjon rundt klimamessige fotavtrykk. Ikke bare den delen som har med bilenes utslipp å gjøre, men også produksjonsprosessen.
Med Precept skal alle ledd gjennomgås, materialer vurderes, og det faktiske totalutslippet fra alle ledd settes i fokus.

Dette vet vi om svenskenes nye SUV
I Precept skal det derfor brukes en rekke gjenbruksmaterialer. Fra bilprodusentene har det gått sport i å ramse opp de merkeligste produkter man resikrulerer, og Polestar syns det høres kult ut med gamle fiskenett. Uansett hva forteller at de resirkulerer, så er det i praksis PET, som like gjerne kan være gamle brusflasker – og ingen ting feil med det.
Polestar har som kjent nære forbindelser til Volvo, og har blant annet samme eier gjennom Geely. Volvo har tidligere gått ut og sagt at de går inn i en såkalt blockchain-løsning når det gjelder råvarer for bruk i batteriene i de elektrifiserte bilene. Her sporer de opphavet til alle råvarene fra første salgsledd og frem til hver enkelt bil.

Slik skal Volvo sikre etisk akseptable råvarer
En liten avsporing, men her har Ingenlath en jobb å gjøre. For problemet, særlig med kobolt, er at verken Volvo eller andre har kontroll på hvor råvaren kommer fra før den havner hos første salgsledd, der råvaren blir merket og starter sin sporing. Det gjør at de uetiske råvarene blir merket på samme måte som de etiske. Dritten blir merket på samme måte som gullet. Heldigvis legger Polestar vekt på å få bukt med problemet.

Flere modeller
Men Precept er ikke den eneste bilen Polestar har bekreftet å skulle produsere. At Polestar har valgt å bruke tall som modellnavn har de vist både med den ladbare hybriden Polestar 1 og den fullelektriske Polestar 2. Tidligere i sommer bekreftet selskapet overfor Elbil24 at Polestar 3 er på trappene.
- Polestar 3 blir en aerodynamisk elektrisk SUV, med størrelse og pris i sjiktet mellom Polestar 1 og Polestar 2, sier Ellis til Elbil24.
Det betyr at Polestar, i tillegg til Precept, altså kommer med enda en bil. Når Polestar 3 kommer på markedet i 2022 skal den ut og jage de samme potensielle kundene som Audi e-tron, Jaguar i-Pace og de øvrige SUV-modellene i denne klassen.
Foreløpig har Polestar sagt at bilen skal produseres i Kina, men ikke når. Hvilken som kommer først av denne og Polestar 3 er foreløpig usikkert.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.