Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Arendalsuka er nettopp avholdt, og det ble brått stort fokus rundt biler da VW-sjef Ulf Tore Hekneby nærmest erklærte de ladbare hybridene som et overskuddsprodukt vi ikke lenger trenger i det norske markedet.
Budskapet var at det nå finnes en elbil for ethvert bruk, og at vi derfor kan gjøre alvor av å kvitte oss med biler med forbrenningsmotorer, inkludert ladbare hybrider.

Stor test: BMW, Porsche og Audi måler krefter. Kun én får sekser!
Styrelederen trekker seg
Den samme Hekneby er også styreleder i de norske bilimportørenes paraplyorganisasjon, Bilimportørenes Landsforening (BIL). Det kom derfor som et kraftig spark i leggen på de importørene som ikke har garasjen full av elbiler, men som lever av å selge de bæra dem har – de ladbare hybridene.
At deres egen styreleder kunne stå på scenen under Arendalsuka og fronte en sak de slettes ikke er enige i, falt dem tungt for hjertet. Og kritikken lot ikke vente på seg.
Ulf Tore Hekneby kunne på sin side ikke stå målbundet og snakke i full offentlighet. Elbil24 erfarer derfor at han nå kaster den ene av sine to hatter, og at han i dag har sagt fra seg posisjonen som styreleder i BIL.
- Det er riktig at jeg valgte å trekke meg som styreleder i BIL, og at det skyldes mitt utspill om ladbare hybrider og det vi i Volkswagen mener er en teknologi som er moden for utskiftning, forteller Hekneby til Elbil24.

Innelåst på lager: Store mengder bildekk er ulovlige i Norge
Kun elbiler fra 2025
Regjeringen har satt om mål at hele bilsalget i 2025 skal bestå av nullutslippsbiler, og Hekneby mener vi allerede nå bør gå grønt for å få dette til, samtidig som han presiserer at VW som importør fortsatt skal ha en god relasjon til importørforeningen.
- Bilimportørenes Landsforening gjør en viktig og god jobb på vegne av bransjen. Samtidig opplever jeg at vi i Harald A. Møller og Volkswagen er enda mer utålmodige inn i det grønne skiftet enn hva som er minste felles multiplum i bransjen. Da følte jeg det riktig å la noen andre ta styreledervervet, av den enkle grunn at det kunne bli en klamp om foten vår i Harald A. Møller i arbeidet vårt med å nå 2025-målet, sier Hekneby.
Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening er helt på nivå med Heknebys uttalelser, og er tydelig på at 2025 ikke er lenge til.
- Det er interessant å se at splittelsene vi finner i den europeiske organisasjonen til bilprodusentene, ACEA, nå også har forplantet seg til organisasjonen for de norske importørene. Det vitner om forskjellige interesser, og at hver produsent naturlig nok ønsker å kapitalisere på den teknologien de allerede har tilgjengelig, forteller hun.

Altfor sent ute
Undertegnede har i flere år frontet samme sak som Hekneby gjør i dette tilfellet, samtidig som det skal sies at ladbare hybrider aldri har vært mer meningsfylte en nå.
Tross alt har vi - etter årevis med dårlig energiutnyttelse - fått en elektrisk rekkevidde i de ladbare hybridene som har en betydning. Tidligere hadde ladbare hybrider et lite batteri som ga en marginal elektrisk rekkevidde, og som knapt ga bistand til den fossile motoren de jobbet sammen med.
At de nå begynner å få en elektrisk rekkevidde som faktisk er brukenes til noe, spiller liten rolle. Det er nemlig altfor sent her til lands.

Takk, Norge. Dere gjør jobben min mye enklere
Den store ladebløffen
Heknebys påstand om at det nå finnes en elbil til nær ethvert behov er helt korrekt, og det er ikke lenger behov for insentiver og avgiftslettelse for å holde «liket varmt», i meningen ladbare hybrider.
Hele konseptet med ladbare hybrider er et europeisk fenomen. I Asia var det i lang tid fokus rundt ordinære hybrider, som omvandlet bremseenergi til strøm man igjen kunne bruke til fremdrift. Dette har beviselig et positivt utslag, og en reduksjon av forbruket – dermed også utslippet.
Heller ikke amerikanerne var veldig interessert i ladbare hybrider, før de europeiske produsentene begynte å markedsføre det.
Ladbare hybrider er rett og slett et produkt som er skapt for å lure de europeiske testsyklusene som brukes for å kunne oppgi forbrukstall i typegodkjenninger og i bilenes spesifikasjoner. Dette er en kjensgjerning i bransjen, og et tema undertegnede utdypet i saken «Den store ladebløffen».

På tide å innrømme den store ladebløffen
Testene avslører
En bekreftelse på dette fikk vi også da EU-kommisjonen krevde nye forbrukstester for å oppnå et mer troverdig resultat i bilprodusentenes oppgitte spesifikasjoner.
Den gamle testprosedyren NEDC ble erstattet av den nye WLTP-testen. Her gjøres det forbrukstester i høyere hastigheter, med flere start- og stopp-repetisjoner, og testen er generelt en mer stressende test, og resulterer i at bilene får et høyere oppgitt forbruk. Hele formålet med endringen av testprosedyrene var å få et mer realistisk forbruk, etter et mer realistisk kjøremønster enn det som var i den gamle NEDC-testen.
For de ladbare hybridene slo derimot den nye testprosedyren i WLTP-testene ekstra dårlig ut, for brått ville noe av sannheten rundt forbruk og utslipp komme for en dag.

Tre store kinesere i trippeltest: Spesielt én gir mye for pengene
På tide å kvitte seg med ladbare hybrider
En samlet gruppe fra de europeiske bilprodusentene gikk derfor til EU-kommisjonen - som eier testprosedyrene - og forhandlet seg frem til mildere testrutiner for de ladbare hybridene. Ikke fordi eierne har et annet kjøremønster, men fordi sannheten ikke ville tåle dagens lys.
Bilbransjen har enorm makt på grunn av sin størrelse og med tanke på sysselsettingen. EU-kommisjonen er ikke dummere enn at de heller fronter europeiske bilprodusenter fremfor asiatiske og amerikanske – eller kinesiske for den saks skyld – og de inngikk et kompromiss som slettes ikke var til det beste for klimaet. Og det med viten og vilje.
Basert på viten fra lang tid tilbake er det derfor helt på sin plass at vi nå forkaster ladbare hybrider i sin helhet, akkurat som Ulf Tore Hekneby fremmet under Arendalsuka.
Dette til tross for at de ladbare hybridene er bedre enn noen gang. Det hjelper nemlig lite når det i mellomtiden er kommet et enda bedre alternativ – elbilen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.