BYD:

Vil erobre Europa - avviser at de selger «spioner på hjul»

- Jeg kjenner til frykten, men datasikkerhet er vår høyeste prioritet, sier BYD-sjefen.

Det kinesiske elbilmerket BYD står for Build Your Dreams. Foto: Steinar André Danielsen.
Det kinesiske elbilmerket BYD står for Build Your Dreams. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Kinesiske elbilmerker har for lengst etablert seg i Norge og Europa. Produsentene er gjerne langt fremme innen teknologi og jobber kontinuerlig med å tilpasse bilene sine til markedene utenfor Kina og Asia.

De kinesiske elbilprodusentene må imidlertid tåle at det rettes kritiske blikk mot dem. Flere stiller spørsmål ved IT-sikkerheten og i hvilken grad data og informasjon videresendes til Kina. Enkelte har gått så langt som å kalle kinesiske elbiler for «spioner på hjul».

Det svenske magasinet Vi Bilägare har tidligere skrevet om hvordan MG, som eies av den kinesiske staten, sender data til Kina.

BYD: - Følger EUs regelverk

Den største kinesiske elbilprodusenten er imidlertid BYD - eller Build Your Dreams, som BYD faktisk er en forkortelse for. BYD passerte nettopp Tesla som verdens største elbilprodusent og er for første gang inne på topp 10-lista for verdens største bilmerker.

BYDs Europa-sjef Michael Stu har nå uttalt seg om datasikkerhet i et intervju med Auto Bild. Stu nekter for at BYD misbruker data.

- Jeg kjenner til denne frykten. Datasikkerhet er vår høyeste prioritet og vi følger EUs lover, sier Stu til Auto Bild.

- Sender ikke data til Kina

BYDs Europa-sjef nevner at BYD benytter seg av det tyske firmaet SAP sin software for produksjon og salg. Videre bruker de kameraer fra Bosch, mobiltilkobling fra franske Orange og skytjenester fra Amazon.

Med andre ord ikke-kinesiske partnere.

- Vi har ikke egne servere. Vi har en streng intern policy om ikke å sende data til Kina. Rett og slett fordi det er ulovlig, sier Stu.

(BYDs kinesiske konkurrent Nio har denne smart-assistenten i sine biler)

I alle Nios biler sitter stemmeassistenten Nomi. Vis mer

Utvider i Europa

Europa-sjefen har nok travle dager for tiden. BYD satser stort, blant annet ved å etablere deres første fabrikk i Europa. Den skal bygges i Ungarn.

Mens de venter på den nye fabrikken, må bilene som før fraktes fra Kina til Europa. Fremover vil BYD gjøre det med sine egne skip. Det første skipet BYD Explorer No.1 har nå kastet anker i Shenzen i Sør-Kina med kurs mot Nederland og Tyskland, skriver svenske Elbilen.

Det skal være plass til inntil 7000 biler på båten. I løpet av de neste to årene planlegger BYD å sende biler med syv av sine egne skip.

Med egne skip kan BYD frakte inntil 7000 elbiler til Europa om gangen. Foto: BYD.
Med egne skip kan BYD frakte inntil 7000 elbiler til Europa om gangen. Foto: BYD. Vis mer

Skal sponse fotball-EM

Så er spørsmålet hvor mange i Europa som kjenner godt nok til BYD til å kjøpe deres modeller. Trolig langt flere etter sommerens fotball-EM i Tyskland.

For første gang i historien inngår Det europeiske fotballforbundet (UEFA) en sponsoravtale med en elbilprodusent, og det er BYD som bli offisiell sponsor. Dermed vil BYD bli synlig på den største scenen.

Her i Norge er BYD etablert med tre modeller; Atto 3, Han og Tang. Senere i år kommer tre nye modeller; Dolphin, Seal og Seal U. Elbil24 har nettopp testet BYD Han mot VWs nykommer ID.7. Her kan du lese mer om hvordan det gikk:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.