Elbil i bomringen:

Vil fjerne elbilrabatt i bommen

Mener rabatten hemmer kollektivprosjekter.

FJERNER RABATT? Flere tar til ordet for at elbilister skal betale like mye som fossilbilister i bomringene rundt Oslo. Foto: NTB Scanpix
FJERNER RABATT? Flere tar til ordet for at elbilister skal betale like mye som fossilbilister i bomringene rundt Oslo. Foto: NTB ScanpixVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

Elbil-sjåfører kan bli nødt til å betale like mye som andre bilister i Oslos bomstasjoner. Flere tar til orde for at elbilrabatten må bort.

Dyre kollektivprosjekter

Statsminister Erna Solberg har tidligere i år lovet at insentivene for elbilene skal vare ut denne regjeringsperioden, men det betyr ikke nødvendigvis at bomrabatten er fredet.

Fra 1.juni måtte også elbileiere betale i bomringene rundt Oslo, men til sterkt reduserte priser, sammenlignet med bensin- og dieselbiler.

Årsaken til at flere nå vil fjerne denne rabatten er at det ikke er penger til alle de store kollektivprosjektene i Norges største bompengefinansierte bypakke, Oslopakke 3.

Det skyldes at elbilboomen er mye kraftigere enn noen trodde da Oslopakke 3 ble skrudd sammen for tre år siden.

– Slik det ser ut i dag, er det min oppfatning at vi ikke klarer å finansiere Oslopakke 3, sier Terje Rognlien, som leder Oslopakke 3-sekretariatet til NRK.

Rabatten hemmer

Han sier andelen elektriske biler gjennom bomstasjonene vil øke med bortimot 50 prosent fram mot 2023.

– Det som hemmer oss, er regelen om at elbilene skal betale maksimalt 50 prosent av normaltakst, sier Rognlien.

Regelen om halv pris for elbiler i alle norske bomstasjoner ble vedtatt av Stortinget i 2017.

Uenige

Men MDG sier nei til at elbilistene skal betale mer.

- Foreløpig er det et helt feil signal å sende at elbiler skal miste fordeler, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG).

Fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli (H), er uenig.

– Taket er nådd når det gjelder hva vi kan be bensin- og dieselbilistene om. Hvis vi skal opprettholde ambisjonene, må vi se på elbilene utover 50-prosent-regelen. Det håper jeg Stortinget gir oss mulighet til, sier hun.