Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Stadig flere elbiler klarer 50 mil mellom hver lading, i hvert fall på en god sommerdag, og for mange norske elbilkjøpere er dette en viktig grense.
For det første er 50 mil en typisk god dagsetappe bak rattet. For det andre er det under 50 mil mellom Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim, Oslo - Stavanger og Oslo - Kristiansand.
Dermed kan man med en slik rekkevidde kjøre mellom disse byene, uten behov for å lade underveis.

30 elbiler kartlagt: Så langt kommer du etter å ha ladet i 20 minutter: Enorme forskjeller!
Jobber med lettere og mindre batterier
Samtidig er det flere biler som klarer både 60 og 70 mil, men da er det ofte snakk om store kjøretøy med særs store og tunge batteripakker. Og med tunge kjøretøy kommer det en rekke andre utfordringer og krav knyttet til dimensjonering av hjul, bremser, hjuloppheng og mye mer - som er med på å gjøre bilene dyre.
Derfor jobber alle de store produsentene av elbilbatterier med å få ned størrelsen og vekten, uten at det skal gå på bekostning av ytelsen.
Panasonic er en av de største på feltet, og mener de har funnet en batteriformel som vil gjøre det mulig å øke energitettheten med 20 prosent i litium-ion-battericeller.
Det vil gjøre det mulig å øke rekkevidden med inntil 100 kilometer for en typisk 500 kilos batteripakke, som i dag gir elbiler rundt 500 kilometer rekkevidde.
Det kan imidlertid være like aktuelt å benytte formelen til å redusere volum og vekt på batteripakkene, og samtidig bevare dagens rekkevidde.
En lettere konstruksjon kan for eksempel bety enklere materialkrav og kanskje til og med rimeligere biler, og med mindre batterivolum blir det mer ledig plass til for eksempel romsligere kupé og bagasjerom.

Advarer: Feil hurtiglader kan koste deg dyrt
Ny formel og høyere spenning
Shoichiro Watanabe, som er Energy Chief Technical Officer (CTO) i Panasonic, uttalte til Reuters at økningen i energitetthet i battericellene ved å bruke en ny blanding av tilsetningsstoffer som lar individuelle battericeller kjøre med høyere spenning, uten å skade den langsiktige ytelsen.
- Hvis vi kan øke spenningen til mellom 4,5 og 4,6 volt, tror jeg verden vil se med helt andre øyne på potensialet for elbiler, sa han til avisen.
Panasonic vil foreløpig ikke si noe om når de vil ha klare batterier basert på den nye formelen, men Watanabe skal ha uttrykt overfor Reuters at det vil skje gradvis over flere år.
Samtidig skjer det mye på batterifronten nå - og det foregår et kappløp mellom produsentene om å få det aller meste ut av dagens batteriteknologi, så de har neppe all verdens av tid.
Samtidig jobbes det på spreng med neste generasjon elbilbatterier. Det kan du lese mer om i saken under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.