Fortum vil resirkulere batterier:

Vil gjenvinne elbilbatterier

Mener de kan resirkulerer opptil 80 prosent av batteriene.

OMDISKUTERT: Fortum skal gjenvinne råvarene fra elbilbatteriet, noe som gjør elbilen renere fra vugge til grav. Foto: VW
OMDISKUTERT: Fortum skal gjenvinne råvarene fra elbilbatteriet, noe som gjør elbilen renere fra vugge til grav. Foto: VWVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

De siste ukene har Fortum åpnet både lynladere og lynladekorridorer, så elbiler kan lade batteriene raskere. Men nå vil de også gjøre noe med selve batteriene.

Gjennom å resirkulere blant annet kobolt, mener de at de skal klare å gjenvinne over 80 prosent av dagens lithium-ionbatterier.

Vil gjenvinne batterikomponenter

Litium-ionbatterier brukes i blant annet telefoner, nettbrett og elbiler. Gjennom sin gjenvinningsløsning vil Fortum resirkulere kobolt, litium, mangan og nikkel til gjenbruk i nye batterier.

Elbilbatterier har vært kritisert for å være lite miljøvennlige, da det ikke har vært gode nok måter å gjenbruke de på. Per i dag gjenvinnes omtrent 50 prosent av elbilens batteri.

NYTT LIV: Fortum vil gjenvinne mer av dagens elbilbatterier, sier Ole Gudbrann Hempel. Foto: Fortum
NYTT LIV: Fortum vil gjenvinne mer av dagens elbilbatterier, sier Ole Gudbrann Hempel. Foto: Fortum Vis mer

– Det er svært få fungerende og økonomisk bærekraftige teknologier for gjenvinning av de fleste materialene i litium-ion-batterier, sier Ole Gudbrann Hempel, leder for Fortums offentlige ladenettverk for elbiler i Norge.

Han mener Fortum kan forbedre dette. Med deres løsning kan sjeldne metaller settes tilbake i sirkulasjon og på den måten redusere behovet for utvinning av kobolt, nikkel og andre sjeldne metaller, sier Hempel.

– Vi så en utfordring som ikke var løst, og utviklet en skalerbar løsning for gjenvinning for alle bransjer som bruker batterier.

Ny gjenvinningsprosess

Fortum bruker en såkalt hydrometallurgisk gjenvinningsprosess, hvor vann brukes for å sile ut råstoffene.

Batteriene klargjøres først for sikker mekanisk behandling, der plast, aluminium og kobber sorteres og går til egne gjenvinningsprosesser.

I følge Fortum har en slik prosess et svært lavt utslipp av karbondioksid (CO2).

Gjennom prosessen skal kobolt, mangan, nikkel og litium kunne gjenvinnes fra batteriet og leveres til batteriprodusenter, slik at de kan gjenbrukes i produksjonen av nye batterier.

Finsk samarbeid

Teknologien er utviklet av den finske oppstartsbedriften Crisolteq, og gjenvinningen foregår på bedriftenes anlegg i Harjavalta i Finland.

Gjenvinningen kan allerede gjennomføres i industriell målestokk, og Fortum vil tilby tjenesten både i Norge, Finland og flere andre land.

– Sirkulærøkonomi betyr at en komponent resirkuleres til sin opprinnelige funksjon eller formål. Når det gjelder gjenvinning av litium-ion-batterier, er det endelige målet at de fleste batterikomponentene skal kunne gjenvinnes til nye batterier, sier Hempel.

Nytt liv til batterier

Fortum vil også gjenbruke batteriet. Et elbilbatteri vil ha lengre levetid enn selve bilen, og Fortum vil derfor gi batteriet et nytt liv, eller Second Life som de kaller det.

Dette kan eksempelvis gjøres ved å gjøre om batteriene til stasjoner for energilagring, for eksempel for å lagre strøm fra solcellepaneler.