Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): I flere andre land er det vanlig med serviceskilt som viser ladestasjoner.
I Norge er det ikke så mange av disse, selv om elbilandelen stadig øker.
NAF sier en slik skilting er viktig og etterlyser fortgang i skiltprosessen.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Må søke selv
Per i dag må den jevne elbilist finne ladestasjoner gjennom en applikasjoner på telefonen. Noen har også muligheten til å bruke en innebygd kartfunksjon i bilen.
Men hvorfor skiltes det ikke til ladestasjoner på lik linje som bensinstasjoner?
Det er ladelokasjonen selv som må søke om å få sette opp et skilt langs veien, forklarer Bjørn Skaar i Statens vegvesen.
– Det må søkes til den aktuelle veimyndighet som vil vurdere om dette kan imøtekommes eller ikke. Slik det er i dag, er det Statens vegvesen som behandler saker langs riks og fylkesveier, og kommuner langs kommunale veier.
Altså må leverandører og stasjoner som Ionity, Circle K eller Grønn Kontakt selv søke om å få sette opp et skilt som indikerer en ladelokasjon.

- Staten bør støtte utbygging av hurtigladere
Planlegger skilter
Ionity er den nyeste aktøren på lademarkedet. Jan Haugen Ihle, regiondirektør for Ionity i Nord-Europa, sier de har planer om å sette opp skilt framover.
– Vi har ikke kommet i gang med denne prosessen, men det er helt klart noe som vi ønsker at skal komme på plass.
– Det gjør det enklere for elbilistene å finne laderne samt at det er et positivt signal for dem som vurdere elbiler da de ser at det er ladere tilgjengelig for å dekke deres langdistansebehov.
Ladeleverandør Grønn Kontakt har allerede skilter oppe på flere av sine lokasjoner, forteller produktsjef Daniel Wie.

Så raskt lades elbilene i praksis
– Vi gjorde en stor jobb med skilting for cirka ett til halvannet år siden. Da søkte vi på mer eller mindre alle lokasjonene som vi hadde. Vi har etter dette regelmessig sendt forespørsler for alle nye stasjoner
Grønn kontakt har til sammen sendt inn forespørsler for til sammen 215 ladesteder, så langt er bare 25 godkjent.
Overrasket
For et år siden gikk NAF ut og sa at de var overrasket over at det gikk så langsomt å få skiltet ladeplasser for elbiler langs veiene.
De hadde utført en undersøkelse hvor under to prosent av bilistene oppga at de brukte skilting langs veien som kilde for å finne ladestasjoner.
NAF forklarte dette med at skiltingen var tilfeldig, inkonsekvent og mangelfull.

– Det er trafikkfarlig å bruke en app om du er alene i bilen. Det unngår man med skilting, sa kommunikasjonssjef i NAF, Nils Sødal for et år siden, og fortsatte:
– Med stadig flere elbiler og de målene som er satt, må skilting til ladestasjoner prioriteres, sier Sødal.
Ikke nok
Et år etter sier Sødal til Elbil24 at det har skjedd litt på skiltfronten, men at det må gjøres mer.
– Statens vegvesen har åpnet for flere skilt til hurtigladere, men det er langt fra nok. Unnskyldningen er ofte at det ikke er plass til flere serviceskilt.

Storsatsing på el-lading: Slik blir det
NAF har tidligere oppfordret samferdselsministeren og skiltmyndighet til å gi elbilskilting forkjørsrett langs veiene.
Sødal forteller at det er to grunner til at god skilting er viktig.
– Folk skal kunne finne hurtigladere uten å være avhengige av en app.
– Og det er viktig å vise for alle som ikke har elbil at den faktisk er et godt alternativ til diesel- og bensinbil. Denne effekten er viktig for å nå målet om bare nullutslippsbiler i nybilsalget i 2025, sier Sødal.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.