Byrådsplattformen 2019-2023:

Vil ha helårs miljøfartsgrense

Byrådet i Oslo vil ha lavere fartsgrenser, færre biler og høyere bompengesatser.

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, varsler lavere fartsgrenser og en årlig miljøfartsgrense i hovedstadsområdet.

Det ble klart da Byrådet i Oslo la fram Byrådsplattformen for 2019-2023, skriver NRK.

Helårs miljøfartsgrense

Det er SV, Arbeiderpartiet og MDG som har jobbet fram plattformen, som er politikernes plan for Oslo og byens innbyggere de neste fire åra.

Plattformen ble lagt fram på en pressekonferanse tirsdag formiddag. Der ble det klart at byrådet vil jobbe for 60 km/t fartsgrense på de kommunale hovedveiene hele året.

Denne fartsgrensen har foreløpig vært prøvd ut i form av miljøfartsgrenser på enkelte veier rundt hovedstaden.

Ifølge Statens vegvesen skal miljøfartsgrensa bidra til å overholde lovpålagte grenseverdier for svevestøv, og målet er å gi bedre luftkvalitet og reduserer helsebelastningen for Oslos befolkning.

– Med kjærlighet til Oslo og tro på politikkens kraft, skal vi sammen gjøre byen vår til en enda grønnere, varmere og mer skapende by med plass til alle, sa forhandlingslederne Raymond Johansen (Ap), Lan Marie Berg (MDG) og Sunniva Holmås Eidsvoll (SV).

Var prøveprosjekt

Den ble opprinnelig innført som et prøveprosjekt vinteren 2018/2019, og har vært innført på følgende strekninger.

  • Rv 4 Sinsen-Grorud
  • Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen
  • E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra 06:00-22:00)
  • Rv 163 Østre Aker vei Økern-Stovner

Prøveprosjektet sier at 60 km/t fartsgrense skal innføres 1. november, og avsluttes når den meteorologiske situasjonen tilsier det. Altså når faren for svevestøv ikke er til stede.

Flere har stilt spørsmål til virkningen av denne fartsgrensen, noe også Statens vegvesen har kommentert. På sine sider skriver de at registrerte fartsmålingene på strekningene viser at etterlevelsen kan forbedres.

Lavere fartsgrenser

På pressekonferansen i dag ble det også klart at byrådet vil jobbe for å senke de laveste fartsgrensene ytterligere.

Blant annet ønsker de at 30-sone skal bli ny standard fartsgrense, mot dagens 50-grense. De vil også søke staten om å bli pilotkommune med 20-sone rundt barneskoler.

Byrådsleder Raymond Johansen sa også, for første gang, at utbyggingen av E6 Oslo Øst må skrinlegges. I tillegg åpner de opp for å øke bompengene, og gjøre det vanskeligere å parkere og kjøre i byen, skriver NRK.

På den måten vil de nå målene om å kutte klimagassutslipp og redusere biltrafikken, samtidig som de sikrer penger til viktige kollektiv- og sykkelprosjekter.