Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): På riksveinettet har vi per i dag rundt 700 rasteplasser, der 159 av dem er hovedrasteplasser med maksimalt én times mellomrom.
I 2020 vedtok regjeringen en strategi for rasteplasser langs riksvei. Blant annet medfører det at 67 av de 159 hovedrasteplassene må oppgraderes og 44 må bygges nye. De siste 48 tilfredsstiller allerede kravene og trenger ikke å endres på.

400.000 kroner til ny elbil? Her er tre knallkjøp i 2023
– Hovedregelen er at hovedrasteplassene skal være tilgjengelige for alle typer kjøretøy som er tillatt på den tilhørende veien. De skal være åpne hele døgnet hele året med toalett, utemøbler og avfallshåndtering. Dette er særlig viktig for yrkestransporten. Det krever helårsdrift av vann, strøm, kloakk etc. og kan innebære økte driftskostnader på disse rasteplassene, sier sjefingeniør Liv Øvstedal i Statens Vegvesen i en pressemelding.

For elbileiere er det også gledelig å høre at Statens Vegvesen skal legge til rette for elbillading på en del av rasteplassene. Disse ladestasjonene skal bygges og drives av kommersielle aktører, der Enova skal være statens virkemiddel for å etablere ladeinfrastrukturen.
– En viktig forutsetning er at ladestasjonene skal være tilgjengelige for alle typer elbiler, heter det seg fra Vegvesenet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.