Elbil i borettslag

Vil ha nye lade-regler i borettslag

Nye regler er på vei, sier Huseiernes Landsforbund.

KREVER ENDRING: NAF vil at reglene for lading i borettslag endres. Foto: Reuters
KREVER ENDRING: NAF vil at reglene for lading i borettslag endres. Foto: Reuters Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Mellom 60.000 og 70.000 husstander i Oslo mangler ladeplass for elbil. Det viser undersøkelser NAF har gjort.

Nå krever de at spesielt borettslag legger til rette for lading.

Ikke tilrettelagt

På landsbasis er det så mange som 650.000 bilister som i dag ikke kan lade hjemme, kommer det frem av beregninger fra medlems- og forbrukerorganisasjonen NAF.

Ifølge de har én av fire bileiere rett og slett ikke mulighet til å lade hjemme.

– Dette gjelder mange som bor i borettslag og sameier der det i dag ikke er tilrettelagt for lading, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Blir nektet

Å bygge ut ladeplasser i borettslag kan fort bli dyrt, fordi det elektriske anlegget mange steder må oppgraderes og utvides. Men selv om man som elbileier tilbyr seg å betale, kan man fortsatt få nei.

– I dag kan styrene i borettslag si blankt nei, selv om du skal stå for alle kostnader selv. Det er på tide å endre loven slik at borettslag får samme regelverk som sameier, nemlig at de må være en saklig grunn for å nekte ladeplass, mener Sødal.

NAF skriver at de kjenner til flere tilfeller der folk blir nektet å etablere ladeplass. Det er en problemstilling som vil bli mer og mer aktuell fremover, ettersom salget av elbiler er sterkt økende.

Oslo gjør tiltak

I budsjettet for 2019 har man i Oslo satt som mål at det skal etableres 15 .000 nye ladepunkter ved hjelp av støtteordningen for etablering av ladeplasser for sameier og borettslag. Det er en ordning NAF mener flere byer bør kopiere.

– Byene setter tøffe mål om å få ned utslippene. Både Oslo, Bergen og Trondheim har alle ambisiøse klimamål. At folk skaffer seg elbil bidrar til at utslippene går ned, og da bør byene legge til rette, sier Sødal.

Uten mulighet for hjemmelading vil det politiske målet om kun nullutslippsbiler i nybilsalg i 2025, bli vanskelig å nå, mener Sødal. Han sier at to ting må skje for at lademulighetene skal bli bedre.

– Lokalpolitikerne må åpne pengesekken, og Stortinget må endre lovverket. Da blir det enklere også for de som bor midt i byen å ha elbil, sier han.

Gammelt regelverk

1. januar 2018 ble reglene endret for boligsameier. Der må styret oppgi en saklig grunn for å nekte å opprette ladepunkter for elbil. Men for borettslag gjelder fremdeles det gamle regelverket, forklarer Annita Magnussen i Huseiernes Landsforbund.

– Nå er det slik i borettslag at det er fellesskapet som kan bestemme hvorvidt det skal være anledning til å lade el-bil på borettslagets fellesareal. Flertallet har nå mulighet til å si nei, og man trenger ikke ha noen saklig grunn til å si nei.

Magnussen forteller at det er ulike grunner til at noen velger å si nei.

– Mange har trodd at det er en ekstra brannfare ved lading av el-biler i borettslagets garasje. Noen borettslag har ikke faste plasser og kanskje heller ikke parkering til alle. Noen liker bare ikke forandringen og ser ikke behovet, og en stor andel sliter med nok strømkapasitet til at alle skal kunne få lade, og vil ikke gi tillatelse til bare noen få på bekostning av de som kommer senere og som da ikke vil få muligheten.

Endring i lovverket på vei

I sameier kan man også si nei, men Magnussen forteller at det krever en saklig grunn.

– Det vi ser i eierseksjonssameier nå er at lademulighet for noen ofte medfører utgifter for de øvrige seksjonseierne. Dette er fordi sameiet vedtar å oppgradere strømkapasiteten, eller legge til rette for en infrastruktur som muliggjør lading for alle. Manglende strømkapasitet inn til sameiet er sett på som en saklig grunn for sameiet til å si nei til de som ønsker lademulighet.

Magnussen forteller at Stortinget ba regjeringen i 2017 om å fremme forslag til regulering som sikrer eiere i borettslag og sameier lik rett til å anlegge ladepunkt, med mindre det foreligger nettopp en slik saklig grunn.

– En slik endring vil nok komme om ikke lenge, kanskje allerede i 2019 og Huseierne ser ingen grunn til at det skal være forskjell mellom eierseksjoner og borettslag på dette punktet.

– Samfunnet er på vei mot en mer miljøvennlig bilpark og det innebærer at flere bør få lademulighet hjemme. Vi ser nå at proppen i systemet ofte er sameier og borettslag, hvor et flertall ikke ønsker å tilrettelegge for lademulighet.