Fartsgrenser

Vil ha slutt på 110 km/t som fartsgrense i Norge

Naf, Bondelaget og Naturvernforbundet går sammen med MDG - vil innføre 90 km/t som maksimal hastighet.

Fartsgrensen 110 km/t kan være historie om MDG får viljen sin. Her fra E18 i Vestfold. Foto: Vegard Grøtt / NTB
Fartsgrensen 110 km/t kan være historie om MDG får viljen sin. Her fra E18 i Vestfold. Foto: Vegard Grøtt / NTB Vis mer
Publisert

Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!

(Elbil24): Naf, Bondelaget og Naturvernforbundet har skrevet brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Der presenterer de sine ønsker for norske motorveier.,

- Konkret ber vi om høyere terskel for når det skal bygges firefeltsvei, mer bruk av to- og trefeltsvei med midtrekkverk og en ny standard for firefeltsvei med 90-grense, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

I tillegg til at det vil gjøre det billigere å bygge vei, vil det også føre til lavere klimagassutslipp, mindre arealinngrep, mindre støy og lavere ulykkesrisiko, skriver de i brevet.

  • Har du sett denne?
Bilprodusentene ga barna kjøreopplæring. Deretter lot de dem konkurrere i kjøreferdigheter med egne foreldre. Vis mer

- Lavere regninger

Mens Naf, Bondelaget og Naturvernforbundet ønsker 90 km/t innført gjennom bygging av nye veier, vil MDG gå hakket lenger. De mener at 90 km/t bør bli ny nasjonal maksgrense - uavhengig av om veien er ny eller ikke, skriver Dagsavisen.

Nestleder Arild Hermstad i MDG mener at en lavere maksimal fartsgrense vil svekke effekten av de høye prisene på bensin, diesel og strøm. Hermstad tror det ligger en økonomisk gevinst i dette både for dem som kjører store og små biler.

- Det vil være et godt energisparingstiltak for både fossilbiler og elbiler og for tungtransporten. Det vil gi lavere drivstofforbruk og dermed også laver regninger, sier MDGs nestleder.

Ser til Europa

Reduserte fartsgrenser er et av forslagene fra Det internasjonale energibyrået (IEA) for å få ned oljeforbruket i industrialiserte land.

I november besluttet Spania å redusere fartsgrensen på alle tofelts veier i bystrøk til 30 kilometer i timen, mot 50-fartsgrensen som tidligere var vanlig. Også i Nederland, Frankrike og Storbritannia er det gjort grep for å redusere fartsgrensene, skriver Bloomberg.

Klima, luftforurensning, bildekkslitasje og trafikksikkerhet trekkes frem som de viktigste årsakene til lavere fartsgrenser.

- Det er rart om vi ikke tar den samme debatten her hjemme når vi har behov for bedre luft, lavere utslipp og ikke minst lavere drivstoffregninger, sier Hermstad til Dagsavisen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.