Elbil i kollektivfelt:

Vil ikke innføre forbud mot elbiler i kollektivfelt

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Berg(MDG), sier det er for tidlig å innføre forbud, men vil se på saken.

IKKE FORBUD: Byråd vil ikke innføre forbud mot elbiler i kollektivfeltene i hovedstadsområdet. Foto: Espen Braata
IKKE FORBUD: Byråd vil ikke innføre forbud mot elbiler i kollektivfeltene i hovedstadsområdet. Foto: Espen Braata Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Yrkestrafikkforbundet vil at byrådet i Oslo skal ta grep for å forhindre stadig kø og forsinkelser i kollektivfeltet.

Forbundet ønsker seg et totalforbud, men Miljøpartiet de Grønne sier det er for tidlig å vurdere å et slikt grep.

– Misforstått miljøpolitikk

Bakgrunnen for saken er at bussjåfører i, og rundt hovedstaden, har sett seg lei på elbiler som opptar kollektivfeltene. De mener det stadig økende antallet elbiler er til så stort hinder, at de ikke får gjort jobben sin.

– Det er misforstått miljøpolitikk når elbilene får lov å hindre bussene, sier generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet, Trond Jensrud.

Han tror mange passasjerer deler frustrasjonen som bussjåførene føler ved at de aldri kommer fram på den tiden de egentlig skal.

– To elbiler tar opp samme plass som en buss med 50 passasjerer, da gir det seg selv hva som er mest fornuftig å prioritere, fortsetter Jensrud.

Tar situasjonen på alvor

Jensrud forteller at Yrkestrafikkforbundet får mange henvendelser fra fortvilte bussjåfører i Osloområdet. De er rett og slett lei av å ikke kunne gjøre jobben sin.

IKKE FORBUD: Byrådsleder i Oslo, Lan Marie Berg(MDG) mener det er for tidlig med forbud. Foto: NTB Scanpix
IKKE FORBUD: Byrådsleder i Oslo, Lan Marie Berg(MDG) mener det er for tidlig med forbud. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Berg (MDG), sier til Elbil24 at hun forstår frustrasjonen.

– Jeg tror alle er enige om at det viktigste er at bussene kommer fram når de skal, og vi tar på alvor det Yrkestrafikkforbundet nå sier.

– Bilene skal ikke være til hinder for bussene, og generelt må biltrafikken kraftig ned framover om vi skal nå målet om å bli verdens første utslippsfrie storby, med renere luft, tryggere skoleveier og mer byliv, fortsetter hun.

Får ikke forbud

Yrkestrafikkforbundet har bedt de rødgrønne ta grep om situasjonen, som nå preger bussjåførene.

– Vi oppfordrer de rødgrønne partiene som nå skal gå inn i byrådsforhandlinger i Oslo om å jobbe for å få elbilene ut av kollektivfeltene, slik at kollektivtrafikken inn, ut og gjennom Oslo blir mer effektiv, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

Berg sier de følger utviklingen tett, og vurderer løpende tiltak for å sikre at bussene kommer fram. Men noe forbud vil hun ikke love.

– Jeg vil også ta dette opp med Statens vegvesen som har ansvaret for riksveiene, for å få oversikt over situasjonen,S og hva som kan gjøres for at bussene skal komme raskere fram.

– Men det er for tidlig å konkludere med at vi bør innføre et generelt elbilforbud, sier Berg.

– Ikke veien å gå

Heller ikke Norsk elbilforeningen mener et forbud mot elbiler i kollektivfeltet er den beste løsningen.

IKKE LØSNINGEN: Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, tor ikke forbud er veien å gå. Foto: Elbilforeningen
IKKE LØSNINGEN: Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, tor ikke forbud er veien å gå. Foto: Elbilforeningen Vis mer

– Et generelt forbud er ikke veien å gå. Når det blir fullt finnes det praktiske løsninger for å begrense antallet elbiler. Dette bør avgjøres fra kollektivfelt til kollektivfelt, sier generalsekretær Christina Bu til Elbil24.

Hun er også redd for at et forbud vil gjøre det mindre attraktivt å kjøpe elbil.

– Vi har en stor jobb å gjøre med å sikre at elbil blir det naturlige valget for alle. Derfor må man fortsette å gi fordeler til dem som velger utslippsfritt, og dessuten fremme samkjøring. Flyttes elbilene ut i de andre feltene blir køene enda lenger.