(Elbil24): Yrkestrafikkforbundet vil at byrådet i Oslo skal ta grep for å forhindre stadig kø og forsinkelser i kollektivfeltet.
Forbundet ønsker seg et totalforbud, men Miljøpartiet de Grønne sier det er for tidlig å vurdere å et slikt grep.

Nyhet: Billig forsikring for elbil
– Misforstått miljøpolitikk
Bakgrunnen for saken er at bussjåfører i, og rundt hovedstaden, har sett seg lei på elbiler som opptar kollektivfeltene. De mener det stadig økende antallet elbiler er til så stort hinder, at de ikke får gjort jobben sin.
– Det er misforstått miljøpolitikk når elbilene får lov å hindre bussene, sier generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet, Trond Jensrud.
Han tror mange passasjerer deler frustrasjonen som bussjåførene føler ved at de aldri kommer fram på den tiden de egentlig skal.
– To elbiler tar opp samme plass som en buss med 50 passasjerer, da gir det seg selv hva som er mest fornuftig å prioritere, fortsetter Jensrud.
Tar situasjonen på alvor
Jensrud forteller at Yrkestrafikkforbundet får mange henvendelser fra fortvilte bussjåfører i Osloområdet. De er rett og slett lei av å ikke kunne gjøre jobben sin.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Berg (MDG), sier til Elbil24 at hun forstår frustrasjonen.
– Jeg tror alle er enige om at det viktigste er at bussene kommer fram når de skal, og vi tar på alvor det Yrkestrafikkforbundet nå sier.
– Bilene skal ikke være til hinder for bussene, og generelt må biltrafikken kraftig ned framover om vi skal nå målet om å bli verdens første utslippsfrie storby, med renere luft, tryggere skoleveier og mer byliv, fortsetter hun.
Får ikke forbud
Yrkestrafikkforbundet har bedt de rødgrønne ta grep om situasjonen, som nå preger bussjåførene.
– Vi oppfordrer de rødgrønne partiene som nå skal gå inn i byrådsforhandlinger i Oslo om å jobbe for å få elbilene ut av kollektivfeltene, slik at kollektivtrafikken inn, ut og gjennom Oslo blir mer effektiv, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

Nei, du «er» ikke buss, selv om du kjører elbil
Berg sier de følger utviklingen tett, og vurderer løpende tiltak for å sikre at bussene kommer fram. Men noe forbud vil hun ikke love.
– Jeg vil også ta dette opp med Statens vegvesen som har ansvaret for riksveiene, for å få oversikt over situasjonen,S og hva som kan gjøres for at bussene skal komme raskere fram.
– Men det er for tidlig å konkludere med at vi bør innføre et generelt elbilforbud, sier Berg.
– Ikke veien å gå
Heller ikke Norsk elbilforeningen mener et forbud mot elbiler i kollektivfeltet er den beste løsningen.

– Et generelt forbud er ikke veien å gå. Når det blir fullt finnes det praktiske løsninger for å begrense antallet elbiler. Dette bør avgjøres fra kollektivfelt til kollektivfelt, sier generalsekretær Christina Bu til Elbil24.
Hun er også redd for at et forbud vil gjøre det mindre attraktivt å kjøpe elbil.
– Vi har en stor jobb å gjøre med å sikre at elbil blir det naturlige valget for alle. Derfor må man fortsette å gi fordeler til dem som velger utslippsfritt, og dessuten fremme samkjøring. Flyttes elbilene ut i de andre feltene blir køene enda lenger.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.