Tesla supercharger

Vil jage bort kunder med ny avgift

Her tar Tesla ekstra betalt dersom du vil fullade elbilen.

Tesla har et eget ladenettverk som er populært blant både Tesla-eier og andre elbilister. Foto: Bjørn Eirik Loftås.
Tesla har et eget ladenettverk som er populært blant både Tesla-eier og andre elbilister. Foto: Bjørn Eirik Loftås. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Med stadig flere elbiler på veiene blir det også større behov for å lade. Dermed øker også sjansen for at du møter på kø om du skal hurtiglade elbilen.

Tesla har som kjent sitt eget ladenettverk av superchargere og de har over tid forsøkt seg på ulike strategier for å forhindre fulle ladestasjoner.

Sist i rekken er en form for rushtidsavgift som nå er innført på utvalgte Supercharger-stasjoner i USA. På engelsk kalles avgiften congestion fee.

10 kroner i minuttet

Den nye avgiften erstatter den allerede etablerte sperreavgiften til Tesla. Sperreavgiften fungerer ved at den belaster deg ekstra dersom bilen din har sluttet å lade samtidig som at ladestasjonen er mer enn halvfull.

Den nye rushtidsavgiften vil derimot belaste deg allerede når batteriprosenten passerer et bestemt nivå. Nå er det 90 prosent state of charge som er gjeldende i USA.

Fortsetter du å lade etter at bilens batter har passert 90 prosent strømnivå, belastes du 1 dollar i minuttet. Det tilsvarer en drøy tikroning. Det var Tek.no som omtalte saken først i Norge.

IT'S A YOKE: Tesla Model S og X kommer nå med et helt nytt ratt. Det skaper ikke bare begeistring. Video: Elbil24.no Vis mer

Vil hindre treg lading

Det er ikke vanskelig å se hva Tesla ønsker å oppnå med den nye avgiften. Det tar som kjent lang tid å fylle opp de siste prosentene av et elbilbatteri. Enkelte elbilprodusenter har startet strupingen allerede ved 80 prosent.

Er du på langtur med elbilen, vil du gjerne spare tid på å gå for to kortere ladeetapper enn én fullading. Med den nye rushtidsavgiften på plass vil du tape både tid og penger på å bli stående ved Teslas ladestasjoner etter at batteriet har passert 90 prosent.

Og avslutter du før den tid, får ladestasjonen raskere en ledig plass.

Tesla Model Y er Norges mest solgte bil to år på rad. Her står en rekke nye modeller linet opp i Drammen. Foto: Steinar André Danielsen.
Tesla Model Y er Norges mest solgte bil to år på rad. Her står en rekke nye modeller linet opp i Drammen. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer

Ikke på plass i Norge

Enn så lenge er det ingenting som tyder på at du bør frykte den nye avgiften her i Norge. Tesla opplyser at det kun er USA som er mottager av den nye avgiften.

Om den skulle bli aktuell for Norge, vil den påvirke mange nordmenn. Tesla Model Y (bildet over) er den suverene bestselgeren her til lands og blir for andre året på rad den mest registrerte bilen i Norge. Den har overtatt stafettpinnen fra en annen Tesla, nemlig Model 3. Totalt er det registrert 124.500 Tesla-eksemplarer i Norge.

Og det er som kjent ikke bare Tesla-modeller som kan bruke Teslas ladestasjoner. Faktisk er det bare fem Tesla-ladestasjoner igjen som ikke kan brukes av folk med andre biler.

Avslutningsvis må det nevnes at den nye rushtidsavgiften ikke er innført ved samtlige Supercharger-stasjoner i USA. Foreløpig er det noen utvalgte som gjelder, uten at Tesla opplyser hvilke. Mest sannsynlig er det de mest trafikkerte Tesla-ladestasjonene i USA som først påvirkes.

Her kan du lese mer om de ulike avgiftene ved Teslas superladere.