En spesiell ladestasjon:

Vil levere en premium ladeopplevelse

Bærekraftig skal den også være.

MIDLERTIDIG: Hele rigget kan bygges opp og rives ned i løpet av et par uker. Foto: Fred Magne Skillebæk
MIDLERTIDIG: Hele rigget kan bygges opp og rives ned i løpet av et par uker. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Et knippe kontainere med gamle batterier fra elbiler, ent par kontainere møblert med litt teknologi - og vips - du har en velfungerende ladestasjon for andre elbiler som trenger påfyll av mer strøm. Vi har tidligere omtalt løsningen fra Audi, som har laget relativt mobile løsninger, der slike kontainere skal lages og tas i bruk.

Nå har vi også besøkt den første prøvemodellen som står plassert rett utenfor Nürnberg i Tyskland, og hvem vet, brått kan det stå noe tilsvarende også i Norge?

Hvor merkelig det enn høres ut, så er dette en glimrende løsning der infrastruktur og generell tilgang på mye strøm på kort tid ikke er tilgjengelig. Med en ladehub som dette løser man problemet likevel.

Hvordan

Hele komplekset du ser på bildet er satt sammen av byggeklosser. Klossene er rett og lett ganske vanlige 10-fots kontainere som er montert inn i et rammeverk av stål. Etter at rmmeverket er satt opp plasseres kontainerne med det ferdig monterte innholdet på plass, og blir til en fungerende ladestasjon for elbiler.

Selve stasjonen er koblet til nettet der den henter inntil 200 kW. Dette er naturligvis ikke nok til å lade alle de seks bilene som utgjør en fullsatt stasjon, men det er her batteriene fra de 26 bilene kommer inn i bildet. De leverer resten av de til sammen 960 kilowattene anlegget kan levere, og når bilene har dratt avsted igjen, vil batteriene lades opp igjen av den samme 200 kilowatts tilførselen.

Noen harde fakta...
Noen harde fakta... Vis mer

Enkelt

- Fra vi startet monteringen av ladehub’en her i Nürnberg, og til den første bilen var ladet tok det bare en uke, forteller Ewald Kreml til Elbil24. Han er prosjektleder for løsningen, og poengterer at løsningen ikke krever graving eller andre krevende prosesser. I Tyskland er det derfor en langt enklere søkeprosess, for å sette opp en slik hub, noe det etter alt å dømme også vil være i Norge. Selve tomten bør være rundt 700 kvadratmeter, for grunnflaten på rigget - inkludert parkeringsplassene - er ca. 400 kvadratmeter, og man skal tross alt kjøre rundt. Loungen på toppen er i dette tilfellet på 200 kvadratmeter.

Her finner vi nemlig en lounge, noen små kontorer, toaletter og en veranda for de mest solrike dagene. Skulle du ha behov for et kortvarig møterom, så er det også mulig å booke dette.

Og apropos booking, så lar ladeplassene seg booke i forkant. Audi legger vekt på at dette skal være en mer premium løsning enn å stikke innom en ordinær Ionity-lader, som Audi også er på eiersiden av. Dersom du forhåndsbestiller en lader, så holdes denne av til deg i opptil 45 minutter av gangen. Skulle du være litt sent ute, så holdes plassen fortsatt av i form av en bøyle som reisers seg og hindrer andre i å slippe til.

Lite marked

Vi forsøkte på beste måte å spørre hvor bærekraftig en slik løsning er økonomisk, for prisene for å lade her er de samme som den er på Ionity. Men fasilitetene er mildt sagt noe annet.

Kreml måtte inrømme at de foreløpig ikke hadde alle svarene for dette enda, men presiserte at løsningen er modulær, og ikke trenger inneholde like mange fasiliteter som i Nürnberg.

Norge er et begrenset marked, sammenlignet med Tyskland. Skulle en modulær løsning finne veien hit, så har Audi også skisser på enklere løsninger, som først og fremst tar hensyn til ladebehovet. Fasilitetene i Nürnberg håndterer opp til 80 biler per dag, og skulle de finne ut at det ikke er lønnsomt, eller at de kan få bedre utbytte av den andre steder, så er det greit å vite at etter to uker vil plassen der den stod være tom, og du ser knapt merker i bakken, ifølge Audi.

ZÜRICH: Slik blir løsningen i Zurich, en modell som også kunne passet bra i Norge. Foto: Audi
ZÜRICH: Slik blir løsningen i Zurich, en modell som også kunne passet bra i Norge. Foto: Audi Vis mer

Fra den norske Audi-importøren meldes det at de følger responsen tett, og skulle de finne klare lokale markeder og et behov, så er de klare - vel og merke når utsiktene rundt det økonomiske er på plass.

I løpet av året skal det også settes opp en tilsvarende løsningi Salzburg og Berlin, før det i løpet neste år skal ytterligere tre stasjoner opp og stå. I løpet av 2024 forteller Audi at det samlet vil være åtte lokasjoner, bare i Tyskland.

Og til deg som lurer, så ja, andre bilmerker og modeller kan også komme innom for litt energipåfyll.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.