Støtter ladeutbygging:

Vil øke tilgangen på hurtigladere

Enova vil støtte etablering av hurtigladere der tilbudet er dårlig.

STØTTER UTBYGGING: Enova vil støtte utbygging av hurtigladere i områder uten god ladeinfrastruktur. Foto: Produsenten
STØTTER UTBYGGING: Enova vil støtte utbygging av hurtigladere i områder uten god ladeinfrastruktur. Foto: ProdusentenVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Enova kaster seg inn i kampen for å få en helhetlig utbygging av hurtigladere rundt om i landet.

Nå vil de gi støtte til utbygging i utvalgte områder hvor elbilsatsingen ennå ikke har kommet ordentlig i gang.

Viktig med ladeinfrastruktur

Administrerende direktør i Enova Nils Kristian Nakstad, sier i en pressemelding at utslippsfrie kjøretøy må bli det foretrukne valget for både bedrifter og privatpersoner.

En god ladeinfrastruktur er en viktig forutsetning for dette, mener Enova-sjefen:

– Skal det bli attraktivt for flere å skaffe seg elbil, trengs det et grunnleggende tilbud av hurtigladere flere steder. I store deler av Norge bygges det nå hurtigladere uten offentlig støtte, men i enkelte områder med lav elbilandel er det fortsatt behov for drahjelp.

Finnmark og Nord-Troms først ut

Ladekapasiteten i Nord-Norge har lenge vært en årsak til å færre velger elbil i det området. Nettopp derfor velger Enova å starte der.

– Vi ønsker å gjøre hurtiglading i Finnmark til et best mulig business case for markedsaktørene. Derfor går vi nå i dialog med dem om hvordan vi best utformer konkurransen, sier Nakstad.

Målet er støtte ladere der folk ønsker å ha de, forklarer Nakstad:

– Ambisjonen vår er ikke å fylle Finnmark med hurtigladere, men at konkurransen bidrar til at elbil blir et reelt alternativ for dem som bor og jobber i disse områdene.

Tanken er deretter at dette skaper så mye bruk og etterspørsel til at det blir kommersielt interessant med videre utbygging.

Konkurransebasert

Støtten er en konkurransebasert støtteordning, og både private og offentlige aktører kan søke, så fremt de er registrert i norsk foretaksregister.

Aktørene søker selv om det beløpet de trenger for å kunne bygge hurtigladerne.

Den som tilfredsstiller kravene og søker om det laveste tilskuddsbeløpet er den som vinner konkurransen og dermed tildeles støtte.

Enova kan støtte inntil hundre prosent av investeringskostnadene, men vil ikke dekke driftskostnader.

Den nye støtteordninger har nå åpnet for søkere i Nord Troms og Finnmark, og man søke om støtte til helhetlig utbygging av hurtig- og lynlading i en eller flere av følgende tre områder:

  1. Pakke 1: Øst-Finnmark
  2. Pakke 2: Midt-Finnmark
  3. Pakke 3: Vest-Finnmark og Nord-Troms

Frem til nå har Enova støttet utbyggingen av rundt 100 hurtigladere, gjennom en ordning som har gitt støtte til kommuner som har færre en to ladere. Denne ordningen vil fases ut og stenge for nye søkere i starten av juni.