Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!
(Elbil24): Bilbransjen frykter at det som følge av coronautbruddet vil komme 53.000 færre elbiler ut på veiene de neste årene enn det ville i en normalsituasjon.
Bilparken vil bli eldre, mer forurensende og mindre trafikksikker, ifølge Norges Bilbransjeforbund (NBF). De etterlyser derfor en ny politikk.
- Selv om vi nærmer oss målet om å bare selge nullutslippsbiler, vil det lave salget føre til at det kommer over 50.000 færre elbiler ut på veiene, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen i NBF i en pressemelding.
- Få ut flere gamle biler

Kundene rister på hodet - slik svarer VW
Dette er andre gang på kort tid at NBF går ut og advarer mot utviklingen på norske veier. Tidligere i mai var Nilsen ute og etterlyste en «skikkelig ryddesjau».
At NBF nok en gang krever handling fra myndighetene, viser alvoret i temaet.
- I tillegg til 50.000 færre elbiler, vil det selges over 20.000 færre lavutslippsbiler (hybrider og ladbare hybrider). Nybilpolitikken fungerer ikke når folk ikke kjøper nye biler. Staten må etablere ordninger som får de mest forurensende bilene av veien, sier Nilsen
- Å få ut flere gamle biler vil også bidra til et bedre nybilmarked totalt, og dermed flere elbiler, legger han til.
Rekorder ikke nok
I 2019 økte snittalderen på bilene til 10,7 år, fra 10,5 år. Alderen på bilparken vil ytterligere øke når nybilsalget nå reduseres.
Bilbransjens prognose viser at frem til 2025 vil det selges nesten 90.000 færre nye biler sammenlignet med en normalsituasjon.
I prognosen legges det til grunn rekordandeler av elbiler hvert år (90 prosent i 2025). Likevel viser tallene at det vil selges 53.056 færre elbiler og 21.087 hybrider og ladbare hybrider.

Skoda Enyaq er fremdeles kamufluert, men vi fikk teste bilen
- Lavt nybilsalg vil strupe det grønne skiftet. En stadig eldre bilpark og færre solgte elbiler vil gjøre det vanskelig å nå våre klimamål. Vi må etablere en politikk som bidrar til å ta ut bilene som forurenser mest, og bidra til at alle kan kjøre så nye biler som mulig, sier Nilsen.
- Se til Sverige
Økt vrakpant og fjerning av omregistreringsavgiften på nyere brukte biler er tiltak som kan iverksettes umiddelbart, mener Bilimportørenes Landsforening (BIL).
- Som en foreløpig løsning bør bileiere som vraker og kjøper en ny elbil få en ekstra vrakpant. Det er uansett ikke rom for merverdiavgift på elbiler, sier administrerende direktør Erik Andresen i BIL.

Nordmenn er altfor dårlige, men én landsdel skiller seg ut
NBF og BIL har sammen med NAF foreslått at vrakpanten økes med 5.000 kroner umiddelbart
I tillegg bør omregistreringsavgiften for biler under 10 år fjernes. En ny permanent modell for vrakpremie bør etableres på sikt.
- Det er ikke noen tvil om det ville være positivt for både klima og trafikksikkerheten å få vekk flere av de eldste bilene. I Sverige foreslår Trafikkverket at alle biler over 20 år bør vrakes, avslutter Nilsen.
25.000 i vrakpant?
Elbil24 har tidligere skrevet om den svenske bransjeorganisasjonen som foreslår at bileierne skal få 25.000 kroner i vrakpant for bilen, dersom de kjøper seg en nullutslippsbil.

Foreslår 25.000 i vrakpant ved kjøp av elbil
I Norge ønsker Bilimportørenes Landsforbund en på sikt tilsvarende økt vrakpant på 15.000 kroner, ifølge Bilnytt.
Eller 10.000 kroner dersom man velger annen drivlinje, skriver bransjenettstedet Bilnytt.no.
En økt vrakpant i denne strørrelsesorden blir en direkte utgift for myndighetene, samtidig som det bidrar til det overordnede målet om å redusere CO2-utslippet.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.