Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): - Vi mistenker at berøringsskjermer spiller en rolle ved ulykker, sier fagsjef Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk i en pressemelding.
Flere utforkjøringer og front-mot-front-kollisjoner lar seg vanskelig forklare med fart, rus, søvn eller feil på bilen. Derfor tror Trygg Trafikk at disse ulykkene kan skyldes mangel på oppmerksomhet.
- Når du kjører bil må du ha fokus på trafikken og ikke på skjermen i bilen, sier Johansen.

Rekkevidde-sjokk: Så langt kommer elbilene ved 17 minusgrader
Berøringsskjermer
Trygg Trafikk legger ikke skjul på at de lenge har vært bekymret for at berøringsskjermer tar for mye oppmerksomhet. Over 40 prosent av alle trafikkuhell skyldes uoppmerksomhet, ifølge Transportøkonomisk institutt.
Derfor er det nå satt i gang en større oppmerksomhetsstudie som ledes av atferdsviter og trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF. Studien gjøres i samarbeid med Trygg Trafikk og Fremtind. Sistnevnte er forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
- Vi håper å kunne få noen svar på hvor mye oppmerksomhet skjermer i bil stjeler fra bilkjøringen. Dette gjør vi gjennom å registrere øyebevegelsene til testpersoner som kjører bil og samtidig navigerer på skjermen, sier Moe.
For å finne ut av hvor man fester blikket under kjøring og hvor lenge av gangen, brukes blikksporing.
- Dette er en effektiv metode for å måle og forstå forbrukerens oppmerksomhet og reaksjoner, sier Moe.

Advarer: Dette kan medføre straff
- Mister reaksjonstid
I 2022 har Fremtind registrert over 73.000 skadesaker. Samlet erstatningskostnad for disse skadene var på over 2,2 milliarder kroner.
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind mener dette er skader som enkelt kan unngås med oppmerksomhet bak rattet.
- Vi frykter at både mobil og skjermer i biler tar for mye oppmerksomhet fra selve bilkjøringen. Du skal ikke se lenge på mobilen eller en skjerm i bilen før du skjener ut av eget kjørefelt eller mister reaksjonstiden du trenger for å håndtere en hendelse, sier Hofstad-Nielsen - og legger til:
- Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å ha fokus på det vi holder på med, nettopp det å kjøre bil.
- Har du sett denne?
Ulik praksis hos bilprodusenter
I dag er det store forskjeller mellom ulike biler når det gjelder antall skjermer, skjermplassering og hvilke funksjoner som er lagt over på berøringsskjerm. Samtidig er det ingen krav til opplæring i forbindelse med overgangen til ny teknologi i bil.
- Så langt finnes det ingen standard for hverken menyoppsett eller hva slags funksjoner som kan og ikke kan være på skjerm. Ideelt sett burde det ikke være nødvendig å bruke disse skjermene under kjøring, mener Johansen i Trygg Trafikk.
Han påpeker at det stadig legges flere funksjoner inn på berøringsskjermene, men at det mangler fokus på hvordan skjermene kan betjenes uten at forbrukeren utgjør en fare i trafikken.
- Vi vet altfor lite om hvor mye oppmerksomhet bruk av skjermer i bil stjeler fra veien, men en ting er sikkert, vi bør alltid ha oppmerksomheten på trafikken når vi kjører bil, sier Johansen.

- Skjermbruk i bil behøver ikke å være farlig
Hovedfunn fra undersøkelsen:
- 73% bruker skjermen 1-5 ganger i løpet av en kjøretur
- De fleste bruker skjermen oftest til å sette på/bytte radiokanal
- 36 % mener skjermen gjør dem mer uoppmerksomme i trafikken
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.