Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Hvis målet om om 95 prosent utslippskutt i 2030 skal nås, må bensin- og dieselbiler betale mye mer i bomringen i Oslo. Det mener Klimaetaten i Oslo Kommune.
De viser til at økningen i forliket om Oslopakke 3 ikke er stor nok, skriver NRK. Klimaetaten har beregnet klimaeffekten av sju ulike innretninger av bompengesystemet.
Opplegget som er nærmest å kunne nå klimamålene, innebærer at dieselbiler i hovedstaden må betale 85 kroner per bompassering i rushtiden.

Stor test: BMW mot Audi og Porsche. Kun én får sekser!
Voldsom økning
Dette er utrolig nok dobbelt så mye som Oslopakke 3-avtalen legger opp til. 85 kroner per passering er samtidig tre ganger så mye som dieselbiler betaler i dag.
Klimaetaten anbefaler videre at elbiler ikke skal betale mer enn 25 prosent av det fossilbiler gjør. I forliket betaler elbiler rundt halvparten.
- Når politikerne skrur til på bompenger, uten at folk opplever bedre kollektivtilbud samtidig, er det i praksis å legge en ekstra kostnad på folk som ikke har andre alternativer, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Elbil-tabbe i bomringen kostet Jan-Erik flere tusen kroner
- Saftig ekstraregning
Naf har tidligere uttalt seg kritisk til økningen i bompenger - både for biler generelt og elbiler spesielt.
- I Oslo sier allerede én av tre at bompengekostnadene er for høye for sin økonomi, påpeker Handagard - og fortsetter:
- Med disse økningene sender politikerne en saftig ekstraregning til de som bruker bil, og det kommer på toppen av en utvikling hvor mange kjenner på press i privatøkonomien.
- Har du sett denne?
- Økte bompenger blir svaret på alt
I 2020 pekte ekspertutvalget bak bompengerapporten på at bypakkene trenger stabil finansiering over tid. Med disse økningene gjør politikerne samme feil om igjen, mener NAF.
Bompengene er satt så høyt både for å holde trafikken nede og samtidig finansiere utbygginger og kollektivtrafikk.
- Stadig færre bilister kan ikke stå for stadig mer av regningen. Vi etterlyser en debatt om hvordan samferdselsutbygginger skal finansieres fremover. Økte bompenger blir nå svaret på alt.
- Både svaret på hvordan politikerne skal dekke inn økte kostnader i prosjektene, og svaret på hvordan få folk over på kollektivtransport, avslutter Handagard i Naf.
Les også:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.