Hyundai Ioniq 6 Prophecy

Viser fram heftig ny Ioniq

Hyundai viser en sportsbil som styres med joysticks, og nei, de tuller ikke.

SPORTSKONSEPT: Hyundai Ioniq 6 Prophecy skal være selskapets eksempel på deres nye designspråk. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SPORTSKONSEPT: Hyundai Ioniq 6 Prophecy skal være selskapets eksempel på deres nye designspråk. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(München, Elbil24): Men før Hyundai tør fortelle oss deres villeste fantasier måtte de først avduke noen mer jordnære elementer, med deres nye Ioniq 6 Prophecy, som de viser fram under årets IAA-messe i München.

Dette er konseptbilen, som danner grunnlaget for den endelige Ioniq 6 - som er ventet produksjonsklar i løpet av 2022. Og denne gangen er det ingen SUV det er snakk om, men en sedan med distinkt, sportslig uttrykk.

Fra enkelte vinkler kan den minne om en videreføring av en Porsche 911, med en kupé-form som faller naturlig i bakkant, helt til det ikke er noe mer. Det samme med panseret, som ligger lavere enn forskjermene.

Og Hyundai levner ingen tvil. Designen er en indikasjon på Hyundais nye designspråk for fremtiden.

Det snodige er at de sa det samme da de lanserte Ioniq 5, og de gjentar det nå. Dette til tross for at Ioniq 5 og Ioniq 6 Prophecy har to vidt forskjellige visuelle uttrykk.

PORSCHE 911? Fra denne vinkelen kan formen minne om en avrundet 911. Foto: Hyundai
PORSCHE 911? Fra denne vinkelen kan formen minne om en avrundet 911. Foto: Hyundai Vis mer

Lang akselavstand

Ioniq 6 Prophecy har fått en lang akselavstand, og hjulene er plassert ut i hvert sitt hjørne. Dette vil bli den nye standarden for elbiler som i fremtiden er laget som elbil fra bunnen av. Det er med andre ord en av fordelene ved å lage en elektrisk plattform i utgangspunktet.

Fordelen er naturligvis at det gir bedre innvendig plass, når hjulhusene ikke opptar mye plass der.

Samtidig gjør det jobben lettere med å skape et funksjonelt interiør, bedyrer Hyundai. De går faktisk så langt som å si at de med Prophecy har skapt noe tilnærmet den ultimate formen på en bil. Hekken skal være laget etter inspirasjon av bakenden på en båt. Så kan man jo spørre seg; hvorfor?

PORSCHE-INSPIRERT?: Fra enkelte vinkler kan bilen minne om en videreføring av Porsche 911-designen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
PORSCHE-INSPIRERT?: Fra enkelte vinkler kan bilen minne om en videreføring av Porsche 911-designen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Forklaringen

Det er naturligvis av helt forklarlige årsaker, noe som er langt viktigere på en elbil enn en bil med forbrenningsmotor. Jeg sikter naturligvis til aerodynamikken – luftmotstanden.

Målet har vært å få luften til å flyte like elegant over karosseriet på bilen som vann gjør over en rundt stein, forklares det.

Derfor er også glassene på frontlyktene integrert i karosseriformen, for ikke å skape brytninger. På konseptbilen har de ikke engang tatt seg bryet med å sette på utvendige speil, og det er heller ikke antydninger til kameraer, noe som naturligvis er nødt til å komme som forstyrrende elementer på et ellers rent karosseri.

God på innsiden

Innvendig er det nærmest danseplass, med tanke på bilens utvendige størrelse. Hyundai forteller at de naturligvis går for fornybare materialer, og her er de veldig tydelig på at det vi ser er det vi kommer til å få i fremtiden.

GOD PLASS: For- og bakdørene slår ut i hver sin retning på konseptbilen, og på innsiden materialiserer det seg god plass til fire personer. Foto: Bjørn Eirik Loftås
GOD PLASS: For- og bakdørene slår ut i hver sin retning på konseptbilen, og på innsiden materialiserer det seg god plass til fire personer. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

I motsetning til en rekke andre produsenter, som har gått for plastmaterialer i form av resirkulerte plastflasker og annet, så forteller Hyundai at de har valgt blant annet ull.

Luftinntak helt nederst på dørene skal gi tilgang til en strøm av frisk luft, som forsvinner bakover i kupéen, og ut gjennom ventiler bak. Dette høres kanskje smart ut, noe det også er. Tilsvarende funksjoner finnes på nær sagt alle biler i dag, men det er i grunnen ansett som så naturlig at det ikke er satt opp på alle skrytelister. Volvo Amazon hadde til og med luker til å åpne og lukke manuelt nede ved sparkeplatene, i sin tid.

Hyundai har også kastet ut rattet for å få et ryddigere interiør. Det skaper større fleksibilitet, mener de, og har derfor satt inn ikke bare én, men to joysticks for i det hele tatt ha noe å kontrollere bilen med. Disse er plassert på det ene dørpanelet, og i midtkonsollen.

JOYSTICKS: Rattet er erstattet med to joysticker i konseptbilen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
JOYSTICKS: Rattet er erstattet med to joysticker i konseptbilen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Hvorfor navnet Prophecy? Det er fordi det reflekterer hensikten med konseptbilen, ettersom det signaliserer muligheten for fremtiden, og de innovative løsningene morgendagens kunder av elbiler kan forvente seg – ifølge Hyundai.

Vi har ikke fått det bekreftet, men vi antar at bilen vil komme med både bakhjulsdrift og drift på alle fire hjul. Hva batterikapasitet angår, er det ventet at den i hvert fall blir å få med 77,4 kWt-pakka, som blant annet sitter i kommende Kia EV6. Vi regner med at Hyundai vil slippe mer informasjon om ikke så altfor lenge.

Og liker vi den? Absolutt!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer