Lexus LF-ZC og LF-ZL

Viser to nye konseptbiler

Deriblant en lang SUV.

SEDAN: LF-ZC er en voksen sedan som kommer på markedet i 2026. Foto: Fred Magne Skillebæk
SEDAN: LF-ZC er en voksen sedan som kommer på markedet i 2026. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

TOKYO (Elbil24): Denne uka går Japan Mobility Show av stabelen i Tokyo, og Elbil24 er på plass for å bevitne de seneste nyhetene.

På messen viser blant annet Lexus frem to nye konseptbiler – LF-ZC, som blir en sedan som planlegges lansert i 2026, og LF-ZL, en SUV som tegner til å bli en av de største personbilene på markedet, med en lengde på hele 5,3 meter.

Av disse to skal sedanen LF-ZC komme på markedet i 2026, mens det for SUV'en LF ZL er mer i det blå. Historisk sett har likevel ikke Lexus laget en konseptbil til dags dato, som vi kan komme på, som ikke har blitt til virkelighet.

LAV LUFTMOTSTAND: Sedan er utviklet for å være svært energiefffektiv. Foto: Fred Magne Skillebæk
LAV LUFTMOTSTAND: Sedan er utviklet for å være svært energiefffektiv. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

LF står forresten for Lexus Future, og den eneste av konseptbilene som har fått med seg LF over til produksjonsversjonen er supersportsbilen LFA.

Mens Lexus allerede fra nyttår kun skal selge elbiler i Norge, har selskapet det samme målet for hele Europa innen 2030 og hele verden innen 2035.

Tilpasses føreren

Sentralt i begge de nye bilene er at de strukturelle komponentene er gjort mindre og lettere.

Ifølge Lexus vil LF-ZL, altså SUV-en, gi et blikk inn i fremtiden – blant annet med en kjøreopplevelse som tilpasses hver enkelt, der bilen fanger opp førerens vaner og foreslår tilpasninger deretter.

Slik ser Lexus for seg at førermiljøet vil se ut i deres fremtidige biler. Legg merke til de to små skjermene på hver sin side av yoke-rattet. Foto: Lexus
Slik ser Lexus for seg at førermiljøet vil se ut i deres fremtidige biler. Legg merke til de to små skjermene på hver sin side av yoke-rattet. Foto: Lexus Vis mer

Begge bilene vil få en heldigital, intelligent cockpit som skal gi en intuitiv opplevelse, med rask tilgang til essensielle funksjoner. Bilene får Lexus' nye Arene-operativsystem, som vil oppdateres over tid i tråd med utviklingen av sikkerhets- og multimediafunksjoner.

Det betyr at Lexus fra 2026 vil være en programvarebasert bil, en tilnærming vi ser mange produsenter nå etterstreber.

Lexus' neste generasjon elbiler vil også få selskapets steer-by-wire-system, som vi allerede har prøvd – se det i denne videoen:

Bli med på vår aller første test av en bil uten styrestag, kun kabler. Lexus RZ 450e blir den første bilen i verden med dette systemet. Vis mer

Når systemet kommer på markedet i 2026, har likevel Lexus noen tanker om at dette skal være videreutviklet, og få ytterligere noen løsninger. Blant funksjonene de prøver ut er både gass og brems kontrollert fra det nye rattet.

< 0,2 Cd

Lexus sikter tydeligvis på at deres neste biler skal bli blant markedets mest aerodynamiske, der Cd-verdien på sedanen skal være lavere enn 0,2. Dette indikerer altså luftmotstandskoeffisienten, og jo lavere denne er, desto mindre blir rekkevidden påvirket av lufta i høye hastigheter.

Konseptet viser en slank silhuett som strekker seg fra det lavtspente panseret, gjennom den koniske kabinen mot baksiden. De utsvingte bakre hjulbuene er fremhevet, noe som gir en balanse mellom aerodynamisk ytelse og bred holdning.

At Lexus har valgt å vise to store biler, kan være av flere årsaker. En ting er at det er vanlig med en såkalt top-down strategi når nye og kostbare løsninger skal lanseres, altså at man starter med de dyre modellene først. En annen ting er at det er lettere å designe lange biler til å ha lav luftmotstand, og på den måten skape en effektiv bil. For både Lexus og moderselskapet Toyota er det nå viktig å vise at de kan, etter at de fikk en litt turbulent start med spesielt Toyota bZ4X.

Se bilder av begge bilene fra Tokyo (foto: Fred Magne Skillebæk):

Spesielt indre

Ved å plassere passasjerene foran i en lav, fremre posisjon skal interiøret føles mer romslig enn det ser ut til fra utsiden. Bilene får også digitale sidespeil og projeksjon av informasjon direkte på frontruta (head-up display).

På passasjersiden er det montert en egen skjerm for underholdning og andre funksjoner.

Lexus fokuserer også på sirkulær bruk av ressurser – blant annet er bambus brukt som signaturmatiale i konseptbilene. For eksempel brukes bambusfibre og vevde stoffer til dekorative elementer som samhandler med omgivelseslyset innvendig.

Konseptbilen LF-ZL måler hele 5,3 meter i lengderetningen. Foto: Lexus
Konseptbilen LF-ZL måler hele 5,3 meter i lengderetningen. Foto: Lexus Vis mer

Vil doble rekkevidden

Med prismatisk batteri og forbedret energieffektivitet, blant annet med bedre aerodynamikk og lavere vekt, har Lexus som mål å doble rekkevidden i forhold til dagens elbiler.

Bilene skal også være utstyrt med stemmefunksjoner og kunstig intelligens, som skal gi raske og nyttige svar på stemmekommandoer. Systemet i bilene skal være selvlærende, og derfor optimaliseres over tid – skreddersydd for hver fører.

Produsenten har tydeligvis sett til Tesla hva gjelder produksjonen – de nye bilene får tre karosserideler: foran, midten og bak, som støpes via gigacasting, som den amerikanske produsenten er kjent for.

Foto: Lexus
Foto: Lexus Vis mer

På fabrikken skal transportbåndene fjernes – bilene kjører heller selv så fort de har fått batteri, motor, hjul og trådløse terminalkomponenter. Det vil igjen senke produksjonskostnadene.

Foreløpig er det ikke mye detaljer å finne om bilene i Lexus' pressemelding. LF-ZC-konseptmodellen er 4,75 meter lang, 1,88 bred, 1,39 høy og har en akselavstand på 2,89 meter.

Den store SUV-en (LF-ZL) måler hele 5,30 meter i lengderetningen, 2,20 i bredden, 1,7 i høyden og har en akselavstand på hele 3,35 meter.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.