Norge inspirerer sykkelgigant:

Viser vei for Tour de France

Det norske sykkeløpet Arctic Race of Norway har ambisjon om å bli helt elektrisk, Tour de France følger spent med.

ELEKTRISK: Arctic Race of Norway(ARN) vil være første sykkelritt med nullutslippsbiler. Foto: Arn
ELEKTRISK: Arctic Race of Norway(ARN) vil være første sykkelritt med nullutslippsbiler. Foto: ArnVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det norske sykkelløpet Arctic Race of Norway har som mål å bli hel-elektrisk.

Nå vil de bytte ut alle følgebilene med elbiler, og verdens største sykkelbegivenhet, Tour de France, lar seg inspirere.

Inspirert

Tour de France-bølgen har igjen skylt innover norske tv-skjermer, og populariteten til norske stjerner som Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff blir ikke mindre for vært år.

Nå kan det lille sykkelløpet nord i Norge være med å sette en miljøvennlig standard for verdens største sykkelbegivenhet Tour de France.

Løpet Arctic Race of Norway har en ambisjon om å bli verdens første etapperitt på sykkel som bruker kun elektriske biler i forbindelse med rittet.

Arrangørene av Tour de France følger nøye med. For selv om syklene selvsagt er utslippsfrie, kan ikke det samme sies om de mange bilene som brukes rundt i løypene, som for eksempel følgebiler.

Tour de France-sjef, Christian Prudhomme, lar seg inspirere av både Arctic Race of Norway og ambisjonen om kun å bruke elbiler.

- Jeg elsker Arctic Race of Norway, og er imponert over at de år etter år arrangerer et sykkelritt i verdensklasse i de naturskjønne omgivelsene i det arktiske Norge.

Gjennom Lofoten og Vesterålen

Arctic Race of Norway foregår i Lofoten og Vesterålen.

Totalt 20 lag deltar på rittet, åtte av disse lagene deltar i disse dager på nettopp Tour de France.

I år har arrangøren bestemt at 46 av følgebilene skal være elbiler, og i løpet av de tre neste årene skal alle de 120 bilene som benyttes under rittet, drives av ren nordnorsk elektrisitet.

Løpet går av stabelen i midten av august og går over fire dager, med en etappe per dag. Total er løpet 693,5 kilometer langt.

  • Etappe 1: 15. august: Å til Leknes
  • Etappe 2: 16. august: Henningsvær til Svolvær
  • Etappe 3: 17. august: Sortland til Storheia Summit i Melbu.
  • Etappe 4: 18. august: Lødingen til Narvik

Se hele ruten i videoen under:

Viktig symbolsk

Prudhomme i Tour de France sier at det å bytte til elbiler er viktig, spesielt symbolsk.

- Klimautfordringene opptar oss alle, og arbeidet Arctic Race of Norway gjør for å få til en overgang til utslippsfrie biler er en viktig symbolsk handling som inspirerer resten av sykkelverden, sier Prudhomme.

Tour de France har et sterkt engasjement for Nord-Norge og Arctic Race of Norway. Blant annet arrangeres «Norsk dag» under sykkelrittet hvert år.

Daglig leder i ARN: Knut Eirik Dybdahl.
Daglig leder i ARN: Knut Eirik Dybdahl. Vis mer

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway mener samarbeidet med Tour de France- arrangøren er viktig for Nord-Norge, og er glad for å kunne være til inspirasjon for sykkelgiganten.

- Ved å ha arrangøren av verdens største sykkelritt med på laget, utvikler vi arrangørkompetanse i Nord-Norge. I tillegg får vi vist oss frem for hele verden gjennom ASOs nettverk av kringkastere.

I år som i fjor kommer levende bilder fra Arctic Race til å bli vist i 190 land.

- Her ligger det mange muligheter som vi kan utnytte i Nord-Norge, sier Dybdal.