Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Det norske sykkelløpet Arctic Race of Norway har som mål å bli hel-elektrisk.
Nå vil de bytte ut alle følgebilene med elbiler, og verdens største sykkelbegivenhet, Tour de France, lar seg inspirere.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Inspirert
Tour de France-bølgen har igjen skylt innover norske tv-skjermer, og populariteten til norske stjerner som Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff blir ikke mindre for vært år.
Nå kan det lille sykkelløpet nord i Norge være med å sette en miljøvennlig standard for verdens største sykkelbegivenhet Tour de France.
Løpet Arctic Race of Norway har en ambisjon om å bli verdens første etapperitt på sykkel som bruker kun elektriske biler i forbindelse med rittet.
Arrangørene av Tour de France følger nøye med. For selv om syklene selvsagt er utslippsfrie, kan ikke det samme sies om de mange bilene som brukes rundt i løypene, som for eksempel følgebiler.

Motorsporten går grønt
Tour de France-sjef, Christian Prudhomme, lar seg inspirere av både Arctic Race of Norway og ambisjonen om kun å bruke elbiler.
- Jeg elsker Arctic Race of Norway, og er imponert over at de år etter år arrangerer et sykkelritt i verdensklasse i de naturskjønne omgivelsene i det arktiske Norge.
Gjennom Lofoten og Vesterålen
Arctic Race of Norway foregår i Lofoten og Vesterålen.
Totalt 20 lag deltar på rittet, åtte av disse lagene deltar i disse dager på nettopp Tour de France.
I år har arrangøren bestemt at 46 av følgebilene skal være elbiler, og i løpet av de tre neste årene skal alle de 120 bilene som benyttes under rittet, drives av ren nordnorsk elektrisitet.

Utfordrer bilkjøp og leasing
Løpet går av stabelen i midten av august og går over fire dager, med en etappe per dag. Total er løpet 693,5 kilometer langt.
- Etappe 1: 15. august: Å til Leknes
- Etappe 2: 16. august: Henningsvær til Svolvær
- Etappe 3: 17. august: Sortland til Storheia Summit i Melbu.
- Etappe 4: 18. august: Lødingen til Narvik
Se hele ruten i videoen under:
Viktig symbolsk
Prudhomme i Tour de France sier at det å bytte til elbiler er viktig, spesielt symbolsk.
- Klimautfordringene opptar oss alle, og arbeidet Arctic Race of Norway gjør for å få til en overgang til utslippsfrie biler er en viktig symbolsk handling som inspirerer resten av sykkelverden, sier Prudhomme.
Tour de France har et sterkt engasjement for Nord-Norge og Arctic Race of Norway. Blant annet arrangeres «Norsk dag» under sykkelrittet hvert år.

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway mener samarbeidet med Tour de France- arrangøren er viktig for Nord-Norge, og er glad for å kunne være til inspirasjon for sykkelgiganten.
- Ved å ha arrangøren av verdens største sykkelritt med på laget, utvikler vi arrangørkompetanse i Nord-Norge. I tillegg får vi vist oss frem for hele verden gjennom ASOs nettverk av kringkastere.
I år som i fjor kommer levende bilder fra Arctic Race til å bli vist i 190 land.
- Her ligger det mange muligheter som vi kan utnytte i Nord-Norge, sier Dybdal.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.