Viste fram det nye el-flaggskipet Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+

Nå kan du bestille den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG, men helt billig blir det ikke ...

LYNRASK LUKSUSDONING: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ har fått en startpris på 1,3 millioner kroner. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LYNRASK LUKSUSDONING: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ har fått en startpris på 1,3 millioner kroner. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): De første eksemplarene av luksuriøse Mercedes-Benz EQS har så vidt rukket å ankomme landet, før datterselskapet AMG er klare med sin variant - og som ventet er det snakk om en «verstingmodell».

Kraftige saker

EQS 53 4Matic+ er det fulle navnet på det som i praksis kan omtales som EQS på steroider, med spesielle AMG-tilpasninger både i interiør, eksteriør og ikke minst motorisering.

Bilen har drift på alle fire hjul, og de to motorene byr på 658 hestekrefter fra et dreiemoment på 950 Nm. Om ikke dette er nok for deg, kan du oppgradere med AMG Dynamic Plus pakka, og hente ut 761 hester fra hele 1.020 Nm.

Det gir deg en sprint til 100 km/t på 3,4 sekunder, og det stopper ikke før du når 250 km/t. Uten pluss-pakken vil de samme øvelsene være unnagjort på 3,8 sekunder, og toppfarten vil være 220 km/t.

Og bare så det er sagt: Motorene i AMG-versjonen er også AMG-spesifikke. Det er ikke de samme som sitter i den ordinære EQS, som for øvrig heller ikke har spesifikasjoner som er til å skamme seg over.

FLERE NYHETER: I videoen over kan du se Mercedes-AMG EQS og flere andre kommende Mercedes-nyheter. Video: Elbil24 Vis mer

Bilen har som sagt firehjulsdrift, og systemet er fullstendig variabelt, fra helt bakhjulsdreven til helt forhjulsdreven. Det gjøres 10.000 analyser i minuttet for hvor kreftene bør fordeles.

I likhet med standard EQS har også AMG-versjonen firehjulsstyring, med opp til 9 grader på det meste. Den har også justerbare dempere for riktig oppsett av understellet.

Stort batteri og rask lading

Batteriet er på 107,8 kWh, har NMC811 celler, og for å få full fres ut av batteriene har bilen ikke bare Sport-modus, men også Sport +. Det skal tross alt være litt ekstra med en AMG.

Rekkevidden oppgis til 529-586 km, avhengig av konfigurasjon. Batteriet kan hurtiglades med effekter på inntil 200 kW, eller hjemmelader med inntil 22 kW (krever 400V-anlegg). Under optimale forhold skal du kunne få 300 nye kilometer rekkevidde etter 19 minutter i hurtigladeren, lover produsenten.

Ikke for alle budsjetter

Og så var det prisen, da. Den starter på 1.304.000 kroner eks levering. Det er 350.000 kroner mer enn Mercedes-Benz EQS starter på, men så får du ganske mye mer kraft mellom hendene.

Modellen har akkurat blitt gjort tilgjengelig for bestilling, og de første bilene forventes på norske veier i løpet av første kvartal 2022.

Flere bilder:

Spesifikasjoner: Mercedes-AMG EQS 53 4matic+

Dreiemoment (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)Nm950 / 1020
Toppfart (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)km/t220 / 250
Akselerasjon 0-100 km/t (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)sek3,8 / 3,4
Vektkg2655
BatterikapasitetkWh107,8
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)kWnov.22
HurtigladerkW200
Maksimal regenereringkW300
Rekkevidde (WLTP)km529 – 586
Blandet forbruk (WLTP)kWh/100 km21,1 – 23,4

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.