Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Under et 20 minutter langt sceneshow presenterte Elon Musk i natt den lenge omtalte pickup'en, Cybertruck. Og bilen kler navnet til fulle.
Bilen er den sjette modellen siden Tesla ble grunnlagt i 2003, men ingen har vært mer futuristiske. Kan det være at designen vil være for futuristisk?

-En fleip?
På forskjellige forum er det svært varierende reaksjoner. Flere påpeker at de trodde det var en fleip, da bilen rullet ut på scenen.
De var ikke alene.
Elbil24 var selv i Los Angeles, og flere til stede mente dette måtte være en fleip, en klump laget med ei plateknekke på kammerset, ment som en avledningsmanøver, før det egentlige produktet ble rullet fram, men nei.

ID. Space Vizzion: Interiøret er laget av blant annet eplejuicerester
Hvorvidt denne er laget basert på markedsanalyser, eller om den stammer fra personlig entusiasme skal være usagt. Men dette er etter alt å dømme slik bilen vil bli, når den første triller ut av fabrikken en gang i 2021.
Sist vi så en så underlig skapning ble født, var da Hummer H1 gikk fra å være et militært kjøretøy, til å bli tilgjengelig på det sivile markedet.
Det var derimot basert på etterspørsel fra markedet. Hva markedet mener om Cybertruck er det foreløpig for tidlig å si, annet enn at mange trodde det var en fleip.

Pickupen skal konkurrere i det amerikanske markedet mot modeller som Ford F Series, som har vært den mestselgende pickupen i USA i over 40 år, fulgt av GMs Chevrolet Silverado.
Pickup-segmentet har alltid vært stort i USA, men nå er det faktisk også det størst voksende segmentet i bilindustrien her borte. Og Elon vet å utnytte dette.
– Vi trenger bærekraftig energi nå. Hvis vi ikke har en pickup, kan vi ikke løse det. De tre mest solgte bilene i USA er pickuper. For å få til bærekraftig energi, trenger vi en pickup, sa Musk under lanseringen i natt norsk tid.

Knuste «uknuselig» vindusrute
Under presentasjonen ble bilen utsatt for flere prøvelser for å vise hvor robust den er. Bilen ble både slått på med slegge og skutt på med pistol.

Her er Audi e-tron Sportback
Det gikk imidlertid ikke helt veien da det ble kastet en stålkule mot bilens såkalte «uknuselige» vinduer. En rute knuste, og en pinlig berørt Musk slo fast at det kanskje ble tatt litt for hardt i.
Det gikk imidlertid ikke bedre da det ble gjort et nytt forsøk. En ny rute ble ødelagt.
– Det gikk ikke, sa en ukomfortabel Musk, som måtte fullføre presentasjonen med de to rutene synlig ødelagt.
Inspirert av Bond

Husker du BMW 3-serien? Her kommer elbil-utgaven
Musk har sagt at prisen på bilen starter på om lag 50.000 dollar, litt over 450.000 norske kroner. Cybertruck er inspirert av filmer som «Blade Runner» og James Bond-filmen «The Spy Who Loved Me».
Produksjonen er ventet å starte i slutten av 2021.
Tesla-sjefen har også vedgått at etterspørselen etter denne modellen kan være mindre enn flaggskipene Model S sedan og Model X SUV, skriver CNBC.

Heftige spesifikasjoner
Bilen blir en diger sak, med en bakkeklaring på over 40 centimeter. Akselavstanden blir lengre enn det som praktisk er, sett med norske øyne, noe den for øvrig også var på Hummer H1, da den ble lansert.
Ytelsene skal det likevel ikke være noe i veien med. På heftigste utgave skal 0–100 km/t gå unna på rundt 3 sekunder, og toppfarten blir på ca. 208 km/t, mens ytelsene på rimeligste utgave blir ca. 6, 8 sekunder til 100-merket, og toppfarten blir rundt 176 km/t.
Rekkevidda for de tre alternative drivlinjene er oppgitt å bli ca. 40 mil på enkleste versjon med bare tohjulsdrift. Midterste utgave med to motorer og firehjulsdrift vil få en rekkevidde på 48 mil, mens utgaven med tre motorer skal kunne rulle 80 mil, før den igjen må lades.
Det gjøres unna på en effekt som vil bli høyere enn 250 kW.
Bilen blir utstyrt med luftfjærer, og har dermed kompressor. I en offroader er det greit å ha med egen medbrakt luft, og du kan bruke kompressoren til en rekke andre ting også.
Autopilot skal være standard fra start, mens Tesla's Full-Selv-Drive koster 50.000 kroner ekstra. Og prisene? Vel, rimeligste utgave skal koste fra kr 39.900 dollar, midterste 49.900 dollar, og dyreste med tre motorer skal koste 69.900 dollar – pluss eventuelt utstyr.
Det kan virke som Tesla ønsker å få opp antall reservasjonsholdere, for i Norge kreves bare en tusenlapp i reservasjonsgebyr.

Av øvrige spesifikasjoner er det følgende å fortelle:
Dimensjoner og vekter:
- Rekkevidde: 80+ mil
- 0–100 km/t: Ca. 3 sekunder
- Tillatt tilhengervekt: Fra 3.350 kg til mer enn 6.300 kg (modellavhengig)
- Lasteevne: Opp til 1.600 kg.
- Planlengde: 1,98 meter
- Lagringskapasitet: 2,83 kubikkmeter
- Understell: 4 toms fjæringsvei i begge retninger
- Skjermstørrelse: 17 tommer
- Seteløsning: opptil seks voksne (3+3)
- Lading: Støtter lading på Tesla v3 ladere, lader med en effekt på mer enn 250 kW.
2022
Bilen kommer med tre alternative drivlinjer, med én, to eller tre motorer. Dette gir også tre nivåer på ytelsene. De første settes i produksjon seint i 2021, antakelig for det amerikanske markedet. Deretter settes utgaven med tre motorer i produksjon i 2022.
Til Norge er det ikke realistisk å tro at det kommer biler før i 2022 i det hele tatt. Det spekuleres også i om bilen på nåværende tidspunkt er langt fra slik produksjonsutgaven vil bli til slutt.
Bilen er allerede i salg på Tesla sine nettsider, med en tusenlapp som reservasjonsbeløp.

(©NTB/Redaksjonen)
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.